Saptamana trecuta, in cadrul unei audieri organizate la Parlamentul European, eurodeputatii si experti in domeniu au dezbatut, printre altele, calitatea diplomelor si asteptarile sectorului privat, se arata intr-un comunicat de presa al Parlamentului European.
In momente de criza, cand absolventii intampina dificultati mai mari in gasirea unui loc de munca si companiile sunt supuse unei presiuni competitive mai mari, necesitatea economica si sociala a colaborarii intre universitati si lumea afacerilor devine o prioritate.
„Trecem prin cea mai mare criza de dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial, cu rate ridicate ale somajului. 50% - in unele state chiar 80% - din tinerii absolventi nu isi gasesc un loc de munca in primii ani dupa universitate. Este o problema a calitatii diplomelor? Sau sectorul privat are asteptari prea ridicate?“, a intrebat, in cadrul audierii, deputatul european Pál Schmitt (Grupul Partidului Popular European (Crestin Democrat), Ungaria), care a redactat raportul referitor la dialogul dintre universitati si intreprinderi.
Cooperare intre lumea academica si cea universitara
Conform Teresei Riera Madurell (Grupul Aliantei Progresiste a Socialistilor si Democratilor din Parlamentul European, Spania), care a redactat opinia comisiei pentru industrie, a spus ca „perioadele de criza sunt cele mai potrivite pentru a consolida cooperarea intre universitati si lumea afacerilor“.
Profesorul Róbert Gábriel, de la Universitatea din Pécs, Ungaria, crede ca „trebuie regandita strategia universitatilor de a servi societatii; universitatile trebuie sa fie mult mai flexibile decat erau inainte“.
„Lumea academica si cea a afacerilor trebuie sa lucreze impreuna. Acesta este obiectivul Dialogului Universitate-Afaceri. Dar aceasta nu este o sarcina usoara“, a spus doamna Axelle Devaux, de la Deloitte Consulting, companie ce a realizat studiul „Dialogul Universitate-Afaceri“.
Mobilitate, stagii, invatare pe tot parcursul vietii
Domnul Schmitt crede ca mobilitatea studentilor intre state nu este suficienta si ca aceasta ar trebui completata cu mobilitatea intre universitati si companii. „Companiile ar putea fi implicate in definirea programei universitatilor si in formarea practica a conferentiarilor; acestea ar mai putea organiza stagii“, a adaugat dumnealui, subliniind in acelasi timp importanta accesului mai larg la educatia universitara, de exemplu pentru adultii care ar dori sa studieze la varste mai inaintate.
„Universitatile ar trebui sa implementeze un sistem de monitorizare a absolventilor pe parcursul carierei acestora, pentru a primi feedback“, a mai spus Schmitt.
„Uniunea Europeana poate oferi o platforma, o zona in care putem avea cooperare la nivel international, national si regional“. Domnul Schmitt a mai spus ca „sectorul afacerilor se concentreaza asupra colaborarii cu educatia in domenii din care poate avea profit direct“. Conform dumnealui, atat universitatile, cat si companiile, ar trebui „sa inteleaga ca pot extinde colaborarea si la alte domenii“, a declarat presedinta comisiei pentru cultura, Doris Pack (Grupul Partidului Popular European (Crestin Democrat), Germania).
Comentarii articol (2)