In contextul in care Ordonanta de Urgenta nr. 159/2008 privind modificarea Legii avocaturii a fost declarata neconstitutionala, Baroul Bucuresti a publicat un nou proiect de modificare a Legii nr. 51/1995, considerand ca o serie din aspectele reglementate de respectiva OUG sunt necesare pentru buna organizare a profesiei de avocat.
OUG nr. 159/2008 a adus modificari de substanta Legii nr. 51/1995, inclusiv cu privire la aspecte precum asistenta judiciara, combaterea avocaturii clandestine, accesul in profesia de avocat si formele de exercitare a profesiei.
“Neconstitutionalitatea prevederilor OUG nr. 159/2008 a fost declarata doar ca urmare a unui viciu de procedura, anume s-a considerat ca Guvernul nu a justificat suficient urgenta necesara pentru a putea emite o ordonanta de urgenta”, se arata in nota de fundamentare.
“Emiterea OUG nr. 159/2008 s-a realizat prin nerespectarea art. 115 din Constitutie, care prevede ca Guvernul poate adopta ordonante de urgenta numai in situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata, avand obligatia de a motiva urgenta in cuprinsul acestora. In consecinta, prevederile OUG nr. 159/2008 nu au fost considerate incompatibile pe fond cu prevederile Constitutiei si deci aplicarea lor in continuare, in conditiile remedierii chestiunii tehnice a modului de adoptare, nu ridica probleme de constitutionalitate”, considera reprezentantii UNBR.
Astfel, rolul noului proiect este unul de natura tehnica.
Potrivit notei de fundamentare, proiectul de act normativ nu face decat sa incorporeze dispozitiile Legii nr. 51/1995, astfel cum a fost modificata de OUG nr. 159/2008, cat si pe cele ale proiectului legii de aprobare a ordonantei, aflat in stadiu de aprobare finala in Parlament.
Astfel, se incearca o remediere a modului de adoptare a OUG nr. 159/2008, considerat a fi neconstitutional, urmand ca prin adoptarea proiectului sa se refaca cadrul legislativ necesar organizarii si desfasurarii profesiei de avocat in Romania.
Potrivit art. 147(1) din Constitutie, Parlamentul si Guvernul au rolul de a pune de acord prevederile neconstitutionale cu dispozitiile Constitutiei intr-un interval de 45 de zile de la publicarea deciziei Curtii Constitutionale. La momentul emiterii de catre Curtea Constitutionala a deciziei nr. 109/0 februarie 2010, proiectul Legii de aprobare a OUG nr. 159/2008 se afla intr-o faza foarte avansata a procesului legislativ. Proiectul de lege a fost adoptat deSenat, la data de 11 martie 2009, fiind in dezbatere la Comisia juridica, de disciplina si imunitati a Camerei Deputatilor, in etapele finale ale procedurii de adoptare.
In proiectul de modificare a legii avocaturii sunt incluse o serie de aspecte reglementate, initial de OUG nr. 159/2008, necesare pentru buna desfasurare a profesiei de avocat, precum:
Asistenta judiciara
Potrivit notei de fundamentare, modificarea Legii nr. 51/1995 a fost necesara datorita adoptarii Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar in materie civila prin care se reglementeaza conditiile de acordare a ajutorului public judiciar, ca forma a asistentei acordate de stat, avand ca scop asigurarea dreptului la un proces echitabil si garantarea accesului la actul de justitie. Actul normativ transpune Directiva Consiliului Uniunii Europene 2003/8/CE privind imbunatatirea accesului la justitie in cazul litigiilor transfrontaliere, prin stabilirea de reguli minimale comune referitoare la asistenta judiciara acordata in cadrul acestor categorii de cauze.
Reprezentantii UNBR atrag atentia asupra faptului ca intarzierea in organizarea acestui sistem poate avea consecinte grave cu privire la eficienta si operativitatea acordarii asistentei juridice, atat pentru cetatenii romani, cat si pentru cetatenii din celelalte state membre ale Uniunii Europene.
Formele de exercitare a profesiei
Prin nr. OUG 159/2008 s-a reglementat regimul aplicabil societatilor profesionale cu raspundere limitata, forma de organizare a profesiei care a fost adoptata atat de tineri practicieni, cat si de societati de avocati cu o reputatie deja consolidata. Decizia Curtii Constitutionale face ca societatea profesionala cu raspundere limitata (ca entitate juridica) sa nu mai fie reglementata in mod corespunzator, infiintarea acestot societati ar putea fi periclitata, iar functionaea lor va fi incerta. De asemenea, va fi impiedicat accesul altor avocati la aceasta forma de organizare a profesiei.
Eliminarea conditiei cetateniei
Reglementarile europene in materia organizarii si exercitarii profesiei de avocat fac referire la eliminarea conditiilor de cetatenie privind accesul la aceasta profesie. In nota de fundamentare se arata ca renuntarea la aceasta conditie este benefica pentru stimularea concurentei intre avocati. De asemenea, ar duce la crearea unei piete cat mai extinse a serviciilor juridice.
Totodata, reintroducerea cerintei cetateniei romane reprezinta un pas inapoi pentru efortul de sporire a calitatii serviciilor avocatiale si a protectiei intereselor clientilor, fiind incompatibila cu reglementarile europene in domeniu.
Organizarea in mod unitar a accesului in profesia de avocat
Modalitatile de acces la profesia de avocat trebuie sa asigure indeplinirea celor mai inalte standarde profesionale, criteriile de acces in profesie, atat pentru tinerii absolventi, cat si pentru juristii cu experienta.
__
Nota Avocatnet.ro:
-Va prezentam ca fisier atasat proiectul de modificare a Legii avocaturii.
Comentarii articol (4)