Decizia Curtii Constitutionale referitoare la neconstitutionalitatea modificarilor aduse Legii avocaturii de OUG nr. 159/2008 privind modificarea si completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, Nr. 175, din 18 martie 2010.
In data de 9 februarie, Curtea Constitutionala a decis ca dispozitiile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 159/2008 privind modificarea si completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat sunt neconstitutionale.
Exceptia a fost ridicata intr-o cauza avand ca obiect solutionarea unei actiuni in contencios administrativ prin care
s-a solicitat anularea dispozitiilor OUG nr. 159/2008, in afara celor de la pct. 30 referitoare la asistenta judiciara, pe motiv ca acestea contravin prevederilor constitutionale ale art. 32 alin. (1), art. 53, art. 73 alin. (3) lit. h), art. 61 si art. 115 alin. (4).
Autorul exceptiei arata ca
ordonanta a fost adoptata fara respectarea conditiilor prevazute de art. 115 alin. (4) din Legea fundamentala, fara a exista o situatie extraordinara si fara ca urgenta sa fie motivata in cuprinsul ordonantei.
Astfel, se arata ca “desi art. 115 alin. (4) din Constitutie dispune ca Guvernul sa poata adopta ordonante de urgenta numai in situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata, avand obligatia de a motiva urgenta in cuprinsul acestora, in preambulul ordonantei de urgenta criticate este motivata doar necesitatea adoptarii acesteia, fara a se arata situatia extraordinara ce impune urgenta recurgerii la aceasta cale de reglementare”.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea precizeaza ca, potrivit art. 115 alin. (4) din Constitutie, „Guvernul poate adopta ordonante de urgenta numai in situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata, avand obligatia de a motiva urgenta in cuprinsul acestora.” Astfel,
Guvernul poate adopta o ordonanta de urgenta numai daca urmatoarele conditii sunt intrunite cumulativ: existenta unei situatii extraordinare, reglementarea acesteia sa nu poata fi amanata si urgenta sa fie motivata in cuprinsul ordonantei.
Potrivit Curtii, elementele cuprinse in nota de fundamentare nu sunt de natura sa justifice adoptarea acestui tip de act normativ, in conditiile stabilite de art. 115 alin. (4) din Constitutie.
Astfel, in raport cu obiectul criticii de neconstitutionalitate formulate, "Curtea retine ca, in preambulul ordonantei de urgenta supuse controlului, caracterul de urgenta este determinat de oportunitatea, ratiunea si utilitatea reglementarii, fara a se evidentia, insa, existenta unei situatii extraordinare a carei reglementare nu poate fi amanata".
Un nou proiect de modifcare a Legii avocaturii
In contextul in care Ordonanta de Urgenta nr. 159/2008 privind modificarea Legii avocaturii a fost declarata neconstitutionala, Baroul Bucuresti a publicat
un nou proiect de modificare a Legii nr. 51/1995, considerand ca o serie din aspectele reglementate de respectiva OUG sunt necesare pentru buna organizare a profesiei de avocat.
“
Neconstitutionalitatea prevederilor OUG nr. 159/2008 a fost declarata doar ca urmare a unui viciu de procedura, anume s-a considerat ca Guvernul nu a justificat suficient urgenta necesara pentru a putea emite o ordonanta de urgenta”, se arata in nota de fundamentare a acestui proiect.
“Emiterea OUG nr. 159/2008 s-a realizat prin nerespectarea art. 115 din Constitutie, care prevede ca Guvernul poate adopta ordonante de urgenta numai in situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata, avand obligatia de a motiva urgenta in cuprinsul acestora. In consecinta, prevederile OUG nr. 159/2008 nu au fost considerate incompatibile pe fond cu prevederile Constitutiei si deci aplicarea lor in continuare, in conditiile remedierii chestiunii tehnice a modului de adoptare, nu ridica probleme de constitutionalitate”, considera reprezentantii UNBR.
Comentarii articol (2)