Intotdeauna am facut o paralela intre managementul de resurse umane si activitatile de marketing, management ale procesului de vanzare.Binenteles multi se vor intreba : "Ce vand cei de la Resurse Umane?" Departamentul de resurse umane este un centru de cost si nu reprezinta un centru de profit! Aceasta ar fi primul comentariu care ar veni din partea unui consultant de vanzari. Pornind de la cele de mai sus pot spune ca departamentul de resurse umane promoveaza imaginea, echilibrul, dezvoltarea, medierea, comunicarea in cadrul companiei. Daca in marketing politica este concentrata pe clientul extern, marketingul in resurse umane este concentrat pe clientul intern, respectiv angajatul.
Autor:
Alice Trifan
Manager Resurse Umane
Ce ar incemna aceasta pentru ‘’clientul intern’’ din punctul de vedere al resurselor umane? Practic atragem oamenii in organizatie prin procesul de recrutare si selectie, ii dezvoltam prin diferite programe de training si nu in ultimul rand incercam sa ii loializam in cadrul companiei pe cei performanti.
Dar sa parcurgem impreuna pasii utilizati in mixul de marketing utilizat in resurse umane:
Recrutarea
In activitatea de recrutare dezvoltam un anunt prin care sa evidentiem importanta pe care o reprezinta angajatii in cadrul politicii companiei.Apoi incercam sa identificam oamenii care se potrivesc cel mai bine job-ului, respectiv nu numai din punctul de vedere al competentelor tehnice ori profesionale dar si din perspectiva comportamentului uman.Utilizarea intrumentelor de evaluare conduce la cunoasterea candidatilor ajutandu-ne sa identificam astfel candidatii cei mai potriviti – ‘’ clientii tinta’’.
Fara o preocupare continua in a alege oamenii potriviti job-ului si organizatiei nu se poate face fata provocarilor de business de zi cu zi.
Dezvoltarea
In contextul actual al crizei economice foarte multe companii au eliminat din bugetele de cheltuieli fondurile alocate formarii profesionale.Ciclul de viata al ‘’clientului intern’’ este sustinut de cat de mult ne dorim oameni de valoare in cadrul companiei.
Este foarte important sa identificam potentialul fieacarui angajat din cadrul companiei si sa ii dezvoltam prin intermediul programelor de dezvoltare profesionala abilitatile profesionale.
Unul din factorii cheie in cadrul unei companii este comunicarea.Prin programele de formare se poate crea un comportament organizational pentru aproape toti ‘’ clientii interni’’care sa aiba un impact puternic pentru clientii externi prin furnizarea unor servicii de calitate.
Fara a investi in oameni ramanem pe loc.Ei reprezinta imaginea companiei.
Loializarea
Daca recrutam corespunzator atunci gradul de retentie este mai mare. Totodata daca salariatii au un pachet de compensatii si beneficii decent,la nivelul pietei , motivarea si retentia vor veni din alte zone, nu din cea financiara.
Astfel trebuie sa incercam sa ne cunoastem mai bine ‘’clientii interni’’, ce ii motiveaza si care sunt elementele necesare pentru a ramane loiali companiei.
Inspirandu-ne din mixul de marketing putem face focus grupuri prin care identificam preocuparile ‘’clientilor interni’’.
Astfel putem veni ulterior cu implementarea unor politici care sa raspunda clientilor tinta, adica personalului din cadrul companiei.
Avand la indemana o varietate de abordari, proiecte, programe incercam sa creem un mediu placut de lucru prin care fiecare membru al echipei sa se simta ca intr-o mare familie.
Putem exemplifica programele work life balance cum ar fi : familia, persoana angajatului, imbunatatirea eficientei muncii, eliminarea stresului, comunicarea, programe pentru mamici, programe pentru persoane care au in ingrijire alte persoane, programe de formare si dezvoltare a abilitatilor parentale.
Obiectivele unui astfel de program este sa realizeze succesul business-ului , satisfactia angajatilor si egalitatea la locul de munca.
Comentarii articol (0)