Soferii aflati in stare de ebrietate care produc accidente rutiere ar putea fi sanctionati cu suspendarea permisului de conducere pe o perioada de 10 ani, daca conducerea sub influenta bauturilor alcoolice a fost urmarita ca infractiune sau s-a soldat cu avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale, fara victime, respectiv cu anularea permisului, in cazul in care exista victime ale accidentului, potrivit unui proiect de lege depus la Camera Deputatilor.
Propunerea legislativa modifica si completeaza OUG nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice ce vizeaza o deplasare mai sigura pe sosele si reducerea numarului de accidente rutiere prin inasprirea masurilor legislative referitoare la conducerea sub influenta alcoolului a autovehiculelor sau tramvaielor.
Potrivit initiatorului, deputatul Tudor Ciuhodaru, proiectul prevede aplicarea unor sanctiuni complementare constand in
suspendarea dreptului de a conduce pe o perioada variind intre:
a)
cinci ani, in cazul conducerii sub influenta bauturilor alcoolice, daca fapta nu constituie, potrivit legii, infractiune;
b)
zece ani, cand conducerea sub influenta bauturilor alcoolice a fost urmarita ca infractiune la regimul circulatiei pe drumurile publice sau s-a soldat cu avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale fara victime;
c) mergand pana la
anularea permisului cand conducerea sub influenta bauturilor alcoolice s-a soldat cu producerea unui accident de circulatie din care a rezultat vatamarea corporala sau decesul unei persoane.
Propunerea legislativa vine in contextul in care Romania se confrunta cu un numar important de victime accidentelor rutiere, anul trecut existand un numar de
peste 2700 de persoane decedate si peste 8.900 de persoane grav ranite in accidente rutiere.
“Numarul crescut de persoane care isi pierd viata anual ne situeaza pe un nedorit loc doi in UE.. Am ajuns sa inregistram 150 de morti la un milion de locuitori ceea ce reprezinta aproape dublu fata de media europeana. Intr-un top al cauzelor de mortalitate in tara noastra, accidentele rutiere ocupa locul al doilea pentru cei cu varste intre 15 si 44 de ani, dupa infarctul miocardic si prima cauza de deces pentru tinerii intre 16 si 24 de ani. Alte mii de romani sunt raniti si multi dintre acestia raman cu infirmitati pemanente”, precizeaza deputatul Tudor Ciuhodaru.
“
Consumul de alcool este una din cauzele frecvente de perturbare a capacitatii de conducere, intrucat reduce viteza de reactie si precizia miscarilor si poate determina scaderea acuitatii vizuale si auditive a soferilor. Soferii aflati sub influenta alcoolului incalca adesea normele de circulatie, conduc cu viteza excesiva, se angajeaza in depasiri neregulamentare sau executa in mod periculos virajele”, adauga initiatorul.
In martie 2010, peste 1.000 de conducatori auto au fost amendati pentru ca se aflau sub influenta bauturilor alcoolice.
Totodata, un studiu al Institutului pentru Cercetarea si Prevenirea Criminalitatii (ICPC) arata ca procentul soferilor sub influenta bauturilor alcoolice (44,5%) implicati in accidente rutiere este aproape dublu fata de cel al conducatorilor auto care nu au fost niciodata implicati in accidente (24,5%).
“Putem vorbi de o epidemie cu mortalitate ridicata atunci cand de pe harta Romaniei a disparut din 1990 pana azi un oras de peste 60000 de oameni in astfel de accidente”, mai precizeaza deputatul.
Comentarii articol (10)