Desi pe portalul online al Inspectoratului Teritorial de Munca (ITM) ni se spune prietenos ca institutia pune la dispozitia angajatorilor o modalitate moderna si eficienta de lucru pentru depunerea declaratiilor fiscale, legislatia in vigoare nu permite depunerea exclusiv online a documentelor.
Ideal ar fi ca toate serviciile institutiilor publice sa fie la un „click distanta”. Astfel, s-ar putea economisi timp si bani, mai ales daca indraznim sa ne gandim ca, la un moment dat, numarul functionarilor de la ghiseele publice ar putea fi drastic redus.
Tocmai pe aceste considerente, inca din 2003, in Romania s-au pus bazele Sistemului Electronic National (SEN), care permite depunerea anumitor documente online.
Masura a venit in sprijinul contribuabililor, persoane fizice sau juridice, astfel incat, accesul la informatiile si serviciile publice sa fie usurat.
Declaratia privind comisionul ITM, exclusiv online sau si prin posta?
Conform art. 5 alin. 2 din Legea nr. 130/1999, angajatorii au obligatia sa calculeze comisionul si sa depuna lunar la inspectoratul teritorial de munca o declaratie fiscala privind stabilirea comisionului, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care este datorat.
Obligatia de a completa si depune Declaratia fiscala privind comisionul datorat ITM, revine urmatorilor angajatori:
a) persoanele fizice;
b) societatile comerciale cu capital privat;
c) asociatiile cooperatiste;
d) asociatiile familiale;
e) asociatiile, fundatiile, organizatiile sindicale si patronale;
f) orice alte organizatii care sunt constituite si functioneaza potrivit legislatiei romane.
Totodata, in conformitate cu prevederile anexei nr. 3 lit. C pct. 2 din Ordinul MMSSF nr. 100/2006 pentru aprobarea Declaratiei fiscale privind stabilirea comisionului datorat de angajatori, formularul declaratiei fiscale, semnat si stampilat,
va fi depus la inspectoratul teritorial de munca, personal sau prin utilizarea serviciilor postale cu confirmare de primire.
In continuare se precizeaza ca Declaratia fiscala se va depune pe suport hartie la inspectoratul teritorial de munca, pe un formular editat de angajator prin utilizarea urmatoarelor proceduri:
-folosirea programului de asistenta elaborat de Inspectia Muncii si pus la dispozitie angajatorilor gratuit. Acesta poate fi obtinut de la sediul inspectoratelor teritoriale de munca sau poate fi descarcat de pe pagina de web a Inspectiei Muncii www.inspectiamuncii.ro; sau
-folosirea procedurii on-line de completare si listare a declaratiei fiscale, dupa obtinerea de catre angajatori a contului de acces (utilizator si parola) de la inspectoratul teritorial de munca.
Declaratia fiscala completata va fi depusa la inspectoratul teritorial de munca,
insotita de formatul electronic al acesteia.
Subliniem faptul ca, ITM este inscris in SEN conform legii care prevede ca toate institutiile si autoritatile administratiei publice din Romania au obligativitatea legala de a utiliza proceduri electronice pentru furnizarea serviciilor si informatiilor publice prin aceasta platforma.
Cu toate acestea,
angajatorii nu pot depune exclusiv online declaratiile fiscale, pentru ca ITM face parte din categoria institutiilor si autoritatilor administratiei publice prevazute in anexa nr. 1 a HG nr. 1085/2003, revizuita prin HG nr. 862/2099,
care au urmatorele obligatii:
- sa publice pe site-urile proprii toate formularele utilizate in relatia cu persoanele fizice si persoanele juridice intr-un format care sa permita folosirea acestora in versiune printabila;
- sa accepte formularele depuse de persoanele fizice si juridice, in format hartie, obtinute prin tiparirea si completarea formularelor furnizate de SEN.
Din pacate, volumul mare de date ce trebuie procesat in urma depuneri online a declaratiilor necesita masuri si investitii care sa asigure proceduri si protocoale interne de preluare si prelucrare a datelor.
Pana cand aceste sisteme vor fi implementate la nivelul tuturor institutiilor, ne vom afla in situatia in care, anumite documente, vor fi transmise in varianta traditionala, adica personal sau prin posta.
Institutiile publice care au obligatia sa utilizeze serviciile exclusiv in format electronic
Conform HG nr. 1085/2003, modificata prin HG nr. 862/2009, institutiile care
au obligatia de a accepta declaratiile depuse de catre orice contribuabil prin SEN, ca singura modalitate legala de transmitere in format electronic a acestora sunt:
- Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale
-Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca
-Casa Nationala de Asigurari de Sanatate
-Ministerul Finantelor Publice
Comentarii articol (10)