Din punctul de vedere al provenientei asociatilor, principalele tipuri de asociere in participatiune intalnite sunt asocierea intre persoanele juridice romane, asocierea intre persoanele juridice romane si persoanele juridice nerezidente si asocierea intre persoanele juridice straine. In cazul acestor 3 tipuri de asocieri, organizarea si tinerea contabilitatii precum si declararea si plata impozitelor sunt diferite.
Pentru simplificare presupunem ca asocierile au loc intre 2 parti.
Astfel :
1. Asociere intre 2 persoane juridice romane
Prin contractul de asociere cele 2 parti desemneaza una dintre ele ca fiind responsabila cu conducerea contabilitatii asocierii. In acest caz nu este necesara inregistrarea fiscala distincta a asocierii.
Asociatul desemnat sa conduca contabilitatea asocierii (asociat administrator) va colecta toate cheltuielile si veniturile asocierii – catre acesta vor fi emise facturile de achizitii de bunuri si servicii si acesta va emite la randul sau facturile de livrari de bunuri sau prestari de servicii in numele asocierii. De asemenea plata sau incasarea facturilor se va face prin intermediul acestui asociat fie in conturile bancare proprii fie printr-un cont bancar special deschis cu ocazia asocierii.
Din punct de vedere al TVA, asociatul care tine evidenta contabila deduce si/sau colecteaza taxa pe valoarea adaugata rezultata atat din operatiunile proprii cat si din cele ale asocierii si declara intreaga suma in decontul propriu de TVA. (art.127 alin.10, art.156 alin.5 din Codul fiscal si punctul 791 din norme).
Daca in urma activitatii desfasurate de catre asociere va rezulta un profit (excedent), transferul sumelor datorate catre celalalt asociat se va face fara a exista obligatia emiterii unei facturi si implicit fara a se datora TVA in urma acestei operatiuni.
Din punct de vedere al impozitului pe profit, conform art.28 alin 3 din Codul fiscal, veniturile si cheltuielile inregistrate se atribuie fiecarui asociat, corespunzator cotei de participare din asociere.
Asfel, asociatul responsabil cu conducerea contabilitatii, dupa colectarea tuturor cheltuielilor si veniturilor, va transmite celuilalt asociat pe baza unui decont partea ce ii revine acestuia din cheltuieli si venituri. In acest fel, fiecare dintre asociati isi va integra in contul de profit si pierdere propriu cheltuielile si veniturile ce ii revin din asociere si va declara si plati impozitul pe profit aferent.
Din punct de vedere contabil, asociatul administrator va inregistra in contabilitatea sa cheltuielile si veniturile rezultate din asociere. La sfarsitul lunii va inchide partea proprie de cheltuieli si venituri prin contul de profit si pierdere iar partea ce revine asociatului va fi transferata intr-un cont distinct de asociere.
Va prezentam exmemplul de monografie contabila simplificata in fisierul atasat, format "doc."
2. Asociere intre o persoana juridica romana si o persoana juridica nerezidenta
In cazul asocierilor intre o persoana juridica romana si o persoana juridica nerezidenta, persoana juridica romana va fi partea responsabila cu conducerea contabilitatii asocierii si in plus cu indeplinirea tuturor obligatiilor fiscale.
Astfel, aceasta va primi si emite facturile privind activitatea asocierii, va tine evidenta taxei pe valoarea adaugata atat pentru activitatea proprie cat si pentru activitatea asocierii si va calcula, declara si plati impozitul pe profit atat pentru activitatea proprie cat si pentru cea a asocierii.
In acest caz, asociatul persoana juridica romana va transfera direct rezultatul net al asocierii catre asociatul persoana juridica straina.
3. Asociere intre 2 persoane juridice straine
In cazul asocierii intre persoane juridice straine care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei, se va desemna una dintre parti pentru a indeplini obligatiile ce revin celor 2 asociati pe teritoriul Romaniei.
Spre deosebire de celelalte 2 tipuri de asocieri, aceasta asociere se va inregistra fiscal in Romania, inaintea inceperii activitatii.
De asemenea, in plus fata de celelalte 2 tipuri de asocieri, in cazul acestui tip de asociere, asociatul desemnat cu indeplinirea obligatiilor ce revin asocierii va depune trimestrial la autoritatile fiscale o declaratie (formular 104) privind distribuirea intre asociati a veniturilor si cheltuielilor.
In afara acestor obligatii, aceasta asociere va putea functiona in anumite privinte ca o persoana juridica inregistrata fiscal in Romania. In baza codului de inregistrare fiscala dobandit, va putea inclusiv sa angajeze salariati si sa plateasca impozite si contributii sociale in Romania, in afara celorlate obligatii fiscale care pot interveni in urma desfasurarii activitatii.
In practica poate exista si un alt tip de asociere (asocieri de tip « consortium ») in care « scopul asocierii este acela de a atinge obiective comune, dar membrii asociati actioneaza in nume propriu fata de terti si fiecare persoana va fi tratata drept o persoana impozabila separata si tranzactiile respective se impoziteaza distinct » (punctul 791 alin 8 din normele la Codul fiscal).
In cazul acestui tip de asociere, fiecare dintre parti primeste facturi de la furnizori si emite facturi catre client in nume propriu, pentru partea care ii revine din asociere.
De asemenea fiecare dintre parti isi organizeaza contabilitatea pentru activitatea proprie care include si partea fiecaruia din asociere si isi declara si achita obligatiile fiscale care ii revin.
Comentarii articol (4)