In contextul in care criza economica globala a facut din managementul strategic al riscurilor un subiect de prima importanta pentru top managementul companiilor, un nou raport al PricewaterhouseCoopers sugereaza faptul ca departamentul de audit intern are vizibilitatea necesara in interiorul companiei si mandatul de a actiona ca si consilier strategic de risc pentru consiliile de administratie.
Raportul PricewaterhouseCoopers Global State of the Internal Audit Profession a intervievat mai mult de 2000 de directori de audit intern din 55 de tari ajungand la concluzia ca, pentru a ramane relevant si a se conforma cerintelor tuturor factorilor de raspundere implicati, auditul intern trebuie sa evolueze la un nou nivel - „Audit Intern 2.0” - care sa furnizeze conducerii executive a companiilor actiuni concrete pentru managementul riscurilor.
“Criza financiara a dus la o evaluare mai atenta a practicilor de management al riscurilor adoptate de catre companii. In contextul in care foarte multi au pus actuala criza pe seama standardelor inadecvate de management al riscurilor, directorii executivi din toate sectoarele economice doresc sa-si imbunatateasca capacitatea de management al riscurilor pentru a avea succes in noul mediu de afaceri care este extrem de competitiv si de dinamic”, a declarat Dinu Bumbacea, Partener, liderul Departamentului de Consultanta din cadrul PricewaterhouseCoopers Romania.
„Asteptarile de la departamentul de audit intern nu au fost niciodata mai mari, astfel ca intrebarea principala este in ce masura poate auditul intern satisface aceste asteptari. Obtinerea consensului in cadrul organizatiei pentru un rol mai extins si strategic al auditului intern poate fi o provocare”, a adaugat Bumbacea.
Raportul identifica trei zone critice in care ar trebui sa se concentreze departamentele de audit intern:
-Riscurile si problemele critice;
-Alinierea valorilor departamentului de audit intern cu asteptarile factorilor implicati;
-Corelarea schemei de personal cu valorile promovate;
De asemenea, raportul mentioneaza ca acestea sunt de asemenea cele trei zone in care liderii departamentelor de audit intern cred ca au cel mai mult de imbunatatit.
“Ceea ce ar trebui sa retina top managerii din acest raport este ca, pentru ca echipa de audit intern sa-si poata asuma rolul de partener strategic, membrii ar trebui sa includa profesionisti experimentati si foarte calificati care sa poata identifica zonele de risc, sa sintetizeze volume mari de date, sa utilizeze mai bine tehnologia si sa ajute organizatia sa fie mai eficienta in acest mediu de afaceri extrem de competitiv”, a precizat Dinu Bumbacea.
Avand in vedere aceste noi provocari, PwC crede ca auditul intern trebuie sa aiba o abordare mai radicala fata de schimbare decat in trecut, sa regandeasca si sa redefineasca felul in care actioneaza. Raportul subliniaza cativa pasi importanti care ar trebui facuti:
-Elaborarea unui plan;
-Regandirea practicilor de evaluare a riscurilor;
-Acoperirea deficitului de competente si resurse;
-Alinierea cu celelalte functii din cadrul organizatiei;
-Concentrarea pe obtinerea unor randamente superioare prin utilizarea tehnologiei.
“In raportul din acest an am introdus conceptul de “Audit Intern 2.0” pentru a determina organizatiile sa inteleaga ca este vorba de o schimbare profunda. Pe masura ce auditul intern se confrunta cu asteptari si cerinte noi, in continua schimbare, trebuie in paralel sa ia initiativa redefinirii rolului sau. Aceasta inseamna extinderea setului de competente si asumarea unui rol de lider, pentru a deveni un instrument de decizie mai puternic pentru top manageri, directori si consiliile de administratie pentru alinierea strategiei firmei cu identificarea, controlul si gestionarea riscurilor”, a concluzionat Dinu Bumbacea.
Comentarii articol (0)