Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) a avizat negativ proiectul de OUG prin care plata restantelor salariale castigate de bugetari in instanta, in anul 2010, s-ar putea realiza esalonat pe o perioada de 3 ani, din 2012 pana in 2014, urmand ca in 2011 bugetarii sa nu mai primeasca nu mai primeasca partea de 34% din restantele cuvenite prin decizie judecatoreasca.
Potrivit presedintelui CSM, Viorica Bejinaru, plata acestor sume a fost aprobata prin Legea bugetului de stat pentru anul in curs, astfel incat justificarea "imposibilitatii mentinerii echilibrelor bugetare" si "a nerespectarii angajamentelor interne si internationale asumate de guvernul Romaniei" si a lipsei fondurilor reprezinta argumente lipsite de sustenabilitate, invocate si in precedentele acte normative prin care s-au esalonat aceste plati.
Astfel, in sedinta de Plen, Consiliul Superior al Magistraturii a avizat negativ, cu observatiile formulate de comisia juridica, proiectul Ordonantei de urgenta a Guvernului pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevazute in titluri executorii avand ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar.
Motivele CSM:
1. Adoptarea unor acte normative succesive prin care este esalonata plata drepturilor salariale acordate personalului din sistemul bugetar, prin hotarari judecatoresti ce constituie titluri executorii, constituie o incalcare a dreptului de acces la justitie al titularilor acestor titluri executorii (art. 6 din CEDO).
2. Este incalcata flagrant cerinta executarii hotararilor judecatoresti definitive si executorii intr-un interval rezonabil, data fiind perioada de timp scursa de la data nasterii drepturilor prin acte normative nepuse in executare de stat cu buna credinta.
3. Amanarea repetata a executarii unei hotarari judecatoresti avand ca obiect acordarea unor drepturi de natura salariala, este de natura sa infranga cerinta predictibilitatii legii, constant ilustrata in jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului.
4. Prin amanarea succesiva a executarii hotararilor judecatoresti, Executivul nesocoteste principiul consacrat de art. 156 din Codul Muncii, potrivit caruia „salariile se platesc inaintea oricaror alte obligatii banesti ale angajatorilor”.
Avizul si observatiile Comisiei Juridice vor fi transmise Ministerului Finantelor Publice, initiatorului acestui proiect.
„Consiliul Superior al Magistraturii si sistemul judiciar inteleg dificultatile financiare prin care trece tara, precum si suportul moral si financiar pe care trebuie sa-l acorde pentru surmontarea acestora. De aceea, CSM lucreaza in prezent la realizarea unor masuri concrete si ferme de rationalizare a cheltuielilor si eficientizare a activitatii, care vor fi facute publice de indata ce documentul va fi aprobat de Plen. Cu toate acestea, statul trebuie sa-si achite datoriile pe care le are fata de cetateni, in contextul in care obligatiile fata de stat sunt onorate de catre acestia prin plata taxelor si impozitelor”, spune presedintele CSM, Viorica Bejinaru.
De asemenea, aceasta considera ca amanarea achitarii drepturilor salariale restante determina cresterea in mod exponential a sumelor ce trebuie reactualizate si achitate integral, efortul bugetar fiind mult mai mare decat in situatia onorarii la termen a acestor datorii.
Pe de alta parte, aceasta subliniaza ca, desi exista riscul condamnarii statului roman la CEDO, statul omite obligatiile financiare la care va fi condamnat, si care vor trebui suportate tot de la bugetul de stat.
Nu in ultimul rand, exista riscul ca astfel de initiative legislative sa determine cresterea numarului proceselor pe rolul instantelor romanesti, subdimensionate in raport cu numarul mare de pensionari cu care se confrunta sistemul judiciar in ultimii ani.
Autofinantarea sistemului judiciar
CSM si sistemul judiciar au sustinut in mod constant faptul ca exista posibilitatea autofinantarii justitiei prin trecerea in bugetul instantelor a taxelor judiciare de timbru, a timbrului judiciar, a cheltuielilor judiciare in procesele penale, a amenzilor penale si a amenzilor judiciare, a sumelor rezultate din valorificarea bunurilor confiscate in procesele penale precum si a celor obtinute din inchirierea spatiilor in sediile instantelor si parchetelor (exp. bugetul de stat a incasat in 2008- 91,30 milioane RON reprezentand taxe judiciare de timbru si alte taxe de timbru, bugetele locale aveau in octombrie 2009 restante necolectate de 69,40 milioane RON).
In acest sens, CSM considera ca sumele provenite din colectarea taxelor judiciare de timbru trebuie sa fie transferate de la bugetele locale la instantele de judecata, fapt care se poate realiza doar prin modificari legislative. Imbunatatirea accesului cetateanului la justitie este corelata de posibilitatea asigurarii conditiilor bunei functionari a sistemului. Pentru obtinerea veniturilor anterior invocate, instantele judecatoresti aloca importante resurse financiare si umane, in scopul desfasurarii proceselor, motiv pentru care este necesar – mai ales in conditiile dificultatilor financiare cu care se confrunta in prezent sistemul judiciar - ca sumele rezultate din plata taxelor judiciare de timbru sa fie preluate urgent la bugetele instantelor.
„Nici pana in prezent executivul nu a adus argumente de ordin rational care sa justifice preluarea acestor sume de catre consiliile locale in detrimentul dreptului pe care cetateanul platitor de taxe il are de a beneficia de un serviciu public operativ si independent financiar”, mai spune Viorica Bejinaru.
Cum se va realiza noua esalonare a datoriilor catre bugetari?
Proiectul de Ordonanta de Urgenta pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevazute in titluri executorii avand ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar prevede ca plata sumelor prevazute prin hotarari judecatoresti avand ca obiect acordarea unor drepturi de natura salariala stabilite in favoarea personalului din sectorul bugetar, devenite executorii in perioada 1 ianuarie—31 decembrie 2010, se realizeaza astfel:
a) in anul 2012 se plateste 34% din valoarea titlului executoriu;
b) in anul 2013 se plateste 33% din valoarea titlului executoriu;
c) in anul 2014 se plateste 33% din valoarea titlului executoriu.
Initial, Executivul amanase plata acestor sume, prin OUG nr. 18/2010 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 71/2009, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 162, din 12 martie 2010. OUG nr. 18/2010 prevede ca plata salariilor castigate in instanta in 2010 sa se realizeze, incepand cu 2011 si pana in 2013. De altfel, Senatul a adoptat, sapatamana trecuta, cu 45 de voturi pentru, 25 impotriva si 5 abtineri, Legea privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 18/2010 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevazute in titluri executorii avand ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, actul normativ fiind trimis spre dezbatere Camerei Deputatilor.
Insa, potrivit noului proiect de OUG, in anul 2011, bugetarii nu vor mai primi partea de 34% din valoarea titlurilor executorii cuvenite, plata acestei transe amanandu-se cu un an, pana in 2012.
Cum motiveaza Guvernul noul act normativ?
Conform notei de fundamentare, masura esalonarii platii titlurilor executorii este nu numai urgenta, dar singura in masura a face posibila executarea integrala a titlurilor executorii, avand in vedere obligatiile asumate de tara noastra prin acordurile negociate cu organismele financiare internationale in privinta tintei de deficit bugetar stabilite pentru acest an, dar si a importantei si volumului obligatiilor financiare concurente ale statului.
Comentarii articol (2)