Conditia rezolutorie este aceea care supune desfiintarea obligatiei la un eveniment viitor si incert, potrivit art. 1019 din Codul civil. Similar, art. 1.401 din noul Cod civil stipuleaza: „Conditia este rezolutorie atunci cand indeplinirea ei determina desfiintarea obligatiei”.
Contractul individual de munca „standard”
1 reglementat de Codul muncii „nu poate fi afectat de o conditie rezolutorie, deoarece, in caz contrar, s-ar eluda prevederile legislatiei muncii, care stabilesc limitativ temeiurile si conditiile incetarii sale”
2.
Art. 8 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 679/2003 privind conditiile de detinere a atestatului, procedurile de atestare si statutul asistentului maternal profesionist stipuleaza ca “Activitatea persoanelor atestate ca
asistent maternal profesionist se desfasoara in baza unui contract individual de munca, care are un caracter special, specific protectiei copilului3, incheiat cu un serviciu public specializat pentru protectia copilului sau cu un organism privat autorizat care are obligatia supravegherii si sprijinirii activitatii desfasurate de asistentii maternali profesionisti”.
In cazul acestui contract, prin exceptie de la regimul comun, putem discuta de o conditie rezolutorie in situatia plasamentului in regim de urgenta dispus de catre directia generala de asistenta sociala si protectia copilului, in conditiile art. 65 alin. (1) din Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului: “Masura plasamentului in regim de urgenta se stabileste de catre directorul directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului din unitatea administrativ-teritoriala in care se gaseste copilul gasit sau cel abandonat de catre mama in unitati sanitare ori copilul abuzat sau neglijat, in situatia in care nu se intampina opozitie din partea reprezentantilor persoanelor juridice, precum si a persoanelor fizice care au in ingrijire sau asigura protectia copilului respective”.
Aceasta este obligata sa sesizeze instanta judecatoreasca in termen de 48 de ore de la data la care a dispus aceasta masura, care va analiza motivele care au stat la baza masurii adoptate si se va pronunta, dupa caz, cu privire la mentinerea plasamentului in regim de urgenta
sau la inlocuirea acestuia cu masura plasamentului, instituirea tutelei ori cu privire la reintegrarea copilului in familia sa4.
Daca se hotaraste plasamentul, instituirea tutelei ori reintegrarea copilului in familia sa, in lipsa unui text expres de lege, credem ca
se impune solutia incetarii contractului, pentru ca insasi masura plasamentului in regim de urgenta, care a stat la baza incheierii lui inceteaza. Deci, inlocuirea masurii initiale reprezinta tocmai conditia rezolutorie.
De asemenea,
se pune problema conditiei rezolutorii si in cazul retragerii atestatului asistentului maternal profesionist de catre „comisia pentru protectia copilului, la propunerea temeinic motivata a directiei generale de asistenta sociala si protectia copilului sau a organismului privat autorizat care supravegheaza activitatea asistentului maternal profesionist”
5,
evident pentru motive imputabile acestuia, situatie ce va determina incetarea contractului
6.
__
1Am preluat atributul de „standard” din Mara Ioan, Contractul individual de munca si conventia civila de prestari servicii, Editura Wolters Kluwer Romania, Bucuresti, 2009, p. 57.
2Alexandru Ticlea, Tratat de dreptul muncii, Editia a III-a, Editura Universul Juridic, Bucuresti, 2007, p. 335.
3In prezent, aceasta institutie publica se numeste, potrivit art. 3 lit. g) din Hotararea Guvernului nr. 1385/2009 privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Protectia Familiei si a Drepturilor Copilului, directia generala de asistenta sociala si protectia copilului.
4Art. 66 din Legea nr. 272/2004.
5Art. 7 alin. 4 din Hotararea Guvernului nr. 679/2003.
6Art. 8 alin. 4 din Hotararea Guvernului nr. 679/2003.
Comentarii articol (1)