Concedierea in acest caz poate fi dispusa, conform art. 63 alin. 2 din Codul muncii numai dupa evaluarea prealabila a salariatului, conform procedurii de evaluare stabilite prin contractul colectiv de munca aplicabil, incheiat la nivel national, la nivel de ramura de activitate sau de grup de unitati, precum si prin regulamentul intern.
Desi Codul muncii se refera la „evaluarea prealabila salariatului”, ceea ce ar presupune o monitorizare intr-o anumita perioada a acestuia, urmarirea modului cum isi indeplineste sarcinile de serviciu cantitativ si calitativ, Contractul colectiv de munca unic la nivel national pe anii 2007-2010 nr. 2895/2006 stabileste procedura „cercetarii prealabile”.
Astfel, art. 77 din acest contract reglementeaza procedura cercetarii prealabile, in urmatoarele coordonate esentiale:
• Evaluarea prealabila - se face de catre o comisie numita de catre angajator din care face parte si un reprezentant al sindicatului;
• Comisia va convoca salariatul si ii va comunica acestuia in scris, cu cel putin 15 zile inainte:
o data, ora exacta si locul intrunirii comisiei,
o modalitatea in care se va desfasura examinarea;
• Examinarea va avea ca obiect activitatile prevazute in fisa postului salariatului. In cazul introducerii de noi tehnologii, examinarea salariatului se va referi la acestea numai in masura in care salariatul in cauza a facut obiectul formarii profesionale in respectiva materie.
• Necorespunderea profesionala poate fi sustinuta de catre comisie prin dovezi de indeplinire necorespunzatoare a sarcinilor profesionale, prin examinare teoretica, practica si alte probe;
• Daca salariatul este considerat necorespunzator in urma examinarii, are dreptul de a contesta hotararea comisiei in termen de 10 zile de la comunicare; contestatia se adreseaza aceleiasi comisii care este competenta sa-si reexamineze hotararea anterioara;
• In cazul in care salariatul nu a formulat contestatia in termenul de 10 zile, sau daca, dupa reexaminare, hotararea comisiei este mentinuta, angajatorul poate sa emita si sa comunice decizia de concediere pentru necorespundere profesionala, act ce trebuie sa cuprinda rezultatul cercetarii prealabile a salariatului in cauza;
• Termenul de 30 de zile calendaristice in care, potrivit art. 62 alin. 1 din Cod, angajatorul este in drept sa emita decizia de concediere pentru necorespundere profesionala incepe sa curga de la data scurgerii termenului de 10 zile (in care poate fi formulata contestatia de catre salariat) sau de la data la care comisia s-a pronuntat in sensul mentinerii hotararii anterioare.
Comparand dispozitiile de mai sus cu normele Organizatiei Internationale a Muncii (Recomandarea nr. 166 din anul 1982), constatam neconcordanta acestora cu dreptul international al muncii, faptul ca, surprinzator, ele sunt mai nefavorabile salariatilor, desi una din partile acestui contract este sindicatul care trebuia sa tina cont de interesul acestora.
Intr-adevar, conform Recomandarii nr. 166 „un lucrator va putea fi concediat pentru necorespundere profesionala numai daca continua sa nu se achite de sarcinile de serviciu in mod corespunzator desi angajatorul i-a dat instructiunile necesare si l-a avertizat in scris asupra acestui lucru, dupa expirarea unui termen rezonabil care ar trebui sa-i permita sa se puna la punct cu cerintele profesionale”.
Se observa, asadar, absenta din procedura reglementata de Contractul colectiv unic la nivel national a unor elemente esentiale si anume1:
• avertizarea in scris a salariatului de catre angajator, prealabil declansarii procedurii respective cu privire la indeplinirea necorespunzatoare a sarcinilor de serviciu;
• daca si in ce masura salariatul a primit instructiunile necesare (pentru a-si indeplini corespunzator sarcinile de serviciu).
• care este termenul rezonabil in care salariatul urma sa se puna de acord cu cerintele postului.
Se arata2 ca s-ar impune sa se tina seama de aceste omisiuni si sa respecte normele Organizatiei Internationale a Muncii; chiar daca acestea au un caracter de recomandare ele sunt mai favorabile salariatilor. Sunt, de fapt, in acord cu art. 63 alin. (2) din Codul muncii care face referire la “evaluarea prealabila salariatului” si nu la “cercetarea” lui.
Procedura negociata de sindicat la nivel national este deci brutala, in defavoarea salariatilor. Cine poate sa faca fata unor abuzuri, rezistand la o examinare teoretica, practica si la alte probe, timpul de pregatire fiind doar de 15 zile?
S-ar putea sustine in instanta de catre salariatii interesati ca normele art. 77 din Contractul colectiv unic la nivel national sunt lovite de nulitate intrucat deroga de la Codul muncii in mod nefavorabil salariatilor, incalcandu-se, astfel, prevederile art. 8 din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de munca, republicata.
__
1Cristina Mihes, Procedura evaluarii profesionale prealabile, in „Revista romana de dreptul muncii" nr. 2/2006,
p. 43.
2Alexandru Ticlea, Tratat de dreptul muncii, Editura Universul juridic, Bucuresti, 2009, Editia a III-a, p. 557.
Comentarii articol (6)