Ministerul Mediului a publicat Ghidul de finantare al programului Casa verde, prin care statul incurajeaza achizitia de sisteme alternative de incalzire pentru proprietarii persoane fizice. Programul va demara la 1 iulie, bugetul alocat ridicandu-se la 110 milioane lei.
Ghidul de finantare a fost aprobat prin
Ordinul Ministerului Mediului nr. 950/2010, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 409 din 18 iunie 2010.
Finantarea Programului se realizeaza din veniturile
Fondului pentru mediu.
Programul se deruleaza in limita fondurilor prevazute cu aceasta destinatie prin bugetul anual al Fondului pentru mediu, aprobat conform legii.
Suma alocata sesiunii, distribuita pe judete conform numarului de locuitori, se publica o data cu anuntarea deschiderii sesiunii de depunere a dosarelor de finantare, prin dispozitie a Presedintelui Administratiei Fondului pentru Mediu
Etapele sesiunii de finantare
Etapele sesiunii de finantare sunt urmatoarele:
a) publicarea pe pagina de internet a Autoritatii a ghidului si a anuntului de deschidere a sesiunii de finantare;
b) depunerea dosarelor de finantare;
c) analiza conformitatii administrative si a eligibilitatii solicitantului si a proiectului;
d) aprobarea dosarelor de finantare selectate;
e) postarea pe site-ul Autoritatii a listei dosarelor de finantare aprobate si respinse;
f) solutionarea contestatiilor;
g) incheierea contractelor de finantare;
h) implementarea proiectului
Cuantumul finantarii
Finantarea se acorda dupa cum urmeaza:
a) pana la 6.000 lei pentru instalarea panourilor solare;
b) pana la 8.000 lei pentru instalarea pompelor de caldura;
c) pana la 6.000 lei pentru instalatie de producere a energiei termice pe baza de peleti, brichete, tocatura lemnoasa, precum si orice fel de resturi si deseuri vegetale, agricole, forestiere, silvice.
In cazul cumularii in cadrul aceluiasi proiect a doua tipuri de instalatii, cuantumul finantarii solicitate nu poate depasi valoarea cea mai mare acordata unui tip de proiect din cele doua cumulate in cadrul Programului.
Tipuri de proiecte finantate prin Program
Prin Program se finanteaza urmatoarele instalatii pentru incalzire care utilizeaza energie regenerabila, inclusiv instalatii pentru inlocuirea sau completarea sistemelor clasice de incalzire:
a) instalarea de panouri solare;
b) instalarea de pompe de caldura;
c) centrale termice pe baza de peleti, brichete, tocatura
lemnoasa, precum si orice fel de resturi si deseuri vegetale,
agricole, forestiere, silvice
Criterii de eligibilitate a solicitantului
Este eligibil solicitantul care indeplineste cumulative urmatoarele conditii:
a) este persoana fizica care isi are domiciliul pe teritoriul Romaniei;
b) este proprietar/coproprietar al imobilului pe/in care se implementeaza proiectul; imobilul trebuie sa nu faca obiectul unui litigiu in curs de solutionare la instantele judecatoresti, vreunei revendicari potrivit unei legi speciale sau dreptului comun, unei proceduri de expropriere pentru cauza de utilitate publica;
c) nu are obligatii restante la bugetul de stat, bugete locale, conform legislatiei nationale in vigoare;
d) in activitatea desfasurata anterior inceperii proiectului nu a incalcat dispozitiile legale privind protectia mediului si nu sponsorizeaza activitati cu efect negativ asupra mediului.
Nu este eligibil solicitantul care detine in proprietate un imobil format din teren cu una sau mai multe constructii, dintre care unele proprietati sunt comune, iar restul sunt proprietati individuale, pentru care se intocmesc o carte funciara colectiva si cate o carte funciara individuala pentru fiecare unitate individuala aflata in proprietate exclusiva, care poate fi reprezentata de locuinte si spatii cu alta destinatie, dupa caz.
Criterii de eligibilitate a proiectului
Este eligibil proiectul care indeplineste cumulativ urmatoarele criterii:
a) respecta prevederile nationale si comunitare privind protectia mediului;
b) proiectul vizeaza realizarea unei instalatii conform cu scopul Programului si cu prevederile prezentului ghid.
Categorii de cheltuieli eligibile
Sunt cheltuieli eligibile cele efectuate pentru:
a) achizitia de instalatii pentru producerea de energie termica, inclusiv instalatii pentru inlocuirea sau completarea sistemelor clasice de incalzire cu sisteme care utilizeaza energie regenerabila;
b) cheltuielile cu montajul si punerea in functiune a sistemului, efectuarea, verificarea probelor si incercarilor;
c) taxa pe valoarea adaugata (TVA).
Sunt eligibile numai cheltuielile efectuate dupa semnarea contractului de finantare nerambursabila.
Dosarul de finantare
Dosarul de finantare va cuprinde:
a) cerere de finantare nerambursabila, completata prin tehnoredactare computerizata si semnata de
solicitant, in original;
b) declaratie pe propria raspundere a solicitantului, conform anexei nr. 3, completata si semnata de catre solicitant, in original;
c) copie de pe actul de identitate al solicitantului;
d) extras de carte funciara care sa ateste dreptul de proprietate/coproprietate al solicitantului asupra imobilului pe/in care se va realiza proiectul, in original, sau autorizatie de construire emisa solicitantului, in copie legalizata pentru imobilele aflate in constructie, valabile la data depunerii;
e) certificat de atestare fiscala privind plata obligatiilor la bugetul local, in original, valabil la data depunerii dosarului de finantare, eliberat de catre organele competente de pe raza carora isi are domiciliul solicitantul;
f) adeverinta privind existenta contului bancar al solicitantului finantarii, emisa de o banca comerciala, in original;
g) un plic pe care se va completa numele si adresa completa a solicitantului, titlul programului: „Programul privind instalarea sistemelor de incalzire care utilizeaza energie regenerabila, inclusiv inlocuirea sau completarea sistemelor clasice de incalzire”, precum si sesiunea de depunere
Depunerea dosarului de finantare
Lipsa unui document sau prezentarea acestuia sub o alta forma decat cea solicitata sau iesirea sa din perioada de valabilitate, precum si neindeplinirea unui criteriu de eligibilitate determina respingerea dosarului de finantare.
Solicitantul poate depune dosarul de finantare incepand cu prima zi de deschidere a sesiunii de depunere.
Un solicitant poate depune, in cadrul sesiunii de finantare, un singur proiect. In cadrul aceluiasi proiect se pot cumula doua tipuri de instalatii.
Dosarul de finantare continand toate documentele obligatorii va fi depus la sediul agentiei judetene pentru protectia mediului pe raza careia domiciliaza solicitantul. Documentele se vor depune intr-un singur exemplar. Dosarul de finantare se depune personal la agentia judeteana pentru protectia mediului pe raza careia domiciliaza solicitantul.
Acordarea finantarii
Solicitantul a carui cerere de finantare a fost aprobata se prezinta la sediul agentiei judetene pentru protectia mediului pe raza caruia domiciliaza, pentru semnarea contractului de finantare nerambursabila, avand asupra sa actul de identitate, in original.
Se considera renuntare la finantarea aprobata neprezentarea solicitantului pentru semnarea contractului de finantare nerambursabila in termen de 60 de zile de la comunicarea aprobarii dosarului de finantare, respective publicarea pe site-ul Autoritatii a listei dosarelor de finantare aprobate.
Contractul de finantare nerambursabila
Contractul de finantare nerambursabila se intocmeste in doua exemplare originale, dintre care unul pentru Autoritate si unul pentru beneficiar.
Contractul de finantare nerambursabila intra in vigoare la data semnarii acestuia de catre partile contractante si este valabil pana la data de 15 decembrie a fiecarui an.
Dosarul de decontare va fi depus la sediul Autoritatii nu mai tarziu de data de 31 octombrie a fiecarui an.
Contractul de finantare nerambursabila se poate modifica cu acordul partilor, prin act aditional. În cazul in care solicitarea de modificare, prin act aditional, apartine beneficiarului, aceasta va fi prezentata in scris cu minimum 30 de zile lucratoare inainte de data la care se doreste a se opera modificarea.
În conditiile neexecutarii de catre beneficiar a obligatiilor din contractul de finantare nerambursabila, acesta poate fi reziliat, beneficiarul fiind instiintat asupra rezilierii contractului prin „Notificare de reziliere a contractului pentru finantare”.
Rezilierea contractului de finantare nerambursabila din culpa beneficiarului are drept consecinta restituirea, in termenul precizat in notificare, de catre beneficiar a finantarii primite, sub forma de plata de daune interese in cuantum egal cu suma trasa din finantarea nerambursabila acordata, la care se adauga dobanda legala pentru suma acordata, la nivelul dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei, calculata de la data platii. În cazul nerestituirii finantarii, Autoritatea procedeaza la
executarea contractului de finantare nerambursabila, in conditiile Codului de procedura fiscala.
În cazul in care incetarea contractului intervine inainte de decontare, beneficiarul nu este obligat la plata de daune interese.
Decontarea cheltuielilor eligibile
Suma aprobata nu se poate suplimenta, beneficiarul trebuind sa asigure din surse proprii finalizarea proiectului.
Autoritatea nu acorda plati in avans si finanteaza cheltuieli eligibile efectuate dupa semnarea contractului de finantare nerambursabila. De asemenea, Autoritatea nu efectueaza plati pentru facturile reprezentand avansuri in baza contractelor incheiate intre beneficiarii finantarii si furnizorii de servicii/produse/lucrari aferente proiectului.
Odata cu depunerea dosarului de decontare, beneficiarul este obligat sa faca dovada achitarii integrale a
serviciilor/produselor/lucrarilor aferente proiectului.
Documente obligatorii necesare decontarii
Beneficiarii finantarii vor depune la sediul agentiei judetene pentru protectia mediului unde domiciliaza solicitantul, dosarul de decontare continand urmatoarele documente:
a) cererea de tragere, conform anexei nr. 1 la contractul de finantare nerambursabila, completata integral prin tehnoredactare computerizata si semnata de beneficiar;
b) contractul de executie, in copie legalizata;
c) factura fiscala/facturile fiscale, in copie (se va/se vor prezenta si in original, in vederea certificarii conformitatii de catre personalul agentiei judetene pentru protectia mediului responsabil cu derularea Programului);
d) documente bancare privind achitarea facturilor fiscale prezentate (extrase de cont cu viza institutiei financiar-bancare insotite de O.P.-uri) si/sau chitanta;
e) proces-verbal de receptie la terminarea lucrarilor in original;
f) certificatul de garantie emis de producator pentru instalatie, in copie;
g) un plic pe care se va completa numele si adresa completa a solicitantului, titlul programului: „Programul privind instalarea sistemelor de incalzire care utilizeaza energie regenerabila, inclusiv inlocuirea sau completarea sistemelor clasice de incalzire”, precum si numarul si data contractului de finantare nerambursabila in baza caruia se solicita decontarea.
Comentarii articol (10)