Mentinerea Europei pe primul loc mondial al destinatiilor turistice este obiectivul unei comunicari prezentate, in aceasta saptamana, de Comisia Europeana. Cu 370 de milioane de sosiri internationale in 2008, Europa reprezinta mai mult de 40% din cifra totala pe plan mondial. O pozitie care trebuie pastrata, spun oficialii UE.
Cu toate acestea, mutatiile rapide ale economiei mondiale au impact asupra sectorului turismului si genereaza schimbari importante in ceea ce priveste comportamentul turistilor si pietele de origine. Atragand in acelasi timp atentia asupra provocarilor pe care le constituie fluctuatiile sezoniere si imbatranirea populatiei, documentul Comisiei defineste o politica care vizeaza sa sustina acest sector esential al economiei europene si prezinta propuneri de initiative in vederea promovarii competitivitatii, durabilitatii si dezvoltarii acestuia pe baza calitatii, precum si vizibilitatea Europei in calitate de destinatie turistica de exceptie.
„Tratatul de la Lisabona a definit pentru prima data un cadru comunitar pentru turismul european. Aceasta ne da posibilitatea sa elaboram o politica care exploateaza varietatea pe care sectorul nostru de turism o poate oferi, atat turistilor europeni, cat si celor neeuropeni. De aceea, trebuie sa mentinem industria turismului european in prim plan in ceea ce priveste solutiile inovatoare. In schimb, acest lucru va permite crearea mai multor locuri de munca si o oferta turistica mai durabila si diferentiata. Nu va fi o sarcina usoara, dar obiectivul nostru este ca Europa sa ramana pe primul loc mondial al destinatiilor turistice. Comunicarea de astazi defineste 21 de actiuni care vor propulsa industria turismului european in secolul 21”, a declarat
Antonio Tajani, vicepresedinte al Comisiei si comisar european pentru antreprenoriat si industrie, inclusiv piata interna de marfuri.
Turismul joaca un rol important in economia europeana. El reprezinta 1,8 milioane de intreprinderi, din care numeroase intreprinderi mici si mijlocii. El furnizeaza, de asemenea, 5,2% din ocuparea fortei de munca si contribuie la PIB-ul european cu mai mult de 5%.
Anii care vin prezinta o serie de provocari si oportunitati care necesita o abordare concertata la nivel european, respectand, in acelasi timp, diferitele caracteristici existente in cadrul statelor membre, la toate nivelurile. Destinatiile europene se confrunta cu o concurenta crescanda din partea altor destinatii mondiale. Pe de alta parte, Europa poate sa atraga, de asemenea, turisti de pe pietele emergente care doresc sa-si petreaca vacanta aici. Evolutia demografica actuala se va traduce in cativa ani printr-un numar sporit de turisti varstnici – este necesar ca produsele noastre si infrastructura noastra turistica sa fie bine pregatite in acest sens. Produsele noastre de turism trebuie sa fie mai durabile si sa tina cont de angajamentele referitoare la schimbarile climatice si de dependenta de apa si de energie, de exemplu. Tehnologiile informatiei si comunicarii aflate intr-o evolutie permanenta ofera, de asemenea, noi oportunitati care trebuie exploatate.
Pentru mentinerea Europei ca cea mai importanta destinatie turistica din lume, comunicarea Comisiei propune 21 de actiuni, (a se consulta MEMO/10/289 pentru lista completa de actiuni) inclusiv:
1. Imbunatatirea competitivitatii sectorului turistic in Europa
- Este necesara relansarea inovarii pentru ca sectorul si intreprinderile sale sa se adapteze la noile tendinte ale comportamentului consumatorilor si sa depaseasca modelele fixe din sector. In acest context, Comisia Europeana sustine ideea unei „platforme de turism TIC” comune in randul principalelor parti interesate din sectorul turismului (agentii de voiaj, hoteluri etc. …).
- Prelungirea sezonului turistic. Facilitarea unei forme de program de schimb pentru a permite tinerilor, persoanelor in varsta, familiilor cu dificultati financiare si persoanelor cu handicap sa calatoreasca in cursul extrasezonului. In al doilea rand, un mecanism de schimb de informatii la nivel european ar putea contribui la o mai buna coordonare a vacantelor scolare in randul statele membre.
- Este necesar sa se imbunatateasca cunostintele socio-economice privind turismul in vederea dezvoltarii unei mai bune coordonari a activitatilor curente de cercetare in acest domeniu. Un observator european virtual al turismului ar putea furniza, pe termen mediu, o retea de coordonare si de analiza a cercetarii in domeniul turismului; observatorul ar putea servi de asemenea ca repertoriu centralizat al informatiilor referitoare la dezvoltarea industriei turistice la nivelul UE.
2. Promovarea dezvoltarii unui turism durabil, responsabil si de calitate
- Facilitarea schimburilor de bune practici intre retelele de destinatii regionale si durabile in vederea elaborarii unor indicatori de management durabili.
- Crearea unei etichete „Turism de Calitate” pentru a recompensa eforturile indeplinite in vederea cresterii calitatilor serviciilor oferite de intreprinderile si destinatiile europene.
- Elaborarea unei etichete pe baza indicatorilor de management durabili pentru a promova destinatiile turistice care respecta criteriile de mediu, sociale si economice.
- Propunerea unei carte care sa stabileasca criteriile pentru un turism durabil si responsabil pe baza caruia se va acorda un premiu european societatilor si destinatiilor turistice.
3. Consolidarea imaginii si vizibilitatii Europei ca un ansamblu de destinatii durabile si de inalta calitate
- Crearea si promovarea unei „marci europene”, in stransa cooperare cu statele membre va contribui la o mai buna evidentiere in raport cu alte destinatii internationale.
- O cooperare sporita cu organizatiile nationale si industria turismului european va contribui la promovarea produselor turistice europene prin intermediul portalului visiteurope.com.
4. Consolidarea integrarii turismului in politicile si instrumentele financiare ale UE
Turismul este, in mod inevitabil, strans legat de alte politici. Din acest motiv, Comisia va imbunatati integrarea si coordonarea politicilor care au impact asupra turismului, precum cele legate de drepturile calatorilor, protectia consumatorilor si piata interna.
Comentarii articol (0)