având în vedere riscul de a nu se asigura finalitatea Proiectului PHARE RO 0106.03, denumit "Crearea unui corp profesionist de manageri publici în administratia publica - Proiectul tinerilor profesionisti", în valoare de 4 milioane euro, prin neîncadrarea imediata în structurile administratiei publice, în calitate de manageri publici, a absolventilor programelor de formare specializata desfasurate prin acest proiect, situatie de natura sa afecteze atât credibilitatea factorilor de decizie în ceea ce priveste implementarea reformei în administratia publica, cât si încrederea tinerilor absolventi în intentia declarata a Guvernului de a atrage profesionisti în sistemul public,
pentru evitarea posibilitatii de a pierde finantarea unui al doilea ciclu al proiectului, în valoare de 3,5 milioane euro, precum si a ciclurilor subsecvente, având în vedere programarea multianuala a proiectului, cu consecinta negativa a pierderii unui corp de tineri profesionisti manageri publici si a importantei contributii a acestora la accelerarea procesului de modernizare a administratiei publice, tinând seama de necesitatea completarii si actualizarii sistemului de salarizare a managerilor publici, în scopul asigurarii cadrului normativ strict necesar pentru acordarea unui nivel de salarizare motivant, corespunzator pregatirii si abilitatilor acestora, precum si rolului deosebit atribuit pentru accelerarea reformei administratiei publice,
în vederea adoptarii masurilor prevazute prin prezenta ordonanta de urgenta, ce urmaresc eficientizarea si modernizarea activitatii în administratia publica si cresterea calitatii acesteia, precum si respectarea termenului prevazut în Foaia de parcurs a României pentru reforma administratiei publice pentru implementarea unui cadru legislativ corespunzator desfasurarii activitatii managerilor publici în sistemul public - decembrie 2004, elemente care vizeaza interesul public si constituie situatii de urgenta si extraordinare,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia României, republicata,
Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. I. - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56/2004 privind crearea statutului special al functionarului public denumit manager public, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 590 din 1 iulie 2004, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 452/2004, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Prezenta ordonanta de urgenta reglementeaza statutul special al functionarilor publici numiti într-o functie publica specifica de manager public.
(2) În exercitarea functiei publice specifice, managerul public are rolul de a asigura sprijin pentru politicile de reforma ale Guvernului României în ceea ce priveste proiectarea, managementul si implementarea, de la nivelurile strategice la cele operationale, a procedurilor si activitatilor vizând accelerarea reformei administratiei publice, integrarea în structurile Uniunii Europene, precum si implementarea legislatiei armonizate cu acquisul comunitar.
(3) Responsabilitatile managerilor publici rezulta din coordonarea de programe, proiecte si activitati menite sa accelereze modernizarea administratiei si serviciilor publice, cu scopul de a creste calitatea actului administrativ si a serviciilor publice furnizate cetateanului, în vederea armonizarii acestora cu standardele Uniunii Europene."
2. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3. - (1) Se înfiinteaza Comisia pentru managerii publici, denumita în continuare Comisia, ca organism independent, de interes general, ce urmareste si asigura aplicarea prevederilor referitoare la modalitatile de acces la functia de manager public si la mecanismele de promovare rapida, reglementate prin prezenta ordonanta de urgenta si prin normele de aplicare a acesteia.
(2) Potrivit prezentei ordonante de urgenta, Comisia îndeplineste atributii în domeniul evaluarii, încadrarii în trepte, repartizarii, promovarii, solutionarii contestatiilor si al excluderii din categoria managerilor publici, asigurând transparenta, impartialitatea, reprezentativitatea si obiectivitatea. Rolul Comisiei în domeniul evaluarii consta în aprobarea rezultatelor aplicarii procedurilor de evaluare stabilite.
(3) Structura, componenta, atributiile si modul de organizare si functionare ale Comisiei se stabilesc de Guvern, la propunerea Ministerului Administratiei si Internelor, prin normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
(4) Comisia este constituita din maximum 17 reprezentanti ai autoritatilor si institutiilor publice, organizatiilor neguvernamentale si institutiilor de învatamânt superior, ai organizatiilor profesionale din domeniul mass-media, desemnati de organele de conducere ale acestora.
(5) Secretariatul Comisiei se asigura de catre Ministerul Administratiei si Internelor.
(6) Finantarea cheltuielilor necesare exercitarii atributiilor ce revin Comisiei, precum si cele ale secretariatului Comisiei, ce decurg din prevederile prezentei ordonante de urgenta si ale normelor de aplicare a acesteia, se asigura de la bugetul Ministerului Administratiei si Internelor. Finantarea acestor cheltuieli poate fi asigurata si prin programe cu asistenta externa.
(7) Ministerul Administratiei si Internelor poate colabora, în exercitarea atributiilor sale de secretariat al Comisiei, cu un partener de implementare, desemnat potrivit normelor de aplicare a prezentei ordonante de urgenta."
3. Alineatul (4) al articolului 6 va avea urmatorul cuprins:
"(4) Autoritatile si institutiile publice sunt obligate sa colaboreze cu Agentia Nationala a Functionarilor Publici în vederea numirii sau asigurarii transferului managerilor publici, în limita numarului de posturi aprobat."
4. La articolul 10 alineatul (1), litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) absolventii programului de burse speciale «Guvernul României», cu conditia sa urmeze un program intensiv de formare specializata în administratia publica, în România, organizat, în conditiile prevazute de normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta, de catre Institutul National de Administratie sau de alte institutii de formare continua."
5. Alineatele (1) si (3) ale articolului 12 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 12. - (1) Persoanele prevazute la art. 10 alin. (1) sunt evaluate la finalizarea programelor de formare specializata de catre Comisie, care decide treapta profesionala de încadrare ca manager public. În aceasta evaluare se vor lua în considerare rezultatele evaluarii de la absolvirea programelor de formare si rezultatele aplicarii procedurilor de evaluare finala, prevazute de normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
(3) Numirea în functia de manager public se face, în termenul prevazut de normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta, prin act administrativ al conducatorului autoritatii sau institutiei publice în cadrul careia urmeaza sa-si desfasoare activitatea, la propunerea Agentiei Nationale a Functionarilor Publici."
6. Alineatul (2) al articolului 14 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Decizia Comisiei este bazata pe rezultatele evaluarii performantelor profesionale individuale, efectuata de catre superiorul ierarhic al managerului public evaluat, si pe rezultatele aplicarii procedurilor de evaluare prevazute de normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta."
7. Dupa alineatul (1) al articolului 19 se introduc doua noi alineate, alineatele (11) si (12), cu urmatorul cuprins:
"(11) Stabilirea salariului de baza al managerului public se face potrivit reglementarilor legale pentru functionarii publici din aparatul propriu al ministerelor, prin însumarea salariului de baza corespunzator functiei de consilier, gradul profesional superior, treapta de salarizare I, cu indemnizatia de conducere aferenta functiei publice de conducere, echivalenta gradului profesional detinut de managerul public respectiv.
(12) Sporul de manager public se determina prin aplicarea la salariul de baza al managerului public, calculat potrivit alin. (11), a procentului determinat în functie de treapta profesionala detinuta, prevazut în primul tabel din anexa la prezenta ordonanta de urgenta."
8. Alineatul (2) al articolului 21 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Prin exceptie de la prevederile art. 3 alin. (4), pe durata derularii proiectelor din domeniul administratiei publice, finantate prin programul PHARE, din Comisie vor putea sa faca parte si experti din state membre ale Uniunii Europene, propusi de catre echipele de asistenta tehnica ale proiectelor PHARE, prevazute la art. 20 alin. (2)."
#PAGEBREAK#
Art. II. - (1) Termenul prevazut la art. 22 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56/2004 se proroga cu 60 de zile de la data intrarii în vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(2) Pâna la împlinirea termenului prorogat potrivit alin. (1), Comisia interimara înfiintata prin ordin al ministrului administratiei si internelor, conform prevederilor art. 21 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56/2004, în vigoare la data adoptarii prezentei ordonante de urgenta, mai îndeplineste, pe lânga atributiile prevazute prin ordin, si celelalte atributii ale Comisiei pentru managerii publici, ce decurg din prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 56/2004. Totodata, pentru absolventii proiectului prevazut la art. 21 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56/2004, componenta "Stagiari 2003-2004", Comisia interimara va confirma, la propunerea secretariatului acesteia, atributiile si responsabilitatile generale si cele specifice minimale ce vor fi avute în vedere, pâna la aprobarea lor prin normele prevazute la art. 22 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56/2004, la întocmirea fisei posturilor respective de manager public.
(3) În termen de 10 zile de la data intrarii în vigoare a prezentei ordonante de urgenta, absolventii proiectului prevazut la art. 21 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56/2004, componenta "Stagiari 2003-2004", vor fi numiti în functiile de manager public potrivit schemei de repartizare a acestor absolventi, întocmita de catre Agentia Nationala a Functionarilor Publici cu contra-semnatura Comisiei interimare.
Art. III. - (1) Pe data intrarii în vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Comisia pentru bursa speciala "Guvernul României", redenumita prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56/2004 Comisia pentru managerii publici, îsi reia, în cuprinsul tuturor actelor normative în vigoare, denumirea prevazuta în Legea nr. 157/2004 si îndeplineste atributiile conferite prin aceasta lege si prin normele ei de aplicare.
(2) Pe aceeasi data se modifica, corespunzator alin. (1), prevederile art. 8 alin. (1) din anexa la Hotarârea Guvernului nr. 1.516/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 157/2004 privind instituirea bursei speciale "Guvernul României" pentru formarea managerilor din sectorul public, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 905 din 5 octombrie 2004, si se abroga art. 9 alin. (3), art. 13 alin. (3) lit. z), art. 36 alin. (2) si art. 37 alin. (3) din aceeasi anexa, precum si orice alte dispozitii contrare.
Art. IV. - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56/2004 privind crearea statutului special al functionarului public denumit manager public, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 452/2004, precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se va republica dupa aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o noua numerotare.
Comentarii articol (0)