Comisia Europeana a adoptat, marti, un pachet de propuneri privind schimbul de date din registrul cu numele pasagerilor (PNR) cu tari terte, care este alcatuit dintr-o strategie externa a UE in materie de PNR si recomandari referitoare la directive de negociere pentru noile acorduri PNR cu Statele Unite ale Americii, Australia si Canada.
In aceasta strategie, am stabilit principiile generale pe care orice acord PNR cu o tara terta ar trebui sa se bazeze. Datele PNR s-au dovedit a fi un instrument important in combaterea infractiunilor transnationale grave si a terorismului, dar, in acelasi timp, ridica probleme importante cu privire la protectia datelor cu caracter personal”, a declarat comisarul european pentru afaceri interne, dna Cecilia Malmström.
Din ce in ce mai multe tari terte utilizeaza datele din registrul cu numele pasagerilor (PNR) in combaterea terorismului si a infractiunilor transnationale grave. Autoritatile de aplicare a legii pot utiliza datele furnizate de un pasager pentru rezervarea unui zbor in scopul anchetarii unor infractiuni comise in trecut, al prevenirii comiterii unor noi infractiuni si al efectuarii unor analize de risc.
In prezent, schimbul de date PNR cu tari terte se efectueaza in temeiul unor cadre diferite. Mentinerea in continuare a acestei situatii intr-un moment in care datele PNR sunt un instrument de securitate din ce in ce mai popular ar afecta negativ securitatea juridica si protectia datelor cu caracter personal ale pasagerilor.
Comunicarea prezentata de CE stabileste principii generale pe care orice acord PNR cu o tara terta ar trebui sa le respecte.
1. Protectia datelor cu caracter personal, care vizeaza protejarea drepturilor pasagerilor:
- datele PNR ar trebui sa fie utilizate exclusiv pentru combaterea terorismului si a infractiunilor transnationale grave;
- categoriile de date PNR care fac obiectul unui schimb ar trebui sa fie limitate la ceea ce este necesar in acest scop si ar trebui sa fie enumerate in mod clar in acord;
- pasagerii ar trebui sa beneficieze de informatii clare cu privire la schimbul datelor lor PNR, sa aiba dreptul de a vedea datele lor PNR si de a formula cai de atac administrative si judiciare efective. In acest mod, se asigura respectarea deplina a vietii private si a remedierii oricarei incalcari a vietii private;
- deciziile care au efecte negative asupra pasagerilor nu trebuie sa se bazeze niciodata pe o prelucrare automata a datelor PNR. Se impune interventia unei persoane inainte ca unui pasager sa ii fie refuzata imbarcarea. Obiectivul este de a se impiedica „stabilirea unui profil” al persoanelor;
- tarile terte trebuie sa asigure un nivel ridicat de securitate a datelor si o supraveghere independenta efectiva a autoritatilor care utilizeaza date PNR;
- datele PNR nu pot fi pastrate mai mult timp decât este necesar pentru combaterea terorismului si a infractiunilor transnationale grave si tarile terte ar trebui sa limiteze in mod treptat numarul persoanelor care au acces la date in timpul perioadei de pastrare;
- o tara terta poate pune date PNR la dispozitia altor tari (transfer ulterior) numai daca acestea respecta standardele stabilite in acordul PNR incheiat intre UE si tara terta respectiva si numai de la caz la caz.
2. Modalitatile de transfer al datelor PNR, care vizeaza sa asigure securitate juridica transportatorilor aerieni si sa mentina costurile la un nivel acceptabil: datele PNR ar trebui sa fie transmise utilizându-se sistemul „PUSH” si numarul de transferuri de date efectuate inainte de fiecare zbor trebuie sa fie limitat si proportional.
3. Standardele privind monitorizarea punerii corecte in aplicare a acordului PNR, de exemplu referitor la revizuire, monitorizare, solutionare eficienta a litigiilor.
4. De asemenea, ar trebui asigurata reciprocitatea. Informatiile cu privire la terorism si infractiuni transnationale grave care rezulta din analizarea datelor PNR de catre tari terte ar trebui puse la dispozitia EUROPOL, EUROJUST si a satelor membre ale UE.
Comentarii articol (0)