"Pe fondul lipsei acute de resurse financiare la bugetul statului, ne asteptam la o intensificare a activitaþilor de inspectie fiscala, de urmarire si executare a creanþelor stabilite prin actele de control, ceea ce amplifica riscul cresterii presiunii fiscale, respectiv a cheltuielilor reprezentand impozite, taxe si contributii, precum si a costurilor corelative acestora (dobanzi de întarziere, penalitati, amenzi)", sunt de pareare specialistii in fiscalitate din cadrul KPMG.
Pentru a face fata unor asemenea riscuri, fiecare societate comerciala trebuie sa acorde o atentie deosebita pregatirii proprii pentru desfasurarea inspectiei fiscale. Pentru a veni in sprijinul partenerilor sai, KPMG in Romania a organizat, pe 21 septembrie 2010, evenimentul „Inspectia Fiscala - Disputa sau Cooperare”.
“Inspectia fiscala reprezinta, in general, principala actiune a autoritatilor fiscale de verificare a conformarii fiscale a contribuabililor unde apar diferente de opinie intre contribuabil si inspectorii fiscali, atat in interpretarea, cat si in aplicarea legislatiei fiscale, dar si a legislatiei economice si financiare aplicabile activitatii desfasurate de contribuabilul supus inspectiei. Deoarece, in marea majoritate a cazurilor
, inspectia fiscala se finalizeaza prin stabilirea de diferente de impozite, taxe si contributii, precum si obligatii corelative, care sunt, de regula, contestate pe parcursul unei proceduri lungi si costisitoare, dar si cu consecinte imprevizibile pentru societatea comerciala verificata, este recomandabil ca toate aspectele contradictorii aparute sa fie solutionate pe durata inspectiei fiscale. In sustinerea tratamentelor fiscale aplicate, contribuabilii trebuie sa prezinte temeiurile legale avute in vedere, precum si exemple din jurisprudenta romaneasca si cea europeana. Aceeasi obligatie legala o au si organele de inspectie fiscala in argumentarea si sustinerea concluziilor lor, rezultate la finalizarea unei inspectii fiscale”, a remarcat
Niculae Done, Senior Tax Partner in cadrul KPMG, in deschiderea conferintei.
In procesul complex de verificare a conformarii fiscale a contribuabililor, autoritatile fiscale, de regula, pot proceda chiar si la redeschiderea unei perioade fiscale deja verificate, in scopul unei reverificari.
“Decizia de reverificare a unor perioade deja controlate poate fi contestata de catre contribuabil in termenul prevazut de lege (30 de zile de la data comunicarii). Prin necontestarea actului administrativ fiscal, contribuabilul accepta reverificarea, indiferent de consecintele fiscale ale acesteia”, a precizat
Ion Capdefier, Tax Manager la KPMG, prin prisma experientei de fost Director al Directiei Generale de Solutionare a Contestatiilor din cadrul ANAF.
Pe durata desfasurarii inspectiei fiscale, atat organele de inspectie fiscala, cat si societatile comerciale controlate trebuie sa adopte o atitudine corespunzatoare bazata pe respect reciproc, profesionalism si obiectivitate.
Avocat Mihaela Buzila, Director - Nemoianu Attorneys at Law - firma de avocatura asociata KPMG in Romania, a subliniat ca, traditional, in Romania, contribuabilul are o atitudine “defensiva” in fata organelor fiscale
, depunand eforturi importante pentru pastrarea unor relatii amiabile. “
Totusi, in ultima perioada, observam o schimbare in acest sens, tot mai multi contribuabili realizand ca trebuie sa isi apere activ drepturile”. De asemenea, avocat Mihaela Buzila, a apreciat ca numarul litigiilor fiscale ar putea creste, sub presiunea scaderii incasarilor bugetare. Mihaela Buzila , a mentionat ca, in continuare,
se constata o serie de probleme in solutionarea dosarelor de contencios fiscal (lipsa de reactie a organului fiscal la cererile formulate de contribuabil, intarzieri foarte mari in solutionarea cererilor de rambursare TVA, durata indelungata a solutionarii litigiilor si din cauza gradului mare de incarcare al instantelor) .
Nu numai conformarea fiscala face obiectul inspectiei fiscale, ci si politica preturilor de transfer adoptata de contribuabili in cazul tranzactiilor dintre entitati afiliate, asa cum acestea sunt definite de Codul Fiscal.
Teodora Alecu, Senior Manager, Servicii privind Preturile de Transfer, a vorbit despre controlul in cazul dosarelor preturilor de transfer, explicand ca aproape orice actiune in acest domeniu se desfasoara, per ansamblu, sub impulsul autoritatilor fiscale romane de a aprofunda si acest domeniu, emitand judecati cu privire la corectitudinea cu care contribuabilii au respectat principiile preturilor de transfer, facand ajustari ale bazei impozabile a impozitului pe profit si nu numai ca urmare a ajustarilor preturilor de transfer practicate.
“Pe de alta parte,
controalele privind preturile de transfer sunt scena reliefarii unor incertitudini interpretative. Cu fiecare control care se desfasoara apar diferente interpretative ale prevederilor continute de legislatia interna in domeniu, comparativ cu cele ale Ghidului emis de OECD in materie de preturi de transfer, intalnite in practica Europei occidentale. Aceste diferente interpretative sporesc gradul de dificultate cu care contribuabilii romani se confrunta in procesul de respectare a principiilor preturilor de transfer”, a conchis Teodora Alecu.
Comentarii articol (12)