Peste 500 de operatori economici au fost verificati, in luna septembrie, de ANPC, iar 76% dintre ei au incalcat prevederile legale privind vanzarile de soldare, valoarea amenzilor aplicate ridicandu-se la peste 750.000 de lei, potrivit unui comunicat de presa al institutiei, dat publicitatii luni.
In cursul lunii septembrie 2010, secretarul de stat Constantin Cerbulescu, presedinte al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, a dispus o actiune de verificare a respectarii prevederilor legale privind protectia consumatorilor in cadrul vanzarilor de soldare.
Au fost controlati 531 de operatori economici, la 408 din acestia (76,84%) constatandu-se abateri de la prevederile legale privind protectia consumatorilor. Au fost aplicate 258 de amenzi contraventionale, in valoare de 755 700 lei si 199 de avertismente. La toti operatorii economici la care s-au constatat nereguli s-a dispus oprirea temporara a comercializarii produselor.
Printre abaterile constatate de comisarii ANPC se numara nerespectarea prevederilor legale privind anuntarea vanzarii de soldare, nerespectarea regulilor de fixare a preturilor in cadrul vanzarilor cu pret redus (fie ele de soldare, de lichidare sau promotionale) si incalcarea regulilor de publicitate in cadrul vanzarilor cu pret redus.
Potrivit documentului, vanzarile de soldare se pot efectua numai de doua ori pe an, timp de 45 de zile, in perioada 15 ianuarie – 15 aprilie si in perioada 1 august – 31 octombrie. Comerciantii au obligatia de a notifica primaria din raza careia isi desfasoara activitatea cu cel putin 15 zile inainte de inceperea actiunii de vanzare de soldare. Comisarii ANPC au constatat abateri la 5 operatori economici din judetele Suceava (lipsa notificarii privind actiunea de soldare, aprobata de primarie), Bucuresti (neconcordanta intre perioada de soldare afisata in magazin si cea existenta in notificarea aprobata de primarie) si Vaslui (lipsa notificarii la primarie).
De asemenea, anunturile privind vanzarea de soldare trebuie sa specifice data de debut a vanzarii si durata acesteia, precum si sortimentul de marfuri supus soldarii. S-au constatat abateri la 59 de operatori economici (11,11%) din judetele Hunedoara (neafisarea datei de debut a vanzarii de soldare, neinformare cu privire la sortimentul de marfuri supus soldarii), Suceava (lipsa anuntului sau a altei forme de publicitate privind vanzarea de soldare), Galati (neafisarea tipului de vanzare – de soldare, a perioadei de vanzare, a informatiei ca vanzarea se facea in limita stocului disponibil si se referea la un anumit sortiment de produse), Timis (lipsa informatiilor privind sortimentele supuse soldarii si lipsa informatiilor privind tipul de reduceri – soldare), Bacau (lipsa informatiilor privind data de debut si durata soldarii precum si sortimentul de marfuri), Bistrita etc.
Orice anunt de reducere de pret trebuie sa fie vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice, se mai arata in comunicatul ANPC.
Comisarii ANPC au mai constatat la 7 operatori economici neconcordante intre pretul afisat pe anuntul de reducere si pretul de pe eticheta produselor), precum si neconcordanta intre procentul de reducere afisat in magazin si reducerea reala aplicata.
Amenzi si avertismente au mai fost aplicate si pentru 41 de operatori economici care nu au afisat la loc vizibil: placheta INFO CONSUMATOR, CUI, orarul de functionare sau preturile si tarifele.
Sfaturi pentru consumatori:
- Operatorii economici trebuie sa informeze consumatorii, prin intermediul unui anunt sau o alta forma de publicitate, despre:
• tipul de vanzare de reducere: "soldare/soldari/solduri";
• data de debut a vanzarii de soldare;
• perioada de desfasurare;
• sortimentul de marfuri supus soldarii (in cazul in care soldarea nu se refera la totalitatea produselor din structura de vanzare);
• reducerea de preturi (procentul de reducere);
- Reducerea de preturi anuntata trebuie sa se identifice cu cea reala;
- Orice reducere de pret, exprimata in valoare absoluta sau in procent, trebuie sa fie efectuata vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior - barat, fie prin mentiunile "pret nou", "pret vechi" langa sumele corespunzatoare sau prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare langa pretul anterior - barat.
Comentarii articol (0)