Peste 90% din comerciantii verificati de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) nu respecta prevederile legale privind protectia consumatorilor in cadrul vanzarilor de soldare, promotionale sau de lichidare, ANPC aplicand amenzi de peste 1,7 milioane de lei si peste 280 de avertismente, informeaza un comunicat de presa al institutiei.
“In perioada 15 – 29 ianuarie 2010, a verificat 801 puncte de lucru ale operatorilor economici, la 776 din acestea s-au constatat abateri de la prevederile legale privind protectia consumatorilor. Au fost aplicate 495 amenzi contraventionale in valoare de 1 723 400 lei si 281 avertismente. La toti operatorii economici la care s-au constatat nereguli s-a dispus oprirea temporara a comercializarii produselor”, se arata in comunicat.
„Numarul mare de nereguli constatate este ingrijorator. Una din cauzele posibile este necunoasterea prevederilor legale. In acest sens, ANPC va initia masuri suplimentare de informare pe aceasta tema, in paralel cu extinderea actiunilor de control”, a declarat Constantin Cerbulescu, presedintele ANPC.
1. Abateri constatate la vanzarea de soldare
1.1. Omisiunea de a informa consumatorii cu privire la vanzarea de soldare (data de debut a vanzarii de soldare, durata acesteia si sortimentul de marfuri supus soldarii)
- lipsa anuntului sau altei forme de publicitate privind vanzarile de soldare);
- neafisarea informatiilor privind perioada vanzarii de soldare;
- lipsa informatiei privind data de debut a vanzarii de soldare;
- nerespectarea datei de debut a vanzarii de soldare;
- neinformarea cu privire la sortimentul de marfuri supus soldarii.
1.2. Nerespectarea caracteristicilor specifice vanzarii de soldare
- neconcordanta intre reducerea de preturi anuntata si cea reala;
- neconcordanta intre pretul redus afisat la vanzare si cel din listele de inventar care au insotit notificarea catre Primarie;
- nu se mentioneaza termenul "soldare/soldari/solduri";
- lipsa informatiilor cu privire la sortimentul de marfuri supus soldarii;
- nerespectarea termenului de cel putin 15 zile de la data notificarii la Primarie pentru data de debut a vanzarii de soldare;
- lipsa notificarii privind vanzarea de soldare.
2. Abateri constatate la vanzarea promotionala
- anuntarea de promotii care in realitate nu se reflecta in pretul de vanzare;
- neinformarea consumatorilor despre produsele din oferta promotionala - produse la oferta amestecate / nediferentiate de cele vandute la pretul norma);
- nu se precizeaza durata vanzarii;
- neafisarea datei de debut a promotiei;
- practicarea vanzarii promotionale in afara perioadei afisate;
- perioada promotiei afisata in mod ilizibil;
- lipsa afisajului din care sa rezulte ca operatorul economic face vanzari promotionale (Brasov);
- lipsa precizarii ca oferta este valabila in limita stocului disponibil;
- neafisarea corespunzatoare a plajei procentelor de reducere practicate;
- lipsa mentiunii "promotie";
3. Abateri constatate la vanzarea de lichidare
- lipsa informatiilor privind perioada de debut si durata vanzarii de lichidare, precum si valoarea reducerilor de pret practicate (Giurgiu, Mehedinti, Ilfov);
- informare eronata privind lichidarea de stoc, in realitate desfasurandu-se vanzare promotionala;
- reducerea nu se reflecta in modul de afisare al preturilor, nu exista delimitare intre produsele supuse reducerilor de pret si cele care nu participa la oferta ;
- lipsa notificarii la Primarie cu cel putin 5 zile inainte de inceperea vanzarii de lichidare.
4. Abateri de la regulile privind publicitatea preturilor la vanzarile cu reducere
- neafisarea corespunzatoare a pretului (pretul vechi barat alaturi de pretul nou sau "pret nou", "pret vechi" langa sumele corespunzatoare sau a pretului nou si a procentului de reducere);
- nu este pecizat pretul vechi pentru comparatie sau este afisat ilizibil;
- nu este precizat pretul nou/redus consumatorul fiind nevoit sa-l calculeze din cel vechi si procentul sau diferenta afisata;
- calcul eronat al pretului redus, in defavoarea consumatorului;
- reducerea exprimata ca procent nu corespunde pretului afisat;
- neconcordanta intre reducerea preturilor inscrisa pe afisul publicitar si cea de pe etichetele produselor;
- neafisare a pretului nou si nici a pretului vechi pe etichete ci doar sintagme generice "Reducere", "Promotie" etc.;
- neafisarea reducerii de pret pentru toate grupele de produse din promotie ;
- reducere de pret prezentata ca o oferta gratuita a unei parti din produs si/sau serviciu;
- neinscrierea pretului de referinta la produse prezentate in pliante ca avand "super pret";
- neaplicarea reducerii promotionale la pretul de referinta practicat in acelasi spatiu de vanzare in ultimele 30 zile;
5. Alte abateri specifice vanzarilor cu reducere
- in anuntul de reduceri de pret nu s-a precizat tipul de vanzare cu reducere care se practica (conform art.16 din OG 99/2000): soldare, promotie, lichidare etc.;
- vanzarea conditionata a pachetelor promotionale, fara ca sortimentele din pachet sa poata fi achizitionate separat.
Comentarii articol (3)