In primul, trebuie sa stii ca modul de organizare a vanzarilor de soldare este reglementat de Ordonanta Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata.
Potrivit OG mentionate, vanzarea de soldare este orice vanzare insotita sau precedata de publicitate si anuntata sub denumirea "soldare/soldari/solduri" si care, printr-o reducere de preturi, are ca efect vanzarea accelerata a stocului de marfuri sezoniere dintr-o structura de vanzare cu amanuntul.
„Produsele care pot fi supuse soldarii sunt articolele de imbracaminte, articolele de blanarie-pielarie, confectiile, tricotajele, inclusiv lenjeria, tesaturile, marochinaria, incaltamintea si articolele sezoniere de sport-turism, precum si alte produse stabilite prin norme ca facand parte din categoria produselor sezoniere”, precizeaza Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor.
In actul normativ se prevede ca, de doua ori pe an, pentru cel mult 45 de zile, magazinele pot lansa vanzari de soldare in intervalul:
- 15 ianuarie - 15 aprilie inclusiv, pentru produsele de toamna - iarna;
- 1 august - 31 octombrie inclusiv, pentru produsele de primavara - vara.
Nerespectarea acestor prevederi poate aduce comerciantului o amenda cuprinsa intre 2.000 si 10.000 de lei.
ANPC subliniaza ca stocul de produse propus pentru soldare trebuie sa fie constituit cu cel putin 15 zile inainte de data de debut a vanzarii si nu poate fi reinnoit in cursul vanzarilor de soldare.
Un alt aspect de care trebuie sa tineti cont se refera la pretul afisat pe eticheta. Reducerea trebuie sa fie raportata la pretul de referinta practicat, mai exact, pe eticheta produsului trebuie sa existe atat pretul vechi, cat si pretul nou rezultat din aplicarea reducerii.
In acelasi timp, retineti ca orice anunt de reducere de pret exprimat in valoare absoluta sau in procent trebuie efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice.
„Este interzis ca o reducere de pret pentru un produs sa fie prezentata consumatorilor ca o oferta gratuita a unei parti din produs”, mai precizeaza ANPC.
Daca intampinati neplaceri la cumparaturi, puteti depune o reclamatie la Protectia Consumatorului. Reclamatiile si sesizarile se fac in format scris sau in format electronic si se transmit prin posta clasica sau electronica la sediile comisariatelor judetene sau se depun personal si trebuie sa fie insotite de toate documentele probatorii, respectiv factura fiscala, bon fiscal sau chitanta, contract, certificat de garantie sau alte documente, dupa caz.
De cealalta parte a baricadei. De ce reguli trebuie sa tina cont un magazin - Opinia specialistului
Silvia Axinescu, avocat senior, Reff & Asociatii ne explica anul trecut ca in Romania, cadrul legal actual nu este intotdeauna adaptat practicilor inovative ale comerciantilor care concep in permanenta noi modalitati de promovare, cat mai diverse si cat mai variate. Legislatia (neclara, rigida sau impunand in anumite cazuri obligatii dificil de indeplinit) nu reflecta de fiecare data realitatea in ceea ce priveste vanzarile „promotionale” sau alte campanii de reduceri, respectiv promotii pe care le practica comerciantii in prezent.
Iata recomandarea avocatului:
Este foarte important, in acest context ca retailerii sa cunoasca si sa aplice corect parghiile juridice aferente, pentru a-si eficientiza la maximum activitatea in astfel de perioade si a evita eventualele sanctiuni.
OG nr. 99/2000, care vizeaza comercializarea produselor si serviciilor pe piata („OG 99/2000”), include in categoria vanzarilor cu pret redus, printre alte practici (cum ar fi vanzarea de lichidare, vanzarea la magazinul de fabrica etc), vanzarile de soldare si vanzarile promotionale.
Vanzarile de soldare vizeaza stocul de marfuri sezoniere, spre deosebire de vanzarile promotionale, care pot viza reduceri de pret aplicabile oricaror produse/servicii prestate in mod curent de comercianti. In timp ce vanzarile de soldare pot fi efectuate numai in cursul a doua perioade avand o durata maxima de 45 de zile, vanzarile promotionale pot fi efectuate oricand in timpul anului. De asemenea, daca vanzarile de soldare pot fi efectuate de comercianti „in pierdere” (respectiv la un pret egal sau mai mic decat costul de achizitie), o asemenea practica este interzisa in cazul vanzarilor promotionale.
Regula de baza – informarea
Indiferent de mecanismul ales pentru promovarea vanzarilor in regim de reduceri, comerciantii trebuie sa respecte o regula de baza: sa informeze complet, corect si precis consumatorii asupra conditiilor de desfasurare a mecanismului de vanzare (inclusiv a conditiilor sau procedurilor impuse pentru a beneficia de o anumita „oferta” sau „promotie”), astfel incat acestia sa poata face o alegere rationala, in conformitate cu interesele lor.
Printre altele, comerciantii trebuie sa dea informatii precum: durata de desfasurare a ofertei de vanzare; produsele / serviciile care fac obiectul ofertei de vanzare; magazinele de comercializare a produselor / serviciilor la pret redus; reducerea efectiva oferita consumatorilor; referirea la cuvantul „promotie” sau „reducere”, respectiv „soldari” (inclusiv derivate ale acestora), in functie de tipul vanzarii (promotionala sau de soldare).
Desi comerciantii utilizeaza in practica cuvinte precum „reduceri”, „promotii” si alte variante similare pentru mai multe tipuri de practici de vanzare (atat vanzari promotionale, precum si vanzari de soldare), folosirea sinonimelor denumirii „soldare/solduri/soldari” (un sinonim pentru acestea fiind inclusiv cuvantul „reducere”) in cazul altor tipuri de vanzari decat cele de soldare este interzisa prin prevederile OG nr. 99/2000. Mai mult, folosirea incorecta a cuvintelor mentionate mai sus poate atrage aceleasi riscuri legate de calificarea practicii ca fiind una incorecta.
Reducerea de pret trebuie raportata la pretul anterior practicat de comerciant, prin indicarea corespunzatoare a cifrelor.
Anuntul de reducere de preturi trebuie sa fie vizibil, lizibil si fara echivoc exprimat printr-una dintre urmatoarele variante: fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat; fie prin mentiunile „pret nou”, „pret vechi” langa sumele corespunzatoare, fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat.
Lipsa informarii, informarea partiala, omiterea anumitor aspecte privind mecanismul de desfasurare a promotiei, transmiterea unor mesaje contradictorii, prezentarea unor informatii false sau de natura sa induca in eroare consumatorii comporta riscul calificarii practicii ca fiind una incorecta si aplicarii sanctiunii prevazute in baza legislatiei relevante in domeniu.
Sanctiunile financiare pot ajunge la maximum 100.000 de lei in cazul nerespectarii masurilor dispuse de catre ANPC, odata cu aplicarea sanctiunii amenzii contraventionale, agentul constatator putand propune ca sanctiune complementara suspendarea activitatii pana la incetarea practicii comerciale incorecte. De asemenea, folosirea practicilor de comercializare abuzive sau savarsirea repetata a unor abateri sanctionate de organele de control in decurs de 6 luni de la prima constatare poate atrage inclusiv inchiderea temporara a unitatii pe o durata de la 6 luni la 12 luni.
Comentarii articol (9)