Comisia Europeana va initia procedura de infrigement impotriva Romaniei, in martie 2011, daca Guvernul nu reda independenta, mai ales financiara, a Autoritatii Nationale pentru Reglementare in Energie (ANRE), se arata intr-un raport al Societatii Academice din Romania (SAR).
Potrivit analizei SAR, principala ingrijorare a CE este legata de efectele noii legislatii (Legea 329 si H.G. 1428 din 2009) prin care ANRE a fost subordonata bugetar Secretariatului General al Guvernului, veniturile sale fiind transferate la bugetul de stat.
CE este, de asemenea, preocupata de practicile anterioare, precum desele schimbari ale presedintilor si de pierderea personalului calificat ca urmare a reducerilor de salariu (50% conform Legii salarizarii unice, 25% reducere temporara a salariului pana la sfarsitul lui 2010).
Pentru a impiedica declansarea procedurii de infrigement impotriva Romaniei, reprezentantii SAR recomanda ca Guvernul sa redea independenta ANRE in schimbul asumarii verificabile a principiilor responsabilitatii, transparentei, predictibilitatii de
reglementare si calitatii reglementarilor.
“ANRE nu trebuie sa fie victima presiunilor politice, ci trebuie sa ramana responsabila si transparenta cu resursele folosite si atributiile exercitate”, se precizeaza in raport.
Care trebuie sa fie actiunile Guvernului, potrivit SAR
-sa excepteze ANRE de la L329 si sa permita autonomia bugetara a ANRE prin restituirea taxelor de licenta ca venituri proprii
-sa se angajeze ca nu va schimba presedintii la mijlocului mandatului, decat in cazul respingerii Raportului anual de catre intregul Guvern
-sa introduca criterii de competenta in prevederile legislatiei in domeniul energiei referitoare la desemnarea conducerii ANRE, a Comitetului de Reglementare si a Consiliului Consultativ si nominalizarile sa fie aprobate de intregul guvern (nu de o singura persoana, de pilda prim-ministrul sau viceprim-ministrul)
-sa se abtina de la presiuni informale asupra reglementatorului, de pilda declaratii ca “mentinerea la un nivel redus a preturilor la energie pentru consumatorii finali”
-sa foloseasca atributiile sale legale pentru a aplica practici de buna guvernanta la ANRE: monitorizarea executiei bugetare, respingerea rapoartelor anuale daca acestea nu contin audit extern al situatiilor financiare si proceselor interne, indicatori pentru buna calitate a reglementarii si indicatori de performanta, etc.
Ce trebuie sa faca ANRE, conform analizei SAR
-sa introduca si sa aplice Codul Etic pentru a intregi legislatia pe integritate aplicabila institutiilor publice. Centrul de greutate trebuie sa fie cada pe problemele frecvent semnalate de media (nepotism etc.) si trebuie sa ofere un raspuns adecvat, in
timp util. Codul trebuie sa defineasca practicile inacceptabile: de ex. sa interzica explicit detinerea de actiuni in industria reglementata, angajarea rudelor conducerii industriei reglementate; sa defineasca limitele activitatilor ce pot fi realizate simultan (consultanta) etc.
-sa fie supusa unui audit extern financiar si de procese, iar rezultatele sa fie publice. ANRE trebuie sa publice modalitati de reducere a costurilor si de diminuare a riscului pentru activitatile critice (de ex., procesul si controlul emiterii licentelor, facturare, gestiunea numerarului etc.)
-sa raporteze performanta si calitatea reglementarii, in loc sa dubleze informatiile existente in Ordinele emise si rapoartele de monitorizare a pietei. ANRE trebuie sa reia imediat monitorizarea performantei la nivelul din Raportul pe 2004 si pe termen mediu trebuie sa imbunatateasca atat calitatea reglementarii, cat si raportarea rezultatelor, urmand cele mai bune practici europene (de ex. Ofgem)
-activitatea de reglementare trebuie sa se concentreze mai putin pe stabilirea tarifelor cat pe stimularea competitiei si protectia eficienta a consumatorilor si promovarea energiei regenerabile/verzi
-structura tarifelor trebuie modificata astfel incat sa nu distorsioneze pietele si sa permita concurenta reala pe piete angro si cu amanuntul. De ex., reglementatorul trebuie sa asigure ca nu exista subventii incrucisate intre consumatorii „captivi” si cei eligibili pe gaze si electricitate, ceea ce impiedica consumatorii sa-si schimbe furnizorii
-sa certifice ca solicitarile si petitiile consumatorilor primesc raspunsuri adecvate sa probeze ca regulile sunt aplicate
-sa mentina predictibilitatea regimului de reglementare, de ex., prin infranarea tentatiei de a sanctiona abaterile prin schimbari ale tarifelor aprobate in mijlocul perioadei de reglementare, oricat de facila ar fi aceasta solutie.
_
Nota Avocatnet.ro:
- Puteti consulta raportul integral al SAR in fisierul atasat.
Comentarii articol (0)