Persoanele adulte incadrate in grad de handicap, care sunt suspectate de frauda, vor fi reevaluate pe trei domenii specifice: medicina, asistenta sociala, psihologie, la spitalul din unitatea administrativ-teritoriala in care au domiciliul, potrivit unui act normativ publicat vineri in Monitorul Oficial.
Ordinul Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale nr. 1506/2010 privind aprobarea Procedurii de reevaluare a persoanelor adulte cu handicap ca urmare a recomandarilor cuprinse in documentele intocmite in urma unor actiuni de control dispuse prin ordin al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale sau in situatia in care Comisia superioara de evaluare a persoanelor adulte cu handicap se sesizeaza din oficiu in cazul eliberarii unor certificate de incadrare in grad de handicap fara respectarea prevederilor legale a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 794, din 26 noiembrie 2010.
Potrivit articolului 2 din actul normativ, “inceperea procedurii de reevaluare se dispune de catre Comisia Superioara de evaluare a persoanelor adulte cu handicap din cadrul MMFPS,
ca urmare a recomandarilor motivate cuprinse in documentele intocmite in urma unor actiuni de control dispuse prin ordin al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale sau in situatia in care aceasta
se sesizeaza din oficiu in cazul eliberarii unor certificate de incadrare in grad de handicap fara respectarea prevederilor legale”.
“Reevaluarea se efectueaza in termen de pana la 45 de zile, pe cele 3 domenii specifice: medicina, asistenta sociala, psihologie, la spitalul municipal/judetean din unitatea administrativ-teritoriala in care are domiciliul persoana cu handicap”, se mai arata in Ordinul MMFPS.
Pentru reevaluare, Comisia va desemna specialisti din domeniul medicinei, al psihologiei si al asistentei sociale, prin
tragere la sorti din lista nationala de specialisti. Ei vor analiza documentele din dosar, vor examina persoana cu handicap, iar in
termen de cinci zile vor trebui sa prezinte Comisiei superioare un raport cu concluziile reevaluarii si motivarea acestora.
Raportul de reevaluare va cuprinde recomandari in ceea ce priveste mentinerea incadrarii in grad de handicap, schimbarea sau anularea acesteia.
La stabilirea gradului de handicap, comisiile de experti vor respecta intocmai criteriile medico-psihosociale aprobate prin Ordinul ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse si al ministrului sanatatii publice nr. 762/1.992/2007 pentru aprobarea criteriilor medico-psihosociale pe baza carora se stabileste incadrarea in grad de handicap, cu modificarile ulterioare.
Persoanele cu handicap
vor fi infomate, cu zece zile inainte de reevaluare, asupra datei si locului unde se vor prezenta, prin
comunicare cu confirmare de primire, iar pe durata procesului de reevaluare,
“se suspenda dreptul la asistenta sociala sub forma de prestatii sociale”.
Ordinul MMFPS precizeaza, la art. 10, “Se pot prezenta la reevaluare numai acele persoane cu handicap care au fost incunostintate de serviciul de evaluare complexa in acest sens si care vor prezenta specialistilor din comisiile de experti actul de identitate si comunicarea serviciului de evaluare complexa cu privire la reevaluare.”
In situatia in care in urma reevaluarii se mentine incadrarea in grad de handicap, Comisia superioara emite decizia privind incetarea suspendarii dreptului la asistenta sociala sub forma de prestatii sociale, iar daca nu se mentine incadrarea in grad de handicap, Comisia superioara emite decizia privind anularea certificatului de incadrare in grad si tip de handicap. In situatia in care in urma reevaluarii se schimba incadrarea in grad de handicap, Comisia superioara emite decizia privind incadrarea corespunzatoare in grad si tip de handicap.
Punerea in executare a acestor decizii se face de catre directia generala de asistenta sociala si protectia copilului judeteana, respectiv de sector a municipiului Bucuresti, care a stabilit initial gradul si tipul de handicap si dreptul la prestatiile sociale.
La finalul lunii septembrie, ministrul Muncii, Ioan Botis, anunta ca au fost derulate actiuni de verificare a 140.000 de dosare de incadrare in grad de handicap, din totalul de 550.000 de dosare, si s-a constatat ca 35.000 de cazuri prezentau suspiciuni.
Botis estima, la finalul lunii septembrie, ca numarul beneficiarilor de ajutoare va scadea cu aproximativ 55.000 (10%) odata cu scoaterea din sistem a persoanelor incadrate necorespunzator.
Comentarii articol (5)