O activitate de prevenire mai riguroasa, pedepse mai severe pentru traficanti si o mai buna protectie pentru victime sunt obiectivele cheie ale noii legislatii europene privind traficul de fiinte umane, rezultat al unui acord intre reprezentantii Parlamentului European si Consiliu, adoptata luni de Comisia pentru libertati civile.
Noua legislatie va fi aplicabila traficului de fiinte umane in industria exploatarii sexuale sau in ceea ce priveste exploatarea la locul de munca, de exemplu in constructii, agricultura sau servicii la domiciliu.
In fiecare an, sute de mii de persoane sunt victime ale traficului de fiinte umane. Multe dintre victime sunt exploatate pentru prostitutie (43%, majoritatea femei sau fete foarte tinere) sau pentru diverse activitati subsidiare (32%).
Noua directiva, adoptata luni de Comisiile pentru libertati civile si pentru drepturile femeii, stabileste reguli minime pentru definirea infractiunilor penale si a sanctiunilor pentru traficanti. Legislatia introduce de asemenea reguli comune pentru a consolida activitatile de prevenire a acestor infractiuni si pentru protectia victimelor.
"Negocierile au fost dificile, dar consideram ca am obtinut rezultate bune si am atins obiectivele importante pentru Parlament. Cu aceasta propunere, vom crea conditii mai dificile pentru traficanti si o mai buna protectie pentru victime", a declarat raportoarea Comisiei pentru libertati civile, Anna Hedh (S&D, SE), care a urmarit aceasta propunere impreuna cu deputata Edit Bauer (PPE, SK), raportoare din partea Comisiei pentru drepturile femeii.
"Cea mai mare reusita este, in opinia mea, faptul ca aceasta noua directiva creeaza un mediu disuasiv pentru traficanti si asigura asistenta si protectia necesare pentru victimele traficului de fiinte umane, in special pentru copii. In ciuda faptului ca a trebuit sa renuntam la anumite aspecte care figurau in propunerea noastra initiala, sunt convinsa ca rezultatul obtinut este bun si ca directiva adoptata va permite crearea unei baze juridice mai bune in comparatie cu fosta decizie-cadru 2002/629", a adaugat raportoarea Bauer.
Noi reguli pentru alte forme de exploatare
Textul noii legislatii are in vedere o viziune mai larga a traficului de fiinte umane in comparatie cu decizia-cadru a UE din 2002 (pe care va trebui sa o inlocuiasca) si include si alte forme de exploatare, asa cum au solicitat deputatii europeni.
Prin "exploatare" se intelege acum, cel putin, exploatarea activitatilor de prostitutie ale persoanei sau alte forme de exploatare sexuala, munca sau activitatile fortate, inclusiv cersetoria, sclavie sau practici asemanatoare sclaviei, servitutea, exploatarea activitatilor criminale sau prelevarea de organe. Definitia include de asemenea traficul de fiinte umane cu scopul adoptiilor ilegale sau al casatoriilor fortate.
"Exploatarea activitatilor penale" inseamna exploatarea unei persoane in scopul comiterii, de exemplu, a unor furturi in strada sau furturi din spatii comerciale, trafic de droguri si alte activitati similare care fac obiectul sanctiunilor si implica un castig financiar.
Sanctiuni mai dure pentru traficanti si produse confiscate
Noua directiva defineste la nivel european pedepse maxime de cel putin cinci ani de inchisoare (ceea ce inseamna ca statele membre nu vor putea impune pedepse mai mici) sau, in anumite circumstante agravante, 10 ani de inchisoare.
Circumstantele agravante corespund cazurilor in care au fost exploatati copii, au fost implicate organizatii criminale sau a fost pusa in pericol viata victimelor sau a fost folosita violenta. Incitarea, complicitatea sau pur si simplu tentativa de a comite o astfel de infractiune pot fi de asemenea pedepsite.
Cand sunt implicate persoane juridice (organizatii), sanctiunile ar trebui sa includa sanctiuni penale sau nepenale si ar putea sa includa alte sanctiuni, precum excluderea de la posibilitatea de a beneficia de prestari sau ajutoare publice, interdictii temporare sau permanente de a exersa anumite activitati comerciale sau punerea sub control judiciar, supraveghere sau inchiderea temporara sau permanenta a unitatii care a servit la savarsirea infractiunii.
Statele membre ar trebui de asemenea sa aiba in vedere confiscarea instrumentelor care au servit la savarsirea infractiunilor. Ele sunt de asemenea incurajate sa acorde o indemnizatie, in special pentru sprijinirea si protectia victimelor.
O mai mare protectie pentru victime
Victimele ar trebui sa beneficieze de gazduire, de sprijin material si de tratamentele medicale necesare, inclusiv de asistenta psihologica, de consiliere si informatii, considera deputatii europeni. Consilierea juridica si reprezentarea juridica ar trebui sa fie gratuite, cel putin atunci cand victima nu are resursele financiare necesare. Victimele traficului de fiinte umane trebuie de asemenea sa aiba acces la programe de protectie a martorilor si la sisteme de despagubire.
Asistenta si sprijinul pentru victime ar trebui sa fie acordate "inainte, in timpul si pentru o durata adecvata dupa terminarea procedurii penale", indiferent de decizia victimei de a participa ca martor. Textul prevede explicit ca victimele traficului de fiinte umane nu trebuie urmarite in cadrul unor actiuni penale si nu trebuie sa fie sanctionate pentru a fi luat parte la infractiuni.
Descurajarea cererii
Deputatii considera ca acordarea caracterului de infractiune penala faptului de a utiliza in cunostinta de cauza serviciile unei persoane victime a traficului de fiinte umane poate avea un efect descurajant asupra cererii. Totusi, textul convenit impreuna cu Consiliul nu face decat sa "incurajeze" astfel de masuri. Statele membre au in vedere luarea de masuri pentru a acorda caracter de infractiune penala utilizarii serviciilor unei victime, "stiind ca aceasta este supusa traficului de fiinte". Aceasta incriminare ar putea include angajatorii resortisantilor statelor terte cu sejur legal sau resortisanti din statele membre UE, ca si utilizatorii de servici sexuale ale oricarei victime a traficului de fiinte umane, independent de nationalitate.
In urmatorii cinci ani, Comisia Europeana trebuie sa prezinte un raport de evaluare a impactului legislatiilor nationale existente care confera caracter de infractiune penala faptului de a utiliza serviciile victimelor traficului de fiinte umane sau care vizeaza prevenirea acestui trafic. Acest raport trebuie insotit, daca este cazul, de propuneri adecvate.
Coordonatorul luptei impotriva traficului de fiinte umane
Textul prevede de asemenea numirea unui coordonator al luptei impotriva traficului de fiinte umane, care ar trebui sa contribuie de asemenea la elaborarea rapoartelor Comisiei referitoare la progresele inregistrate in acest domeniu.
Acest acord va fi supus votului in plen al Parlamentului in cadrul sesiunii din decembrie. Statele membre vor avea doi ani pentru a transpune noile reguli in drept national. Directiva nu se va aplica in Danemarca si Regatul Unit al Marii Britanii, dar acesta din urma va putea utiliza clauza de "opt-in" pentru a aplica directiva intr-un stadiu ulterior.
Rezultatul votului comun al Comisiilor pentru libertati civile si pentru drepturile femeii: 51 de voturi pentru, nici un vot impotriva, nici o abtinere.
Comentarii articol (1)