Potrivit legislatiei maghiare, comercializarea de lentile de contact necesita un magazin specializat cu o suprafata minima de 18 m2 sau un spatiu separat de atelier. In plus, in cadrul vanzarii acestor produse, trebuie sa se recurga la serviciile unui optometrist sau ale unui oftalmolog calificat in domeniul lentilelor de contact.
Societatea maghiara Ker-Optika comercializeaza lentile de contact prin intermediul site-ului sau internet, insa autoritatile sanitare maghiare i-au interzis sa desfasoare aceasta activitate motivand ca, in Ungaria, lentilel nu puteau fi vandute prin internet.
Ker-Optika a atacat in justitie aceasta decizie de interzicere, iar Baranya Megyei Bíróság (Tribunalul departamental din Baranya, Ungaria), sesizat cu acest litigiu, a solictat Curtii de Justitie sa stabileasca daca dreptul Uniunii se opune reglementarii maghiare, care nu autorizeaza comercializarea lentilelor de contact decat in magazine specializate in vanzarea de dispozitive medicale si care interzice, prin urmare, comercializarea acestora prin internet.
In hotararea pronuntata, Curtea constata ca interdictia, prevazuta de legislatia maghiara, de a vinde lentile de contact prin internet se aplica lentilelor de contact provenind din alte state membre, care fac obiectul unei vanzari prin corespondenta si al unei livrari la domiciliul consumatorilor care locuiesc in Ungaria. In aceasta privinta, Curtea noteaza ca aceasta interdictie lipseste operatorii din alte state membre de o modalitate deosebit de eficace de comercializare a acestor produse si ingreuneaza, astfel, in mod considerabil accesul acestor operatori pe piata maghiara. In consecinta, aceasta reglementare constituie un obstacol in calea liberei circulatii a marfurilor in Uniunea Europeana.
In ceea ce priveste justificarea acestei restrictii, Curtea arata ca un stat membru poate impune ca lentilele de contact sa fie eliberate de un personal calificat, apt sa furnizeze clientului informatii privind utilizarea corecta si intretinerea acestor produse, precum si riscurile legate de purtarea lentilelor. Astfel, prin rezervarea livrarii lentilelor de contact magazinelor de optica ce ofera serviciile unui optician calificat, reglementarea maghiara este adecvata pentru a garanta realizarea obiectivului privind asigurarea protectiei sanatatii consumatorilor.
Curtea aminteste, totusi, ca aceste servicii pot fi furnizate si de un medic oftalmolog in afara magazinelor de optica. In plus, Curtea arata ca aceste prestatii nu se impun, in principiu, decat la prima livrare de lentile de contact. Astfel, cu ocazia livrarilor ulterioare, este suficienta informarea vanzatorului de catre client cu privire la tipul de lentile care i-au fost eliberate la prima livrare si comunicarea catre vanzator a modificarii eventuale a vederii sale constatata de un medic oftalmolog. In plus, informatiile si sfaturile suplimentare necesare pentru utilizarea prelungita a lentilelor de contact pot fi oferite clientului prin intermediul unor elemente interactive care figureaza pe site-ul internet al furnizorului sau de catre un optician calificat pe care acesta l-a desemnat in scopul furnizarii acestor informatii la distanta.
In aceste conditii, Curtea considera ca obiectivul care urmareste asigurarea protectiei sanatatii utilizatorilor de lentile de contact poate fi atins prin masuri mai putin restrictive decat cele care rezulta din reglementarea maghiara. In consecinta, interdictia vanzarii lentilelor de contact prin internet nu este proportionala cu obiectivul protectiei sanatatii publice si trebuie, asadar, sa fie considerata contrara normelor in materia liberei circulatii a marfurilor.
Comentarii articol (1)