Persoanele care calatoresc cu autobuzul au dreptul la o rambursare integrala a pretului biletului de calatorie si compensatii de pana la 50% din costul tichetului, daca un operator anuleaza o calatorie sau daca cursa intarzie mai mult de doua ore, potrivit unui regulament privind drepturile pasagerilor, adoptat marti de Parlamentul European. Reglementarile intra in vigoare din 2013.
„Dupa doi ani de negocieri dificile, Parlamentul European si statele membre au ajuns la un acord cu privire la un regulament care va acoperi toate serviciile normale, nationale sau transfrontaliere pe distante lungi (250 de kilometri sau mai mult), incepand din primavara anului 2013”, se arata intr-un comunicat de presa al legislativului european, remis redactiei Avocatnet.ro.
Compensatii
Noua legislatie prevede compensatii de pana la 50% din pretul biletului, in plus fata de rambursarea integrala a tichetului, daca un operator anuleaza o calatorie si nu poate astfel sa isi onoreze contractul de transport. Aceasta regula se aplica si in cazul unei intarzieri mai mari de doua ore, daca operatorul nu poate oferi pasagerilor nici o redirectionare sau un alt mijloc de transport pentru continuarea calatoriei. Calatorii care, in urma unei anulari sau a unei intarzieri mai lungi de doua ore, doresc sa renunte la calatorie, au dreptul la o rambursare integrala a pretului biletului calatoriei.
In cazul unei intarzieri mai mari de 90 de minute, pasagerii au dreptul la gustari, mese sau bauturi racoritoare.
De asemenea, daca o calatorie este intrerupta sau are loc un accident care presupune cazarea peste noapte, operatorii sunt obligati sa ofere calatorilor cazare la hotel in valoare de pana la 80 EUR pe noapte. Totusi, operatorii nu sunt obligati sa ofere aceste facilitati in cazul unor catastrofe naturale sau a unor conditii meteorologice foarte dificile care pun in pericol securitatea transportului.
In cazul pierderii sau deteriorarii bagajelor, operatorii vor trebui sa prevada o rambursare de minimum 1 200 EUR, precum si rambursarea unei sume de pana la 220 000 EUR (sau mai mult, daca este prevazut in legislatia nationala), in caz de deces sau vatamare in urma unui accident.
Pentru a permite companiilor mai mici sa se adapteze noilor exigente, Parlamentul va acorda statelor membre posibilitatea de a excepta serviciile regulate nationale sau serviciile speciale, care sunt efectuate in mare parte in afara Uniunii, pentru o perioada maxima de 4 ani si care poate fi reinnoita o data.
Drepturile fundamentale
In schimb, deputatii au obtinut adoptarea a douasprezece drepturi fundamentale care se vor aplica tuturor serviciilor regulate, indiferent de distanta. Aceste drepturi privesc in special dreptul calatorilor de a fi informati inainte si pe durata calatoriei, precum si nevoile persoanelor cu handicap si ale celor cu mobilitate redusa. Aceste drepturi asigura un acces nediscriminatoriu la transport si includ dreptul la despagubire atunci cand scaunele cu rotile sau alte echipamente de mobilitate sunt pierdute sau deteriorate.
Formarea personalului
Pentru a putea acorda o asistenta adecvata pasagerilor cu mobilitate redusa care au solicitat acest lucru cu cel putin 36 de ore inaintea calatoriei, personalul din autobuz sau autocar trebuie sa fie format in acest sens si sa detina competentele definite in anexa regulamentului. Atunci cand operatorul nu poate furniza o asistenta adecvata, pasagerii cu mobilitate redusa au dreptul de a fi insotiti, fara costuri suplimentare, de o alta persoana la alegerea sa.
"Acest acord este important pentru sectoarele transporturilor si turismului, reflectand un echilibru strategic deoarece protejeaza IMM-urile dar aduce facilitati si persoanelor cu mobilitate redusa", a declarat Antonio Cancian (PPE, IT).
Regulamentul a fost adoptat cu 504 de voturi pentru, 63 impotriva si 89 de abtineri.
Comentarii articol (1)