Deputatii europeni au stabilit, joi, ca drepturile calatorilor din transportul cu autobuzul si autocarul si ale celor care calatoresc pe mare si pe cai navigabile interioare sa fie similare cu cele prevazute in Carta Drepturilor Calatorilor din transportul aerian.
Aspectele principale se refera la drepturile calatorilor cu dizabilitati, compensari pentru pasageri in caz de intarziere sau anulare, raspunderea companiilor in caz de deces si imbunatatirea modului de tratare a plangerilor.
Atat raportul elaborat de Gabriele Albertini (PPE-DE, Italia) referitor la drepturile calatorilor cu autobuzul, cat si cel elaborat de Michel Teychenné (PSE, Franta) subliniaza faptul ca niciun un calator cu dizabilitati sau mobilitate redusa nu poate fi discriminat.
Raportul Albertini a fost adoptat cu 557 voturi pentru, 30 impotriva si 23 abtineri, iar raportul Teychenne a fost adoptat cu 587 voturi pentru, 8 impotriva si 19 abtineri.
Compensari pentru intarzieri sau anulari
Fara a-si pierde dreptul la transport, un pasager poate cere despagubiri de la o companie de transport maritim, daca apare o intarziere la sosire determinata de o anulare sau de o intarziere la plecare. Nivelurile minime ale despagubirilor sunt urmatoarele:
- 25 % din pretul biletului pentru o intarziere de 60 pana la 119 minute;
- 50 % din pretul biletului pentru o intarziere de 120 de minute sau mai mult;
- 100% din pretul biletului daca transportatorul nu ofera servicii alternative.
In cazul anularilor sau pentru calatorii programate, de cel putin 3 ore, in cazul intarzierilor la plecare de peste 2 ore, intreprinderile de transport cu autobuzul si/sau autocarul sunt obligate sa ofere servicii alternative rezonabile cu intervale orare comparabile sau, atunci cand acest lucru nu este posibil, sa ofere calatorilor informatii privind alte servicii disponibile.
Pasagerii au dreptul la o compensatie de 100% a pretului biletului, daca acestia nu accepta alternativele propuse. In cazul in care nu respecta aceasta cerinta, intreprinderile ar trebui sa plateasca despagubiri in valoare de pana la 50% din pretul biletului in cazul anularii sau al intarzierilor prelungite.
Intreprinderile de transport cu autobuzul si/sau autocarul sunt raspunzatoare pentru anulari, suprarezervari si pentru intarzieri la plecare de peste doua ore.
Despagubiri in caz de deces
In caz de deces sau orice vatamare corporala a calatorului cauzata de un accident survenit in timpul exploatarii serviciilor de transport cu autobuzul si autocarul si in cazul in care calatorul nu dispune de o alta polita de asigurare de calatorie, intreprinderea de transport cu autobuzul si/sau autocarul efectueaza, fara intarziere si, in orice caz, in termen de cincisprezece zile de la stabilirea identitatii persoanei fizice indreptatite la despagubire, platile in avans necesare pentru a satisface necesitatile economice imediate, in mod proportional cu prejudiciul suferit, cu conditia sa existe la prima vedere dovezi privind prezenta unor cauze ce pot fi atribuite intreprinderii de transport.
Pentru a proteja firmele mici, a fost introdus un amendament care prevede ca intreprinderile nu sunt obligate sa plateasca daca accidentul a avut loc in circumstante care se aflau in afara controlului intreprinderii de transport.
Forta majora
Deputatii europeni au definit cazurile de forta majore, luand in considerare natura specifica a transportului fluvial si maritim: cum ar fi fortele mareice extreme, vanturile puternice, valurile care depasesc inaltimile semnificative si formarea de gheata.
Drepturile persoanelor cu dizabilitati sau mobilitate redusa
Propunerea interzice orice forma de discriminare pe considerente de handicap si mobilitate redusa in momentul rezervarii unei calatorii si al imbarcarii intr-un vehicul si stabileste reguli care obliga intreprinderile sa ofere asistenta in mod gratuit. Mai mult, acestea au obligatia de a asigura o formare adecvata a personalului.
Transportul urban, suburban si regional
O parte dintre cerintele prevazute in propunere nu sunt adaptate nevoilor si caracteristicilor specifice ale transportului urban, suburban si regional, deoarece acestea vizeaza in principal calatoriile internationale si pe distante lungi.
"Asadar, statele membre ar trebui sa aiba posibilitatea de a exclude transportul urban, suburban si regional de la aplicarea dispozitiilor prezentului regulament, cu conditia ca acestea sa ia masuri de reglementare alternative, care sa asigure un nivel al respectarii drepturilor calatorilor comparabil cu cel impus de regulament", este de parere raportorul PE, Gabriele Albertini.
Comentarii articol (2)