Prin oficializarea, în 2021, a unui regulament privind drepturile călătorilor din transportul feroviar, Parlamentul European (PE) a stabilit o serie de noi reguli care să ofere o protecție mai bună călătorilor ce se confruntă cu întârzieri, anulări sau discriminări. Mai exact, cetățenii Uniunii Europene (UE), deci și românii, pot alege, în cazul unor întârzieri mari ale trenurilor, rambursarea banilor plătiți pe bilet, continuarea călătoriei sau redirecționarea gratuită și în condiții comparabile. Noile reguli se aplică atât călătoriilor naționale, cât și celor internaționale din spațiul UE. Regulamentul european se aplică direct, de azi, și în țara noastră, fără să fie necesară transpunerea lui prin lege sau ordonanță. Totuși, termenul de aplicare din regulament, respectiv 2023, e unul teoretic, deoarece autoritățile de la noi au amânat deja, printr-o hotărâre apărută marți, o parte dintre măsurile conținute de actul normativ european.
Concret,
Regulamentul UE 782/2021, apărut acum doi ani, introduce noi norme ce oferă
o protecție mai bună celor ce merg cu trenul și care se confruntă cu întârzieri, anulări sau discriminări. Cea mai mare parte a măsurilor conținute ar trebui să se aplice
începând din 2023, dar o parte au fost amânate recent prin
HG 527/2023.
În primul rând, prin hotărârea apărută marți se stabilește clar că serviciile de transport feroviar urban și suburban de călători se exceptează de la aplicarea regulamentului. Așadar, noile reguli se vor aplica doar transportului feroviar național sau internațional în spațiul UE.
Noile reguli stabilesc că, în caz de întârzieri sau anulări, cei ce călătoresc cu trenul, fie în țară, fie în spațiul UE,
vor fi redirecționați și vor primi ajutor din partea transportatorilor feroviari.
Astfel, dacă trenul va întârzia mai mult de o oră, pasagerii vor avea posibilitatea de a alege fie
rambursarea integrală a costului biletului lor, fie continuarea călătoriei, fie
redirecționarea în condiții comparabile, dar fără a suporta costuri suplimentare, după cum apare în regulament.
În plus, dacă operatorul de transport feroviar nu le comunică opțiunile de redirecționare
în cel mult 100 de minute de la ora de plecare prevăzută inițial,
călătorii vor putea să-și organizeze singuri călătoria, cu ajutorul furnizorilor de servicii de transport public feroviar, cu autocarul sau cu autobuzul, pe o rută diferită
și să ceară rambursarea banilor plătiți pe noul bilet.
În cazul serviciilor de transport feroviar regional de călători, regula nu se va aplica decât din 8 iunie 2028.
Totodată, dacă se impune, adică atunci când există o întârziere de 60 de minute sau mai mult, ori în cazul în care serviciul este anulat, transportatorii feroviari
vor trebui să ofere pasagerilor afectați de întârzieri sau anulări de trenuri
hrană și băuturi răcoritoare, dar și cazare hotelieră sau de altă natură și transportul între gară și locul de cazare.
Serviciile de transport feroviar intern de călători sunt exceptate de la aplicarea acestei reguli, potrivit HG 527/2023, până la data de
2 decembrie 2029. Tot până atunci se amână și aplicarea măsurilor legate de plățile în avans, răspunderea pentru întârzieri, pierderea legăturii și anulări sau despăgubire, când vine vorba despre serviciile de transport feroviar intern de călători.
Normele clarifică și situațiile în care transportatorii pe calea ferată sunt scutiți de la plata despăgubirilor pentru întârzieri sau anulări (cazurile de forță majoră). Astfel,
pe lângă condițiile meteorologice extreme și dezastrele naturale majore, noile norme includ acum crizele majore de sănătate publică (pandemie).
Totuși,
grevele personalului feroviar nu vor putea fi considerate caz de forță majoră, așadar, în cazul acestora, transportatorii vor trebui să plătească despăgubiri dacă apar întârzieri sau anulări ale trenurilor.
Pe lângă toate schimbările de mai sus, noile norme privind transportul feroviar la nivel european vor permite
călătorilor cu mobilitate redusă să beneficieze de mai multă flexibilitate la organizarea călătoriei (anunțarea cu doar 24 de ore în avans a călătoriei și gratuitate pentru însoțitor).
Cu toate astea, HG 527/2023 prevede că
"termenul minim în care se face notificarea cu privire la nevoile de asistență ale călătorului de la 24 la 36 de ore se prelungește până la data de 30 iunie 2026".
Apoi, o altă măsură ce va fi obligatorie pentru operatorii de transport pe calea ferată va fi
dotarea trenurilor cu locuri și rastele rezervate bicicletelor, cel puțin patru locuri în fiecare tren.
Noile reguli se aplică începând din 2023, dar, în cazul obligațiilor privind locurile pentru biciclete, la achiziția de material rulant nou, termenul de aplicare se prelungește cu doi ani (se vor aplica din 2025). De principiu, aceste noi reguli se aplică
tuturor călătoriilor și serviciilor feroviare internaționale și naționale din UE, dar, în cazul serviciilor feroviare naționale, statele comunitare pot amâna, pentru o perioadă limitată de timp, aplicarea lor.
În fine, HG 527/2023 stabilește și o serie de amenzi pentru nerespectarea noilor reguli cu privire la transportul călătorilor pe calea ferată. De exemplu, nerespectarea de către întreprinderea feroviară a regulilor privind transportul bicicletelor, dar și a celor privind rambursarea și redirecționarea poate fi amendată cu sume de până la 3.000 lei.
Comentarii articol (0)