Purtarea centurii de siguranță de către pasageri este obligatorie, nu numai în România, ci în întreaga Uniune Europeană. Nerespectarea acestei obligații este, conform Codului rutier, contravenție și se sanctionează cu amendă și două puncte de penalizare pentru sofer. Citește articolul
Prin oficializarea, în 2021, a unui regulament privind drepturile călătorilor din transportul feroviar, Parlamentul European (PE) a stabilit o serie de noi reguli care să ofere o protecție mai bună călătorilor ce se confruntă cu întârzieri, anulări sau discriminări. Mai exact, cetățenii Uniunii Europene (UE), deci și românii, pot alege, în cazul unor întârzieri mari ale trenurilor, rambursarea banilor plătiți pe bilet, continuarea călătoriei sau redirecționarea gratuită și în condiții comparabile. Noile reguli se aplică atât călătoriilor naționale, cât și celor internaționale din spațiul UE. Regulamentul european se aplică direct, de azi, și în țara noastră, fără să fie necesară transpunerea lui prin lege sau ordonanță. Totuși, termenul de aplicare din regulament, respectiv 2023, e unul teoretic, deoarece autoritățile de la noi au amânat deja, printr-o hotărâre apărută marți, o parte dintre măsurile conținute de actul normativ european. Citește articolul
Devierea unui zbor, de către o companie aeriană, către un aeroport aflat în imediata apropiere a aeroportului de destinație nu conferă pasagerului un drept la o compensație, potrivit unei hotărâri recente a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Cu toate acestea, compania aeriană trebuie să suporte, din proprie inițiativă, costul transferului pasagerului spre aeroportul de destinație prevăzut inițial sau, dacă este cazul, spre o altă destinație apropiată, convenită cu acesta. Citește articolul
În Uniunea Europeană (cel puțin), ai dreptul la despăgubiri dacă zborul tău este amânat din cauza companiei aeriene. Totuși, există și situația când un zbor este amânat din cauza unor împrejurări excepționale, care nu puteau fi evitate de către compania aeriană. În mod normal, într-un astfel de caz nu poți obține despăgubiri, dar compania aeriană va trebui să dovedească faptul că a luat toate măsurile rezonabile pentru evitarea/remedierea situației. Dacă nu poate să dovedească așa ceva, ai dreptul la despăgubiri. Citește articolul
Dreptul Uniunii Europene le permite consumatorilor să primească rambursarea prețului plătit pentru biletele de avion, atunci când zborul este anulat. Totuși, nu era clar dacă rambursarea se referea și la ceea ce s-a plătit terților, până recent. Totuși, Curtea de Justiția a Uniunii Europene (CJUE) a clarificat anumite aspecte legate de posibilitatea rambursării comisionelor plătite intermediarilor. Citește articolul
Legislația Uniunii Europene (UE) ne permite să cerem compensații și alte drepturi de la operatorii de zbor atunci când nu putem ajunge la destinație la data plănuită. Iată, mai exact, ce putem cere de la operator atunci când există întârzieri, zborul e anulat sau ni se refuză chiar îmbarcarea în avion și când anume nu avem dreptul la despăgubiri. Citește articolul
Cei cărora li se refuză accesul în avion împotriva voinței lor, deși aveau o rezervare, plătiseră biletul și îndeplineau toate condițiile de zbor, au dreptul să fie despăgubiți de către companie. Fie că aleg să primească înapoi banii pe bilet sau mai așteaptă câteva ceasuri până să se urce în alt avion și să ajungă la destinația finală, pasagerii refuzați la îmbarcare trebuie să primească nu doar bani, ci și mese și băuturi răcoritoare, uneori chiar cazare la hotel. Citește articolul
Ministerul Internelor si Reformei Administrative(MIRA) a elaborat, recent, un proiect de hotarare care vizeaza alocarea unor sume de bani in vederea operationalizarii sistemului de comunicare a datelor despre pasageri, astfel incat acesta sa devina functional prin comunicarea intr-un format unic agreat de UE catre Politia de Frontiera a acestor informatii. Citește articolul