În mod normal, pasagerii cărora le este amânat zborul, le este refuzată îmbarcarea sau le este anulat zborul, pot obține despăgubiri de la linia aeriană (pentru mai multe detalii privind regimul general, vedeți acest articol).
Totuși, ce se întâmplă dacă, într-o astfel de situație, sunt implicate mai multe părți decât compania aeriană și consumatorul? În concret, ce se întâmplă dacă există un intermediar? Cum va afecta acest lucru cuantumul despăgubirilor?
Într-o hotărâre preliminară recentă, CJUE a dispus că rambursarea biletului de avion, în cazul zborurilor anulate, trebuie să includă și comisionele plătite intermediarilor pentru cumpărarea biletelor.
Totuși, această obligație de rambursare integrală nu va exista dacă linia aeriană nu a cunoscut existența acelui comision perceput de intermediar, în scopul facilitării cumpărării biletelor de avion.
În concret, cauza are la bază anularea unui zbor din Germania în Portugalia și rambursarea ulterioară a consumatorilor cărora le-a fost anulat zborul. Practic, compania aeriană a primit mai puțini bani decât plătiseră clienții, întrucât o parte din aceștia au fost colectați de intermediar, fiind vorba de un comision de intermediere.
Atenţie!
Hotărârile preliminare au scopul principal de a clarifica interpretarea Dreptului Uniunii Europene. Astfel, din momentul în care Curtea de Justiție a Uniunii Europene s-a pronunțat asupra unei chestiuni cu relevanță pentru Dreptul UE, hotărârea Curții este obligatorie pentru toate instanțele din Statele Membre - inclusiv în România - care aplică Dreptul Uniunii Europene, astfel cum a fost interpretat de CJUE.
Comentarii articol (0)