Concret, cauza C-315/23 a implicat o companie aeriană care opera zboruri charter pe baza unui contract încheiat cu un operator de turism. În cadrul acestui contract, transportatorul opera zboruri în anumite date, iar operatorul de turism, care achiziționase biletele, le vindea pasagerilor. Cei doi pasageri au călătorit cu un pachet turistic ce includea un zbor din Tenerife în Varșovia, zbor care a avut o întârziere de mai mult de 22 de ore. Contractul pentru pachetul turistic fusese semnat între o terță companie, în numele pasagerilor, și operatorul de turism.
Pasagerii au solicitat despăgubiri de la compania aeriană conform legislației UE, însă aceasta a refuzat să plătească. Acesta a susținut că pasagerii nu dețin o „rezervare confirmată și plătită” pentru acel zbor și că o copie a biletului de îmbarcare nu ar fi suficientă pentru a demonstra acest lucru. Compania a mai argumentat că pachetul turistic a fost plătit de o terță companie la tarife preferențiale, iar, prin urmare, pasagerii ar fi călătorit gratuit sau la un tarif redus, ceea ce ar exclude dreptul lor la despăgubiri.
Astfel, Tribunalul Districtual din Varșovia, unde a fost inițiat procesul de către pasageri, a solicitat clarificări cu privire la interpretarea unor articole din Regulamentul (CE) nr. 261/2004, care stabilește norme comune pentru protecția pasagerilor în caz de refuz de îmbarcare, anulare sau întârzieri ale zborurilor. Instanța a dorit să afle dacă o carte de îmbarcare poate fi considerată un document valid care confirmă o rezervare, și dacă pasagerii care călătoresc printr-un pachet turistic plătit de un terț au dreptul la compensații în cazul întârzierilor.
Regulamentul menționat stipulează că pasagerii trebuie să aibă o rezervare confirmată și să se prezinte la check-in în timp util pentru a beneficia de protecția oferită. În acest context, instanța a analizat cazul pasagerilor care prezentaseră biletele de îmbarcare ca dovadă a rezervărilor lor. Operatorul aerian a contestat aceste dovezi, susținând că pasagerii nu au demonstrat că au plătit pentru zbor, având în vedere că pachetul turistic a fost achiziționat printr-un alt operator.
Citești și: Mai nou, turiștii au posibilitatea de a-și recupera banii pentru serviciile pe care nu le primesc
Curtea a stabilit că o carte de îmbarcare poate fi considerată un „alt document doveditor” care confirmă că rezervarea a fost acceptată și înregistrată. Astfel, pasagerii care au călătorit cu o carte de îmbarcare emisă de operatorul aerian sunt considerați ca având o rezervare confirmată, cu condiția să nu existe circumstanțe excepționale care să contrazică această afirmație.
În ceea ce privește întrebarea Tribunalului Districtual din Varșovia referitoare la pasagerii care călătoresc în cadrul unui pachet de servicii turistice plătit de un terț, Curtea a concluzionat că aceștia nu sunt excluși de la protecția oferită de regulament. Plata făcută de operatorul de turism pentru zbor nu face ca pasagerii să fie considerați călătorind gratuit, atâta timp cât plățile sunt realizate în conformitate cu condițiile pieței.
În plus, Curtea a menționat că sarcina de a demonstra că un pasager a călătorit gratuit sau la un tarif redus revine operatorului aerian, nu pasagerului. Prin urmare, pasagerii care au suferit întârzieri semnificative pot solicita despăgubiri, chiar și atunci când zborurile fac parte dintr-un pachet turistic.
Comentarii articol (0)