Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a decis că insuficiența personalului aeroportuar responsabil cu încărcarea bagajelor în avioane poate constitui o "împrejurare excepțională" care să justifice întârzierile prelungite ale zborurilor. Într-o astfel de situație pasagerii nu pot primi despăgubiri. Citește articolul
Într-o hotărâre pronunțată recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a stabilit că pasagerii au dreptul la compensație în cazul unui refuz la îmbarcare anticipat, chiar dacă nu s-au prezentat la înregistrare și au fost informați despre refuz cu cel puțin două săptămâni înainte de ziua zborului. Citește articolul
În cazul în care, potrivit legislației europene, drepturile le sunt afectate, pasagerii curselor aeriene au dreptul la compensații. Totuși, potrivit reprezentanților Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), acest lucru este posibil doar dacă se depune o reclamație scrisă la compania de transport aerian sau, în funcție de fiecare situație în parte, la ANPC. Citește articolul
Prin oficializarea, în 2021, a unui regulament privind drepturile călătorilor din transportul feroviar, Parlamentul European (PE) a stabilit o serie de noi reguli care să ofere o protecție mai bună călătorilor ce se confruntă cu întârzieri, anulări sau discriminări. Mai exact, cetățenii Uniunii Europene (UE), deci și românii, pot alege, în cazul unor întârzieri mari ale trenurilor, rambursarea banilor plătiți pe bilet, continuarea călătoriei sau redirecționarea gratuită și în condiții comparabile. Noile reguli se aplică atât călătoriilor naționale, cât și celor internaționale din spațiul UE. Regulamentul european se aplică direct, de azi, și în țara noastră, fără să fie necesară transpunerea lui prin lege sau ordonanță. Totuși, termenul de aplicare din regulament, respectiv 2023, e unul teoretic, deoarece autoritățile de la noi au amânat deja, printr-o hotărâre apărută marți, o parte dintre măsurile conținute de actul normativ european. Citește articolul
În situația în care un pasager a achiziționat pe un singur bilet zboruri de legătură pentru destinația finală, cu plecarea dintr-un stat membru al Uniunii Europene (UE), iar unul dintre zboruri are o întârziere de cel puțin 3 ore, acesta poate avea dreptul la despăgubiri pentru zbor întârziat, chiar dacă între companiile aeriene nu există o legătură legală, a stabilit Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Citește articolul
Printr-un ordin oficializat în această dimineață, Ministerul Sănătății (MS) a stabilit modul în care se calculează de-acum punctajul traumatologic în cazul vătămării integrității corporale sau a sănătății persoanelor atunci când sunt implicate într-un accident rutier, care se folosește pentru stabilirea despăgubirii pe cale amiabilă. Calculul punctajului traumatologic se face la cererea persoanei prejudiciate, a asigurătorului sau a unor autorități, de către medici experți evaluatori, prin examinarea clinică a celor ce au avut de suferit de pe urma unui accident rutier. Potrivit legislației, în cazul accidentelor rutiere cu victime, stabilirea despăgubirii pentru acestea se face atât pe cale amiabilă, cât și pe cale judecătorească. Citește articolul
Pornind de la analizarea unui caz concret, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a stabilit că transportatorii care anulează o călătorie maritimă sau fluvială au obligația de a oferi pasagerilor fie un transport alternativ care să urmeze aceeași rută, fie unul cu un traseu diferit. Dacă, acceptând una din aceste variante, pasagerii ajung cu întârziere la destinație, pot cere inclusiv despăgubiri. Citește articolul
Devierea unui zbor, de către o companie aeriană, către un aeroport aflat în imediata apropiere a aeroportului de destinație nu conferă pasagerului un drept la o compensație, potrivit unei hotărâri recente a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Cu toate acestea, compania aeriană trebuie să suporte, din proprie inițiativă, costul transferului pasagerului spre aeroportul de destinație prevăzut inițial sau, dacă este cazul, spre o altă destinație apropiată, convenită cu acesta. Citește articolul
În Uniunea Europeană (cel puțin), ai dreptul la despăgubiri dacă zborul tău este amânat din cauza companiei aeriene. Totuși, există și situația când un zbor este amânat din cauza unor împrejurări excepționale, care nu puteau fi evitate de către compania aeriană. În mod normal, într-un astfel de caz nu poți obține despăgubiri, dar compania aeriană va trebui să dovedească faptul că a luat toate măsurile rezonabile pentru evitarea/remedierea situației. Dacă nu poate să dovedească așa ceva, ai dreptul la despăgubiri. Citește articolul
Chiar dacă au cumpărat biletele direct de la companie sau printr-o agenție, pasagerii trebuie să fie anunțați din timp despre anularea zborurilor, potrivit legislației europene. Dacă n-au fost anunțați cu cel puțin două săptămâni înainte de zbor, aceștia pot cere despăgubiri, iar Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a stabilit recent că, atâta timp cât nu poate proba că informația a ajuns la călători, compania e obligată să le plătească chiar dacă e vina agenției că aceștia n-au fost informați. Citește articolul