Într-o hotărâre pronunțată recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a stabilit că pasagerii au dreptul la compensație în cazul unui refuz la îmbarcare anticipat, chiar dacă nu s-au prezentat la înregistrare și au fost informați despre refuz cu cel puțin două săptămâni înainte de ziua zborului. Citește articolul
Autoritățile europene au început să implementeze un sistem nou pentru informarea în avans despre importurile de produse venite din afara Uniunii Europene (inclusiv cele aflate doar în tranzit), care se numește ICS2, acesta urmând să înlocuiască actualul sistem ICS1. Până acum, ICS2 a vizat numai transportatorii aerieni, dar acesta va viza, din martie 2024, inclusiv transportatorii rutieri, feroviari și pe apă. Astfel, și România trebuie să folosească ICS2, un sistem al cărui scop este protejarea țărilor UE de riscurile de securitate. Citește articolul
Militarii sau polițiștii, printre alții, care s-au mutat, în interes de serviciu, sau sunt detașați într-o altă localitate decât cea de domiciliu vor primi pentru transport o sumă forfetară, calculată în funcție de distanța dintre cele două localități, potrivit unui HG oficializat în octombrie. Din acel moment, reglementarea drepturilor de transport pentru personalul militar se regăsește într-un singur act normativ, deoarece anterior erau cinci astfel de acte ce reglementau domeniul. Pentru ca regulile stabilite în octombrie să se poată aplica, instituțiile de apărare, ordine publică și securitate națională trebuie să emită norme metodologice. În acest sens, astăzi a fost oficializat un ordin ce conține normele pentru aplicarea noilor reguli pentru plata transportului în cazul angajaților Ministerului Afacerilor Interne (MAI). Citește articolul
În situația în care un pasager a achiziționat pe un singur bilet zboruri de legătură pentru destinația finală, cu plecarea dintr-un stat membru al Uniunii Europene (UE), iar unul dintre zboruri are o întârziere de cel puțin 3 ore, acesta poate avea dreptul la despăgubiri pentru zbor întârziat, chiar dacă între companiile aeriene nu există o legătură legală, a stabilit Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Citește articolul
Greve ale piloților, ale însoțitorilor de zbor, reducerea numărului de angajați ai aeroporturilor și ai companiilor de transport aerian sunt doar câteva dintre motivele care au dus, doar în acest an, la întârzierea sau anularea a mii de zboruri. Cei ce au probleme cu companiile aeriene în această perioadă se pot adresa, după ce au încercat, fără succes, să rezolve situația direct cu furnizorul de servicii de transport aerian, fie Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), în cazul unui operator din țara noastră, fie Centrului European al Consumatorilor (ECC România), în cazul companiilor străine. Citește articolul
Legislația europeană le permite celor ce au de suferit din cauza unui zbor anulat să ceară companiei de transport o compensație ce poate ajunge și la 600 de euro. În plus, după cum a stabilit Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) acum câteva luni, zboruri anulate sunt considerate (și astfel dau dreptul la compensație) și cele cărora plecarea le este mutată mai devreme cu mai mult de o oră și cele ce au o întârziere mai mare de trei ore. Citește articolul
Companiile care achiziționează mijloace de transport pentru mărfuri și persoane vor fi scutite de plata impozitului pe profitul reinvestit în acest fel, prevede un proiect de lege ajuns recent la Senat. Citește articolul
Atunci când o companie aeriană devansează un zbor cu mai mult de o oră, pasagerii au dreptul la compensații și asistență, pentru că se consideră că acel zbor este „anulat”, a decis marți Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Totodată, printr-o altă decizie de marți, Curtea a stabilit că nu se pot cere compensații și asistență dacă un zbor este amânat cu mai puțin de trei ore, această situație nefiind considerată o „anulare”. Citește articolul
Devierea unui zbor, de către o companie aeriană, către un aeroport aflat în imediata apropiere a aeroportului de destinație nu conferă pasagerului un drept la o compensație, potrivit unei hotărâri recente a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Cu toate acestea, compania aeriană trebuie să suporte, din proprie inițiativă, costul transferului pasagerului spre aeroportul de destinație prevăzut inițial sau, dacă este cazul, spre o altă destinație apropiată, convenită cu acesta. Citește articolul
În mod normal, cetățenii Uniunii Europene (UE) beneficiază de drepturi în calitate de pasageri ai transportului aerian. Perioada pandemiei a dat însă toate regulile peste cap și operatorii de transport și agențiile de voiaj au fost nevoite să se adapteze din mers. Încă de la începutul carantinei, UE a emis o serie de interpretări ale legii și recomandări de care să țină cont cei cu afaceri în transport. Nu toți respectă însă aceste prevederi, așa că, după 5 luni de la anularea zborurilor și pachetelor turistice, pasagerii n-au primit banii înapoi sau alte forme de compensare a anulărilor. Citește articolul