ACCES GRATUIT
CJUE: Pasagerii au dreptul la compensații și asistență dacă un zbor e devansat cu mai mult de o oră
Atunci când o companie aeriană devansează un zbor cu mai mult de o oră, pasagerii au dreptul la compensații și asistență, pentru că se consideră că acel zbor este „anulat”, a decis marți Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Totodată, printr-o altă decizie de marți, Curtea a stabilit că nu se pot cere compensații și asistență dacă un zbor este amânat cu mai puțin de trei ore, această situație nefiind considerată o „anulare”.
Articolul continuă mai jos
În
primul rând, judecătorii au stabilit că
„un zbor este considerat «anulat» atunci când operatorul efectiv de transport aerian devansează acest zbor cu mai mult de o oră”. Adică atunci când
ora zborului este mutată mai devreme decât se stabilise inițial.
Interpretarea judecătorilor ține cont de faptul că o devansare a unui zbor provoacă neplăceri pasagerilor indiferent dacă aceștia reușesc să se îmbarce, până la urmă, sau nu. Prin urmare, cei aflați în această situație au dreptul la compensații și asistență.
„În consecință, legiuitorul Uniunii a recunoscut că o devansare semnificativă a unui zbor poate cauza pasagerilor neplăceri grave, la fel ca o întârziere a zborului, din moment ce o asemenea devansare conduce la pierderea posibilității acestora de a dispune în mod liber de timpul lor, precum și de a-și organiza călătoria sau șederea în funcție de așteptările lor.Aceasta este în special situația unui pasager care, deși a luat toate măsurile de precauție necesare, nu este în măsură să se îmbarce în avion ca urmare a devansării zborului pe care l-a rezervat. Aceasta este situația și atunci când pasagerul se vede constrâns să se adapteze în mod semnificativ la noua oră de plecare a zborului său pentru a-l putea lua”, este explicat în decizie.
În
al doilea rând, judecătorii au stabilit că
nu vorbim de un zbor „anulat” atunci când ora plecării este decalată de compania aeriană
cu mai puțin de trei ore (adică apare o întârziere).
Mai precis, în decizie scrie că
„un zbor nu este considerat «anulat» în sensul [legislației UE] atunci când operatorul de transport aerian amână ora de plecare a acestuia cu mai puțin de trei ore, fără să aducă vreo altă modificare acestui zbor.”Conform
Regulamentului european 261/2004, în cazul anulării unui zbor, pasagerii trebuie să beneficieze de
asistență și compensații din partea companiei aeriene. Compensațiile se stabilesc în funcție de distanța zborului anulat și pot fi, de principiu, între 250 și 600 de euro. În cazul întârzierilor, pasagerii au dreptul, după caz, la mese și băuturi sau cazare și transport de la aeroport la locul de cazare (și înapoi).
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)