Într-o hotărâre pronunțată recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a stabilit că pasagerii au dreptul la compensație în cazul unui refuz la îmbarcare anticipat, chiar dacă nu s-au prezentat la înregistrare și au fost informați despre refuz cu cel puțin două săptămâni înainte de ziua zborului. Citește articolul
Prin oficializarea, în 2021, a unui regulament privind drepturile călătorilor din transportul feroviar, Parlamentul European (PE) a stabilit o serie de noi reguli care să ofere o protecție mai bună călătorilor ce se confruntă cu întârzieri, anulări sau discriminări. Mai exact, cetățenii Uniunii Europene (UE), deci și românii, pot alege, în cazul unor întârzieri mari ale trenurilor, rambursarea banilor plătiți pe bilet, continuarea călătoriei sau redirecționarea gratuită și în condiții comparabile. Noile reguli se aplică atât călătoriilor naționale, cât și celor internaționale din spațiul UE. Regulamentul european se aplică direct, de azi, și în țara noastră, fără să fie necesară transpunerea lui prin lege sau ordonanță. Totuși, termenul de aplicare din regulament, respectiv 2023, e unul teoretic, deoarece autoritățile de la noi au amânat deja, printr-o hotărâre apărută marți, o parte dintre măsurile conținute de actul normativ european. Citește articolul
Devierea unui zbor, de către o companie aeriană, către un aeroport aflat în imediata apropiere a aeroportului de destinație nu conferă pasagerului un drept la o compensație, potrivit unei hotărâri recente a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Cu toate acestea, compania aeriană trebuie să suporte, din proprie inițiativă, costul transferului pasagerului spre aeroportul de destinație prevăzut inițial sau, dacă este cazul, spre o altă destinație apropiată, convenită cu acesta. Citește articolul
În mod normal, cetățenii Uniunii Europene (UE) beneficiază de drepturi în calitate de pasageri ai transportului aerian. Perioada pandemiei a dat însă toate regulile peste cap și operatorii de transport și agențiile de voiaj au fost nevoite să se adapteze din mers. Încă de la începutul carantinei, UE a emis o serie de interpretări ale legii și recomandări de care să țină cont cei cu afaceri în transport. Nu toți respectă însă aceste prevederi, așa că, după 5 luni de la anularea zborurilor și pachetelor turistice, pasagerii n-au primit banii înapoi sau alte forme de compensare a anulărilor. Citește articolul
În Uniunea Europeană (cel puțin), ai dreptul la despăgubiri dacă zborul tău este amânat din cauza companiei aeriene. Totuși, există și situația când un zbor este amânat din cauza unor împrejurări excepționale, care nu puteau fi evitate de către compania aeriană. În mod normal, într-un astfel de caz nu poți obține despăgubiri, dar compania aeriană va trebui să dovedească faptul că a luat toate măsurile rezonabile pentru evitarea/remedierea situației. Dacă nu poate să dovedească așa ceva, ai dreptul la despăgubiri. Citește articolul
Calitatea de consumator ne confera automat si unele drepturi, multe dintre acestea fiind, insa, necunoscute cetatenilor. Pentru ca astazi se sarbatoreste la nivel mondial Ziua drepturilor consumatorilor, am pregatit o sinteza cu toate materialele publicate de AvocatNet.ro despre acest subiect. Aflati, in cele ce urmeaza, ce drepturi aveti daca ati cumparat un produs defect, daca circulati cu taxiul, daca sunteti clientul caselor de schimb valutar, precum si cum trebuie trebuie sa procedati pentru a depune o plangere daca aceste drepturi va sunt incalcate. Citește articolul
In fiecare an, milioane de europeni calatoresc in UE si in afara granitelor acesteia cu avionul, trenul, autobuzul si vaporul. Ca pasageri, au anumite drepturi. Dar acestea sunt de multe ori putin cunoscute sau chiar neluate in seama. Pe 23 octombrie, deputatii europeni vor vota in plen un raport privind consolidarea drepturilor pasagerilor, cu accent pe obligatia companiilor de a informa mai bine pasagerii. Citește articolul