Dacă zborul tău are o întârziere de trei sau mai multe ore, poți obține despăgubiri pentru acea întârziere, ca regulă.
Conform Regulamentului european nr. 261/2004, astfel de despăgubiri variază între 250 și 600 de euro, în funcție de distanță și în funcție de ruta zborului (puteți citi mai multe despre acest drept și despre cuantumul exact al despăgubirilor, aici).
Totuși, există situații când întârzierea se datorează unor împrejurări excepționale. În acest caz, nu poți obține despăgubiri, în mod normal - chiar și dacă întârzierea este mai mare de trei ore.
În primul rând, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a reținut, în cauza C-501/17, că o împrejurare excepțională poate fi considerată o situație care nu apare, în mod obișnuit, în cadrul exercitării unei activități și care nu poate fi controlată efectiv.
În al doilea rând, o astfel de situație excepțională, dacă apare, implică anumite măsuri care trebuie luate (sau trebuiau, după caz) de compania de zbor.
Mai exact, pentru a putea scăpa de plata despăgubirilor, compania aeriană trebuie să demonstreze două lucruri: (i) că, deși a aplicat măsuri rezonabile, nu a putut evita întârzierea și (ii) că, după ce împrejurarea care a cauzat întârzierea a apărut, a folosit toate măsurile pe care le avea la dispoziție (umane, materiale etc.) pentru a limita întârzierea pe cât posibil.
De asemenea, măsurile acestea trebuie să fie rezonabile, în raport cu posibilitățile concrete ale companiei aeriene.
Exemple de situații excepționale
Un exemplu recent a apărut la CJUE: în aceeași cauză C-501/17, un șurub aflat pe pista de decolare a dus la afectarea unei anvelope a avionului. Din cauză că era vorba de un obiect străin și că acesta a apărut pe pista de decolare, CJUE a considerat această situație ca fiind una excepțională.
După aceea, alte exemple de situații excepționale sunt date în preambulul Regulamentului european nr. 261/2004: probabil că cel mai relevant exemplu (și cel mai des întâlnit) este cel al condițiilor meteorologice nefavorabile desfășurării zborului. Grevele pot fi alt exemplu de situații excepționale, neimputabile companiei aeriene.
În schimb, nu vor fi considerate, de obicei, situații excepționale problemele tehnice neprevăzute cu care se confruntă compania aeriană. CJUE a reținut, într-o altă cauză, că astfel de circumstanțe ar putea fi considerate doar rar situații excepționale.
Pentru a avea acces la despăgubirile la care făceam referire mai sus, trebuie să zburați:
- de pe un aeroport din Uniunea Europeană;
- pe un aeroport din Uniunea Europeană, din afara Uniunii Europene.
În privința întârzierii, aceasta trebuie să fie de trei sau mai multe ore, pentru a avea dreptul la despăgubiri.
Comentarii articol (0)