Chiar și o întârziere de câteva ore a zborului ne poate da planurile peste cap, ne poate cauza costuri suplimentare ș.a.m.d. Însă, ca pasageri europeni, avem posibilitatea să cerem despăgubiri de la operatorul de zbor atât pentru întârzieri, anulări de zboruri, inclusiv pentru refuzul la îmbarcare, potrivit Regulamentului (CE) nr. 261/2004 al Parlamentului European și al Consiliului.
Notă: Aspectele următoare se aplică: dacă zburăm în UE, iar cursa este operată de o companie din UE sau din afara Uniunii; dacă aterizăm pe un aeroport din UE venind din afara Uniunii, iar cursa este operată de o companie din UE; dacă decolăm de pe un aeroport din UE către o țară din afara Uniunii, indiferent dacă zborul este operat de o companie din UE sau din afara UE. UE înseamnă cele 28 de state membre, inclusiv Guadelupa, Guyana Franceză, Martinica, Réunion, Mayotte, Saint-Martin (Indiile de Vest Franceze), Azore, Madeira și Insulele Canare, precum și Islanda, Norvegia și Elveția.
Dacă nu ni se permite îmbarcarea, zborul este anulat ori s-au făcut rezervări peste limita locurilor disponibile, atunci avem dreptul fie să ne continuăm călătoria folosind mijloace de transport comparabile, fie să obținem rambursarea prețului biletului și, dacă e cazul, să beneficiem de transport gratuit înapoi la punctul de plecare. În situația în care avionul are întârzieri mai mari de cinci ore, călătorii au dreptul la rambursarea costului biletului. Totuși, dacă acceptăm soluția rambursării, compania aeriană este scutită de obligația de a ne asigura continuarea călătoriei sau de a ne oferi alt tip de asistență.
În cazul în care nu ni se permite îmbarcarea, zborul este anulat sau ajungem la destinația finală cu o întârziere de peste trei ore, putem să primim și despăgubiri între 250 și 600 de euro, în funcție de distanță, după cum urmează:
-
pentru zborurile în interiorul UE:
- sub 1.500 km: 250 de euro;
- peste 1.500 km: 400 de euro;
-
pentru zborurile între un aeroport din UE și unul din afara UE:
- sub 1.500 km: 250 de euro;
- între 1.501 si 3.500 km: 400 de euro;
- peste 3.500 km: 600 de euro.
Atenție! Dacă operatorul aerian oferă un zbor alternativ, cu un orar asemănător, atunci valoarea despăgubirii poate să scadă cu 50%.
Când nu avem dreptul la despăgubiri pentru anulările de zbor în următoarele situații:
- zborul a fost anulat din motive excepționale, de exemplu, din cauza condițiilor meteo nefavorabile;
- am fost informați că zborul este anulat cu două săptămâni înainte de ziua plecării;
- ni s-a oferit un zbor alternativ pe aceeași rută, cu un orar de zbor asemănător (dar putem beneficia de despăgubirile cauzate de întârziere, dacă e cazul).
Important! Curtea de Justiție a Uniunii Europene a decis că pasagerii pot cere despăgubiri și dacă agenția de voiaj nu i-a informat despre anularea zborului. Tot Curtea a stabilit, cu altă ocazie, că pasagerii trebuie despagubiti chiar daca zborul este anulat din cauza problemelor tehnice neprevazute.
Totuși, chiar dacă nu avem dreptul la despăgubiri pentru circumstanțe excepționale, operatorul trebuie să ne propună una din următoarele variante:
- rambursarea costului biletului (întreg sau corespunzător segmentului de zbor pe care nu l-am parcurs);
- o altă modalitate de transport până la destinația finală, cu prima ocazie;
- reprogramarea zborului la o data aleasă de noi (în funcție de locurile disponibile).
În cazul zborurilor anulate din cauza grevelor sau a vremii nefavorabile, nu putem obține despăgubiri de la companiile aeriene, dar avem alte drepturi de care putem beneficia. Compania de zbor nu ne poate lăsa în aeroport fără să ne asigure cel puțin o masă, iar în cazul în care suntem programați pentru alt zbor către destinația dorită, trebuie să beneficiem de condiții comparabile celor pentru care am plătit inițial. Mai multe detalii despre drepturile noastre în cazul grevelor sau vremii nefavorabile, aici.
Apoi, îmbarcarea într-un avion poate fi refuzată din mai multe motive. Uneori, pentru motive întemeiate, subiective, care au legătură cu pasagerul - starea sa de sănătate, cerințele de siguranță sau securitate, documentele de călătorie necorespunzătoare etc. Însă atunci când ne prezentăm pentru îmbarcare, având o rezervare și îndeplinind toate condițiile impuse, și ni se refuză îmbarcarea pentru motive care n-au de-a face cu noi, avem dreptul la compensații și nu numai, iar despre acest subiect vă povesteam mai multe aici.
Comentarii articol (2)