Decizia a venit în urma unui litigiu în care compania aeriană TAS a fost acționată în judecată de Flightright, o firmă care a achiziționat drepturile litigioase referitoare la o eventuală compensație ale unor pasageri afectați de o întârziere de aproape 4 ore a unui zbor din Germania, având ca destinație insula greceasca Kos, în anul 2021, după cum se arată într-un comunicat de presă al instanței.
Potrivit reglementărilor UE (Regulamentul (CE) nr. 261/2004), companiile aeriene nu sunt obligate să plătească compensații pentru întârzieri de peste 3 ore cauzate de "împrejurări excepționale" ce nu puteau fi evitate, în ciuda luării tuturor măsurilor posibile.
În acest context, tocmai noțiunea de "împrejurare excepțională" a făcut obiectul interpretării solicitate CJUE.
Curtea a statuat că o lipsă de personal aeroportuar pentru încărcarea bagajelor poate reprezenta o "împrejurare excepțională", dacă evenimentul nu ține de o deficiență de personal obișnuită și reprezintă o situație scăpată de sub controlul efectiv al companiei aeriene.
Ca urmare a acestei decizii, instanța germană care judecă acest litigiu va trebui să evalueze dacă deficiențele de personal erau generalizate sau izolate la aeroportul Köln-Bonn și dacă TAS putea exercita vreun control asupra administratorului aeroportului, astfel încât să poată determina depășirea acestui neajuns.
Totuși, chiar și în cazul recunoașterii unei "împrejurări excepționale", TAS va mai trebui să dovedească că a făcut tot posibilul pentru a evita întârzierea și a remedia consecințele pentru pasageri.
Decizia CJUE creează un precedent pentru astfel de situații și lămurește câteva aspecte legate de conceptul de "împrejurări excepționale" invocat de companiile aeriene pentru a evita plata compensațiilor datorate pasagerilor pentru întârzieri ale curselor pe care le organizează.
Comentarii articol (0)