Cei care n-au fost anunțați de anularea zborului cu cel puțin două săptămâni înainte de data călătoriei pot cere despăgubiri de la compania de zbor, potrivit Regulamentului (CE) nr. 261/2004 (act normativ al Uniunii Europene care se aplică direct și în dreptul nostru). Iar potrivit unei decizii recente a CJUE în cauza C-302/16, compania nu poate refuza acordarea despăgubirilor dacă nu face dovada că pasagerii au fost informați.
Obligația de a-l informa pe pasager îi revine, în principal, operatorului de zbor. Chiar dacă biletele de avion sunt cumpărate prin agenție, informația trebuie să ajungă la cumpărătorul biletelor cu cel puțin două săptămâni înainte de zborul care s-a anulat. Desigur, dacă e vorba de anulări care se fac mai aproape de data zborului, pasagerii au dreptul la despăgubiri oricum – puteți afla mai multe despre acestea aici.
“Un operator de transport aerian care nu este în măsură să probeze că un pasager a fost informat cu privire la anularea zborului său cu cel puțin două săptămâni înainte de ora de plecare prevăzută este obligat să îl despăgubească. Această interpretare este valabilă nu numai atunci când contractul de transport a fost încheiat direct între pasager și operatorul de transport aerian, ci și atunci când a fost încheiat prin intermediul unei agenții de voiaj online” , conform unui comunicat de presă al CJUE cu privire la decizia luată în cauza C-302/16.
În cazul de față, compania informase agenția cu destul timp înainte despre anularea zborului, însă aceasta a trimis informația mai departe pasagerilor cu întârziere, depășindu-se acel termen de două săptămâni. Prin urmare, unul dintre pasageri a cerut despăgubiri, așa cum îi permite legislația europeană, însă nici agenția și nici compania nu au fost de acord să i le ofere.
Curtea Europeană a stabilit că obligația de despăgubire îi revine operatorului aerian, chiar dacă el anunțase anularea cu mai mult de două săptămâni înainte. Din moment ce el nu putea să probeze că informația a ajuns la pasager la timp, acesta e responsabil potrivit regulamentului. Totuși, CJUE i-a recunoscut operatorului de zbor posibilitatea să-și recupereze banii de la agenția de voiaj vinovată.
Notă: Deciziile pe care le pronunță CJUE cu privire la interpretarea dreptului Uniunii Europene sunt obligatorii pentru toate instanțele din statele membre care se confruntă cu probleme similare. România este un stat membru, prin urmare, decizia Curții e obligatorie și pentru judecătorii români.
Comentarii articol (0)