Ministerul Internelor si Reformei Administrative(MIRA) a elaborat, recent, un proiect de hotarare care vizeaza alocarea unor sume de bani in vederea operationalizarii sistemului de comunicare a datelor despre pasageri, astfel incat acesta sa devina functional prin comunicarea intr-un format unic agreat de UE catre Politia de Frontiera a acestor informatii.
Potrivit MIRA, proiectul propus vine in contextul in care Ordonanta Guvernamentala nr. 34/2006, care transpune Directiva Consiliului European privind obligatia transportatorilor de a comunica datele despre pasageri, nu este o masura suficienta pentru indeplinirea obligatiei de transpunere, fiind necesar a se da o eficienta practica prevederilor directivei.
Directiva stabileste obligatia statelor membre de a impune operatorilor de transport sa transmita inainte de terminarea formalitatilor de imbarcare(check-in), anumite informatii despre pasageri precum seria, numarul si tipul documentului de calatorie utilizat, cetatenia, numele si prenumele, data nasterii, punctul de trecere a frontierei unde urmeaza sa soseasca mijlocul de transport, codul transportului, ora plecarii si ora sosirii, numarul total de pasageri, punctul initial de imbarcare, catre punctul de trecere a frontierei de destinatie de pe teritoriul statelor membre.
Desi Inspectoratul General al Politiei de Frontiera a pus la dispozitia transportatorilor aerieni o modalitate de transmitere a datelor intr-un format unic definit si in mod securizat, doar 4 au semnat protocolul, restul refuzand solutia tehnica propusa, invocand motive de incompatibilitate tehnica cu sistemele proprii de operare si probleme de securitate.
Reprezentantii companiilor aeriene considera ca neutilizarea standardelor internationale in comunicarea datelor despre pasageri duce la cresterea costurilor transportatorilor aerieni, crestere reflectata in costul biletelor.
In acest sens, proiectul elaborat de MIRA propune a se aloca sumele de bani necesare pentru achizitionarea de produse si servicii in vederea operationalizarii sistemului de comunicare a datelor despre pasageri, astfel incat acesta sa devina functional prin comunicarea catre Politia de Frontiera a datelor intr-un format unic agreat de UE, inclusiv a datelor de la cursele low-cost si charter, aspect care va deschide posibilitatea ca pe viitor sa se completeze solutia inclusiv cu module de analiza de risc, informatii din sistemele de rezervare si trackingul bagajelor.
Potrivit MIRA, adoptarea acestei solutii de transmitere a datelor privitoare la pasageri prezinta urmatoarele avantaje:
-Politia de Frontiera Romana ar primi datele intr-un format accesibil, incluzand, in functie de pachetul ales, posibilitatea dezvoltarii sistemului cu module de analiza de risc performante, module de tracking al bagajelor sau va exista posibilitatea includerii ulterioare in aceste liste a datelor din sistemele de rezervare
-nu presupune implicarea resurselor umane si materiale proprii pentru uniformizarea datelor, in conditiile in care acestea vor fi primite intr-un format unitar;
- se evita producerea efectelor negative care ar decurge din varianta recuperarii cheltuielilor bugetare de la pasageri prin suplimentarea taxei de securitate aferenta costului biletelor, efecte negative ce constau in impunerea si perceperea unei taxe de la pasager pe care acesta nu este dator sa o plateasca intrucat nu-i confera nici un beneficiu, iar in al doilea rand crearea unui mediu concurential defavorabil pentru companiile de transport aerian care opereaza in Romania.
Astfel, pentru realizarea masurilor tehnice necesare punerii in functiune a sistemului de informatii despre pasageri se propune alocarea sumei de 1586 mii lei pentru anul 2008 din Fondul de rezerva bugetara aflat la dispozitia Guvernului, precum si a sumei de 18064 mii lei pentru perioada 2009 – 2012 de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Internelor si Reformei Administrative.
Proiectul MIRA se afla in dezbatere publica pe site-ul ministerului pana pe 22.08.2008.
Comentarii articol (1)