In cazul anularii, intarzierii trenurilor sau pierderii legaturilor, calatorii sunt indreptatiti sa primeasca daune-interese de la operatorii feroviari, potrivit Regulamentului (CE) nr. 1371/2007. Totodata, in cazul intarzierilor, calatorii au dreptul la rambursarea totala sau partiala a banilor de bilet.
Insa calatorii din Romania inca nu pot beneficia de aceste prevederi si nici n-o pot face cel putin pana in 2019, dupa ce Guvernul, prin HG nr. 1078/2014, a prelungit perioada in care tara noastra beneficiaza de o derogare de la dispozitiile europene.
Mai exact, vizate sunt serviciile nationale de transport feroviar de calatori si serviciile de transport feroviar de calatori a caror parte semnificativa este exploatata in afara Comunitatii.
Potrivit reprezentantilor Ministerului Transporturilor, Romania a beneficiat in ultimii cinci ani de o derogare de la aceste prevederi europene din cauza starii deficitare a infrastructurii feroviare si din cauza ca este nevoie de investitii pentru respectarea standardelor minime de calitate a serviciilor.
Deoarece derogarea expira in aceasta luna, Guvernul a aprobat in sedinta de miercuri prelungirea acesteia cu inca cinci ani pentru anumite prevederi din Regulamentul (CE) nr. 1371/2007, iar hotararea a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 879 din 3 decembrie. Astfel, calatorii ar putea beneficia de despagubiri pentru intarzierile, anularile trenurilor si pierderea legaturilor abia din decembrie 2019.
"Desi in perioada 2009-2014 s-au facut demersuri in privinta cresterii calitatii serviciilor feroviare prin masuri organizatorice si investitionale, reinnoirea derogarilor pentru urmatorii cinci ani este necesara pentru a obtine timp in vederea obtinerii unor compensatii adecvate pentru serviciul public si pentru asigurarea sumelor necesare respectarii standardelor minime de calitate a serviciilor prin reinnoirea/modernizarea parcului de material rulant, modernizarea sistemelor de informare a calatorilor, dotari pentru persoane cu mobilitate redusa la nivelul statiilor de cale ferata etc. Toate aceste masuri implica un efort investitional pe o perioada de cinci-zece ani, care nu poate fi realizat intr-un timp scurt de actionariatele intreprinderilor de transport feroviar de calatori si ale gestionarului de infrastructura", este explicat in nota de fundamentare a proiectului de hotarare adoptat de Guvern.
Conform regulamentului citat, operatorii feroviari sunt raspunzatori fata de calatori pentru pierderea sau paguba rezultata din faptul ca, din cauza anularii, a intarzierii unui tren sau a pierderii unei legaturi, calatoria nu poate continua in aceeasi zi sau continuarea nu poate fi solicitata in aceeasi zi. Astfel, daunele-interese pot include cheltuieli de cazare si cheltuieli pentru informarea persoanelor care ii asteptau pe calatori.
De asemenea, in cazul in care este previzibil ca trenurile vor ajunge la destinatie cu peste 60 de minute intarziere, calatorii pot alege intre rambursarea costului biletului, continuarea/redirectionarea spre destinatia finala in cel mai scurt timp posibil sau la o alta data la alegere.
In cazul in care calatorii nu beneficiaza de rambursari, acestia pot cere sa fie despagubiti cu 25% din pretul biletului -- daca intarzierea este intre 60-119 minute -- sau cu 50% din pretul biletului -- daca intarzierea este de 120 de minute sau mai mult.
--
Nota (adaugata la 17.12.2014): In prezent, calatorii pot beneficia de despagubiri numai cand este vorba de trenuri internationale. Acest aspect a fost clarificat de CFR Calatori in urma unei solicitari trimise de AvocatNet.ro. "Beneficiaza de despagubiri pentru intarziere si asistenta in cazul anularii sau pierderii legaturii pasagerii care utilizeaza servicii internationale. Astfel, CFR Calatori acorda compensatii/despagubiri pentru intarzierea trenurilor internationale in baza articolului 17 din Regulamentul 1371/2007. (...) In trafic intern nu se acorda despagubiri pentru intarzieri. Pasagerilor care si-au cumparat bilete la trenurile afectate si nu mai doresc sa efectueze calatoria li se restituie, la cerere, contravaloarea biletelor achizitionate si neutilizate (fie pentru intreaga ruta, fie pentru distanta neefectuata din ruta respectiva), conform regulamentului de transport pe calea ferata si reglementarilor in vigoare", au precizat reprezentantii CFR Calatori pentru publicatia noastra.
Comentarii articol (2)