Restituirea proprietatilor si organizarea legislativa si judiciara a acesteia au creat multiple probleme si justitiabililor si sistemului judiciar si, in acelasi timp, a condus treptat la o afectare a imaginii Romaniei, sustine ministrul Justitiei Catalin Predoiu, precizand totodata faptul ca in 2-3 luni va fi prezentat un pachet de masuri in acest sens. In octombrie 2010, CEDO a decis, prin aplicarea procedurii hotararii-pilot intr-un dosar de restituire a unui imobil, suspendarea tuturor cauzelor privind modul in care sunt despagubiti fostii proprietari de imobile din Romania.
“Foarte multe legi care au incercat sa rezolve problema din diverse unghiuri, necorelate in mod coerent, modificate de multe ori, de prea multe ori pana in punctul in care a facut dificila aplicarea lor in mod uniform de catre instanta. Aceasta a condus in mod inevitabil la o jurisprudenta neunitara, de multe ori, de prea multe ori in disonanta cu principiile Conventiei Europene a Drepturilor Omului si jurisprudenta Curtii, ceea ce a condus in final la condamnari ale Romaniei. Lipsa unui criteriu rezonabil de cuantificare a despagubirilor a condus uneori la transformarea CEDO intr-un adevarat agent imobiliar silit practic sa evalueze, sa reevalueze cuantumul despagubirilor in functie de fluctuatiile pietelor”, a declarat ministrul Justitiei, in cadrul Conferintei Regionale privind Restituirea Proprietatilor si Acordarea Compensatiilor Banesti.
Potrivit ministrului, CEDO a pronuntat in aceasta materie in jur de 204 hotarari au fost pronuntate de in cauze privind resortisanti romani si un numar de alte 2.000 de cauze se afla pe rol in diverse stagii procedurale.
“Romania este pusa in fata unei decizii pilot, decizie care practic ne obliga sa gasim in urmatoarele luni solutii adecvate acestei problematici. Exista un grup de lucru interministerial care coopereaza pentru evaloarea acestor solutii. Exista si cateva concluzii. Sunt convins ca dezbaterile din cadrul acestei conferinte vor ajuta expertii ministerului prezenti in numar mare la aceasta conferinta sa isi cristalizeze aceste solutii. Si cred ca in urmatoarele 2-3 luni de zile putem sa prezentam acest pachet de masuri care sa conduca la implementarea concluziilor din deciziile pilot in legislatie”, adauga ministrul Predoiu.
In ce priveste cuantumul despagubirilor si a evaluarii acestora, ministrul a precizat ca MJ a discutat cu oficiali ai CEDO, urmand a fi lansat un pachetul de solutii in viitor. De asemenea, acesta considera ca si Legea 24/2000 privind tehnica legislativa va fi modificata, astfel incat sa fie prevazuta o dispozitie conform careia in procesul de elaborare legislativa, atat Executivul cat si Legislativul sa tina cont de jurisprudenta CEDO.
Totodata, Catalin Predoiu a precizat ca, desi au fost luate anumite masuri de ordin legislativ prin Legea micii reforme si noile Coduri care sa conduca la scurtarea termenelor in procese, acestea nu pot fi efective si nu-si pot produce pe deplin efectul daca nu pot fi insotite si de masuri de sprijin logistic din partea Executivului.
“Consider totusi ca si absenta unei legislatii privind raspunderea disciplinara a magistratilor a simulat uneori aparitia unor decizii criticabile si care au fost criticate de multe ori chiar in doctrina romana, desfiintate in cai de atac sau in fata CEDO. Sigur ca au fost incercari si sunt in continuare evaluari privind rezolvarea acestei solutii”, mai afirma Catalin Predoiu.
In luna octombrie 2010, CEDO a decis sa amane solutionarea cauzelor de retrocedare si a recomandat autoritatilor romane noi masuri pentru a asigura protectia drepturilor garantate de prevederile respective. Curtea de la Strasbourg considera cauzele judecate in dat ade 12 octombrie 2010 ca fiind “proceduri-pilot” ("pilot-judgment” procedure), acestea urmand a sta la baza solutionarii tuturor cauzele avand ca obiect incalcarea art. 6 pct 1 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului si a art. 1 din Protocolul aditional nr.1.
Pana in prezent, CEDO a constatat aproximativ 150 de incalcari ale drepturilor fundamentale de acest gen, in timp ce alte cateva sute sunt in asteptare.
CEDO recomanda statului roman modificarea de urgenta a legislatiei, astfel incat sa asigure o procedura simplificata si eficienta de asigurare a compensatiilor „in reparatie”, in cazul retrocedarilor. In acest sens, Curtea este interesata de intentia Executivului roman de a stabili termene obligatorii pentru fiecare etapa in cadrul procedurii administrative, cu conditia ca acestea sa fie realiste.
Comentarii articol (7)