Odata ce au testat cumparaturile transfrontaliere, consumatorii au mult mai multa incredere in acestea, arata un studiu al Comisiei Europene, publicat joi. De asemenea, exista un decalaj decalaj tot mai mare intre comertul electronic intern si cel transfrontalier, in ciuda unui potential clar al achizitiilor transfrontaliere in ceea ce priveste posibilitatile de alegere si de realizare a unor economii.
Editia de primavara a Tabloului de bord al pietelor de consum, publicata de Comisia Europeana, arata o redresare clara a situatiei consumatorilor in aproape toate tarile UE dupa declinul vertiginos din 2009. Indicele anual privind situatia consumatorilor se masoara, de exemplu, prin increderea consumatorilor in autoritati, ONG-uri si comercianti cu amanuntul si prin eficienta solutionarii diferendelor.
Tabloul de bord confirma, de asemenea, un decalaj tot mai mare intre comertul electronic intern si cel transfrontalier, in ciuda unui potential clar al achizitiilor transfrontaliere in ceea ce priveste posibilitatile de alegere si de realizare a unor economii. Insa studiul sugereaza faptul ca, odata ce au testat cumparaturile transfrontaliere, consumatorii au mult mai multa incredere in acestea. Exista obstacole importante in calea comertului electronic transfrontalier in ceea ce priveste oferta, deoarece numarul comerciantilor cu amanuntul care isi vand produsele in afara granitelor nationale este mai redus in comparatie cu 2009.
John Dalli, comisarul pentru sanatate si consumatori, a afirmat: „As vrea sa felicit toate statele membre care au continuat sa investeasca intr-un mediu de calitate pentru consumatori in aceasta perioada dificila. Este un moment de cotitura: increderea consumatorilor din UE in institutiile din domeniul consumului incepe sa revina la nivelurile anterioare.”
El a adaugat: „De asemenea, este o veste buna faptul ca temerile consumatorilor cu privire la cumparaturile transfrontaliere tind sa dispara odata ce au incercat efectiv aceasta metoda de cumparare si au avut o experienta pozitiva. Insa rezultatele confirma, de asemenea, eforturile considerabile pe care trebuie sa le depunem in continuare pentru a inlatura obstacolele ramase, in beneficiul economiei europene, al consumatorilor europeni si al intreprinderilor europene, deopotriva.”
Tabloul de bord
Tabloul de bord al pietelor de consum ofera dovezi si semnale de avertisment cu privire la modul in care functioneaza piata unica pentru consumatorii din UE in ceea ce priveste paleta de oferte, preturile si gradul de satisfactie. Editia de primavara („Tabloul de bord al situatiei consumatorilor”) examineaza gradul de integrare a pietei marfurilor comercializate cu amanuntul si conditiile de la nivel national pentru consumatori.
Datele din tabloul de bord se bazeaza pe anchete privind consumatorii si comerciantii cu amanuntul, precum si pe date statistice cum ar fi nivelurile veniturilor.
Constatari principale
Indicele situatiei consumatorilor este definit de factori cum sunt eficienta solutionarii diferendelor si a gestionarii reclamatiilor, increderea consumatorilor in autoritati, comercianti cu amanuntul, companii de publicitate si organizatii ale consumatorilor, precum si calitatea reglementarilor.
Indicele 2010 arata faptul ca situatia consumatorilor s-a redresat dupa declinul vertiginos din 2009, cele mai multe tari ajungand la nivelurile din 2008 sau depasind aceste niveluri.
Țarile clasate pe primele pozitii, cu cea mai buna situatie a consumatorilor, sunt Regatul Unit, Irlanda, Luxemburg, Austria, Finlanda, Țarile de Jos, Italia, Danemarca, Germania, Belgia si Suedia, toate situandu-se deasupra mediei din UE.
Decalajul privind comertul electronic
Tabloul de bord arata o continuare a cresterii comertului electronic intern: 36% dintre consumatorii din UE au efectuat cumparaturi on-line de la vanzatori nationali in 2010 (fata de 34% in 2009).
Cu toate acestea, comertul electronic transfrontalier continua sa creasca intr-un ritm lent (9% in 2010, in comparatie cu 8% in 2009), in pofida unor beneficii clare in materie de realizare a unor economii si de posibilitati de alegere, astfel cum s-a evidentiat in studiile anterioare. Trebuie intensificate eforturile in vederea indeplinirii obiectivului prevazut in Agenda digitala (20% pana in 2015).
Cumparaturile on-line pe piata unica: perceptiile consumatorilor in contrast cu experienta
Perceptiile consumatorilor par a fi un obstacol major in calea comertului electronic transfrontalier. Printre consumatorii care nu au efectuat o achizitie transfrontaliera la distanta:
• 62% sunt preocupati cu privire la frauda si inselatorii;
• 59% sunt ingrijorati deoarece nu stiu ce ar putea face in cazul aparitiei unor probleme;
• 49% sunt descurajati de probleme preconizate legate de livrare.
Totusi, aceste preocupari sunt mult mai putin raspandite printre consumatorii care au efectuat deja cumparaturi transfrontaliere (34%, 30% si, respectiv, 20%).
Printre consumatorii care au efectuat deja cumparaturi transfrontaliere, 61% erau increzatori in aceeasi masura in comertul electronic transfrontalier si in cel intern, in comparatie cu doar 33% din populatia generala.
Comertul electronic transfrontalier pare a fi cel putin la fel de fiabil ca si cel intern, sau chiar mai fiabil:
• doar 16% din cumparaturi transfrontaliere au suferit intarzieri (18% in cazul cumparaturilor interne);
• produsul nu a ajuns la cumparator in 5% din cazurile transfrontaliere (6% in cazul cumparaturilor interne).
Constatarile sugereaza un rol-cheie pentru o informare mai eficienta cu privire la existenta consilierii, a aplicarii legislatiei si a mecanismelor de obtinere de despagubiri la nivel transfrontalier. Printre aceste solutii se numara Reteaua de cooperare pentru protectia consumatorilor (CPC), care reuneste organisme insarcinate cu aplicarea legislatiei la nivel national si Centrele europene ale consumatorilor, care ofera gratuit sprijin si consultanta consumatorilor care efectueaza cumparaturi pe piata unica.
In ceea ce priveste oferta, se constata existenta unor obstacole majore in calea comertului electronic transfrontalier.
Proportia de comercianti cu amanuntul care efectueaza vanzari catre alte tari ale UE a scazut la 22% in 2010 (25% in 2009), chiar daca avantajele oferite de comertul transfrontalier sunt semnificative. 56% estimeaza ca peste 10% din vanzarile lor prin intermediul comertului electronic sunt tranzactii efectuate cu alte tari ale UE.
Comisia aplica o strategie de combatere a fragmentarii pietei, inclusiv prin recentul Act privind piata unica.
Accesibilitatea pentru consumatori
In 2009, atat venitul disponibil (ajustat pentru a tine seama de serviciile gratuite), cat si consumul gospodariilor, au scazut in majoritatea tarilor UE.
Exista inca diferente semnificative in interiorul UE in ceea ce priveste capacitatea consumatorilor de a-si permite bunuri si servicii, tinand cont atat de veniturile medii, cat si de nivelul preturilor.
Proportia consumatorilor vulnerabili variaza, de asemenea, in mare masura, insa in majoritatea tarilor situatia acestor consumatori nu pare sa se fi deteriorat in mod semnificativ in 2009, in pofida crizei.
Versiunea integrala a Tabloului de bord aici.
Comentarii articol (0)