Avantajele comertului electronic si-au spus cuvantul iar numarul celor care profita de ele creste exploziv. Potentialul economic al pietei interne a UE ramane insa nevalorificat: doar 6% dintre consumatorii europeni au cumparat bunuri sau servicii de pe un site Internet din afara tarii lor.
Legi, sisteme contabile, limbi si practici comerciale diferite de la stat la stat: tot atatea motive de neincredere pentru posibilii clienti! Parlamentul European a identificat insa cateva solutii.
21% dintre adultii europeni au facut cumparaturi pe Internet anul trecut, fata de numai 16% in 2004. Pe langa dezvoltarea accelerata a comertului electronic, sondajul din care provin aceste cifre mai releva o tendinta clara: europenii se concentreaza asupra comertului electronic din propria lor tara.
De ce ne temem sa facem cumparaturi online peste granite ?
Ce siguranta avem, cand cumparam un produs de pe un site din alta tara, ca vom si primi produsul pe care l-am platit ? Sau ca acesta va corespunde descrierii de pe Internet ? Iar in caz de litigiu, cine ne apara drepturile de consumatori ? Acestea ar fi doar cateva dintre intrebarile si temerile clientilor comertului electronic. 45% dintre respondenti se tem sa cumpere bunuri sau servicii din afara tarii lor pentru ca nu au incredere in buna desfasurare a procesului de vanzare-cumparare iar normele de reglementare a litigiilor nu li se par indeajuns de clare.
De cealalta parte a tejghelei electronice, comerciantii se plang de costurile livrarilor de marfuri in strainatate, pe care le califica drept excesive, sau de cele ale traducerii brosurilor si garantiilor. Pe lista obstacolelor in calea comertului electronic transfrontalier se adauga diferentele din domeniul legislatiei sau contabilitatii, precum si dificultatile intampinate in asigurarea unor servicii post-vanzare pentru clientii din alte tari. Un exemplu si mai relevant: 62% dintre firmele din domeniul comertului cu amanuntul din UE nu stiu unde sa gaseasca informatii in legatura cu normele de protectie a consumatorilor in vigoare in alte state membre.
Raportul intocmit de deputata ceha Zuzana Roithová, membra a grupului PPE-DE, si adoptat de Parlamentul European in sedinta plenara din 21 iunie face apel la sporirea increderii in economia digitala. O posibila solutie, potrivit raportului, este oferita de instituirea unui marcaj european de garantie. Pentru a putea afisa sigla acestui marcaj, comerciantii trebuie sa respecte anumite standarde si reguli privind incheierea contractelor, afisarea informatiilor legale sau gestionarea litigiilor comerciale.
„Euro-Label”: un posibil model pentru UE!
Organisme profesionale din domeniul comertului electronic din Austria, Franta, Germania, Italia, Polonia si Spania au adoptat deja un astfel de marcaj de garantie, denumit „Euro-Label”. Raportul Roithová apreciaza ca „Euro-Label” este un model din care UE se poate inspira cu incredere.
Acest sistem le ofera garantii atat clientilor, cat si comerciantilor. Sigla „Euro-Label” garanteaza, de exemplu, ca respectiva companie este fiabila, respecta legislatia privind protectia datelor, conditiile de vanzare sunt clar formulate si afisate pe site, iar in caz de litigiu vor fi aplicate reguli bine stabilite.
O oportunitate pentru IMM-uri
Intreprinderile mici si mijlocii, majoritare in peisajul economic european, ar avea mult de castigat daca ar fi mai active pe piata virtuala.
Raportul PE privind increderea consumatorilor in comertul electronic califica fragmentarea pietei interne a UE drept „inacceptabila”. Deputata socialista Evelyne Gebhardt a remarcat ca doar 5% dintre companiile din domeniul comertului electronic sunt active pe pietele din cel putin zece state membre.
Alte propuneri din raport se refera la infiintarea unui centru european de informare a consumatorilor online si la crearea unui sistem de alerta rapida impotriva fraudelor.
Este acum randul Comisiei Europene, care vegheaza la buna functionare a pietei interne, sa vina cu propuneri concrete de promovare a comertului electronic dincolo de frontierele nationale.
Nota AvocatNet: Numai legislatia europeana din editia printata a Jurnalului Oficial al Uniunii Europene poate fi considerata autentica
Comentarii articol (0)