Ministerul Muncii a finalizat legea privind asistenta sociala, act normativ care va reglementa, printre altele, o serie de beneficii sociale(alocatii pentru copii, de sustinere a familiei sau indemnizatii de crestere a copilului), precum si modalitatea de calcul si stabilire a cuantumului acestora.
In principal, proiectul de lege urmareste reglementarea urmatoarelor aspecte:
- definirea sistemului de asistenta sociala si a componentelor acestuia respectiv sistemul de beneficii sociale si sistemul de servicii sociale;
- enuntarea principiilor generale, precum si a valorilor aflate la baza acestuia (solidaritatea sociala, subsidiaritatea, universalitatea, respectarea demnitatii umane, abordarea individuala, parteneriatul, participarea beneficiarilor, transparenta, nediscriminarea, eficienta, respectarea dreptului la autodeterminare, activizarea, nesuprapunerea dreptului la beneficiile sociale, proximitatea, complementaritatea si abordarea integrata, concurenta si competitivitatea, egalitatea de sanse, confidentialitatea, echitatea, focalizarea);
- clasificarea, criteriile de acordare, precum si organizarea si administrarea beneficiilor sociale si serviciilor sociale;
- reglementarea modului de calcul si stabilire a cuantumului beneficilor sociale in baza unui indicator unic;
- reglementarea contractarii serviciilor sociale ca modalitate a externalizarii administrarii si acordarii acestora, catre furnizori privati;
- prezentarea beneficiilor sociale si a serviciilor sociale ca masuri integrate destinate categoriilor vulnerabile;
- reglementarea principalilor actori responsabili, la nivel central si local, in acordarea masurilor de asistenta sociala si a atributiilor ce revin acestora;
- reglementarea cadrului general de finantare a beneficiilor sociale si serviciilor sociale
Masurile si actiunile de asistenta sociala sunt dispuse astfel incat:
a) beneficiile si serviciile sociale sa constituie un pachet de masuri corelate si complementare;
b) serviciile sociale sa primeze fata de beneficiile sociale in cazul in care efectul asupra beneficiarilor este similar;
c) sa fie evaluate din punct de vedere al eficacitatii si eficientei lor pentru a fi permanent adaptate si ajustate la nevoile reale ale beneficiarilor;
d) sa contribuie la insertia pe piata muncii a beneficiarilor;
e) sa previna si sa limiteze orice forma de dependenta fata de ajutorul acordat de stat sau de comunitate.
Beneficiile sociale si serviciile sociale
vor fi reglementate prin legi speciale.
Beneficiile sociale, in functie de conditiile de eligibilitate,
se clasifica astfel:
a) beneficii sociale selective, bazate pe testarea mijloacelor de trai ale persoanei singure sau familiei;
b) beneficii sociale universaliste, acordate pentru anumite categorii de beneficiari, cu sau fara conditia de testare a mijloacelor de trai ale acestora.
Testarea mijloacelor de trai ale persoanei singure/familiei are in vedere:
a) evaluarea veniturilor monetare reprezentate de toate veniturile realizate, inclusiv cele care provin din drepturi de asigurari sociale de stat, asigurari de somaj, obligatii legale de intretinere, indemnizatii, alocatii si ajutoare cu caracter permanent si alte creante legale;
b) evaluarea bunurilor si a veniturilor potentiale obtinute prin valorificarea/utilizarea bunurilor mobile si imobile aflate in proprietate ori folosinta.
In functie de scopul si natura lor, beneficiile sociale se acorda fie doar in baza evaluarii veniturilor monetare fie in baza evaluarii cumulate a veniturilor monetare, a bunurilor si a veniturilor potentiale.
Beneficiile sociale, in functie de scopul lor,
se clasifica astfel:
a) beneficii sociale pentru prevenirea si combaterea saraciei si riscului de excluziune sociala;
b) beneficii sociale pentru sustinerea copilului si familiei;
c) beneficii sociale pentru sprijinirea persoanelor cu nevoi speciale;
d) beneficii sociale pentru situatii deosebite.
Tipuri de beneficii
Beneficiile sociale se acorda in bani sau in natura si cuprind
alocatii, indemnizatii, ajutoare sociale si facilitati.
Facilitatile prevazute se acorda pentru anumite categorii de beneficiari si pot fi:
a) facilitati reprezentate de asigurarea platii unor contributii de asigurari sociale si/sau asimilarea unor perioade de contributie;
b) facilitati de acces la mediul fizic, informational si comunicational.
Facilitatile pot fi acompaniate de facilitati fiscale, acordate in conditiile legii.
In situatia in care persoanele carora li se acorda beneficiile sociale prevazute mai sus se incadreaza in munca, se intorc la activitatea profesionala sau incep o activitate pe cont propriu, acestea pot beneficia, dupa caz, in conditiile prevazute de legile speciale de :
a) majorari ale beneficiului social acordat, daca se incadreaza in conditiile de acordare;
b) prelungirea perioadei de acordare a beneficiului social cu maximum 3 luni din luna incadrarii in munca;
c) stimulente pentru suplinirea unor servicii sociale etc.
Refuzul unui loc de munca, a participarii la cursuri de formare/calificare/recalificare sau alte masuri active prevazute de lege poate conduce la diminuarea cuantumului beneficiului social sau la incetarea acestuia si interdictia de acordare a unui nou beneficiu social pe o perioada stabilita de lege.
Angajatorii care incadreaza in munca persoane carora li se acorda beneficii sociale, pot beneficia, in conditiile legii, de facilitati fiscale sau de alta natura.
In functie de beneficiarul acestora,
beneficiile sociale pot fi :
a) cu caracter individual acordate persoanei singure sau unuia sau mai multor membri din familie a caror nevoie identificata constituie o situatie particulara si necesita interventie individualizata;
b) cu caracter familial acordate pentru cresterea calitatii vietii in familie si mentinerea unui mediu familial propice realizarii functiilor de baza ale acesteia.
Beneficiile sociale pentru prevenirea si combaterea saraciei si riscului de excluziune sociala se acorda ocazional sau pe perioade determinate de timp si pot cuprinde urmatoarele categorii principale:
a) ajutoare sociale sustinute din bugetul de stat, acordate focalizat, pentru categoriile de populatie aflate in risc de saracie;
b) ajutoare sociale comunitare, sustinute din bugetele locale acordate focalizat, ca masuri individuale de suport pentru depasirea unor situatii de dificultate punctuale;
c) ajutoare de urgenta acordate pentru situatii datorate calamitatilor naturale, incendiilor, accidentelor etc.;
d) burse sociale si ajutoare financiare pentru facilitarea accesului la educatie;
e) ajutoare in natura;
f) facilitati privind utilizarea mijloacelor de transport in comun, accesul la comunicare si informare, precum si alte facilitati prevazute de lege.
Beneficiile pentru sustinerea copilului si a familiei au in vedere nasterea, educatia si intretinerea copiilor si cuprind urmatoarele categorii principale:
a) alocatii pentru copii;
b) alocatii pentru copiii lipsiti, temporar sau definitiv, de ocrotirea parintilor;
c) indemnizatii pentru cresterea copiilor;
d) facilitati.
Nivelurile, respectiv cuantumurile beneficiilor sociale
se stabilesc in raport de indicatorul social de referinta prin aplicarea unui coeficient de echivalenta.
Indicatorul social de referinta (ISR), reprezinta unitatea exprimata in lei la nivelul careia se raporteaza beneficiilor sociale, suportate din bugetul de stat, acordate atat in vederea asigurarii protectiei persoanelor in cadrul sistemului de asistenta sociala, cat si in vederea stimularii persoanelor beneficiare ale sistemului de asistenta sociala pentru a se incadra in munca.
Valoarea indicatorului social de referinta
este cea prevazuta de Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare si se modifica odata cu acesta.
Indicele social de insertie este coeficientul de echivalenta aplicabil indicatorului social de referinta si se stabileste in raport cu tipul de familie si natura beneficiului social.
Nivelul beneficiilor sociale cumulate de o persoana singura sau, dupa caz, de o familie nu poate depasi un coeficient raportat la valoarea indicatorului social de referinta. Coeficientul se stabileste in functie de tipul familiei si al beneficiilor sociale la care aceasta sau membrii acesteia, respectiv persoana singura au dreptul, prin legea bugetara anuala.
*Pentru mai multe informatii, puteti consulta proiectul de lege aici.
Comentarii articol (9)