HG nr. 78/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 92/2008 privind statutul functionarului public denumit manager public a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 186, din 17 martie 2011.
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 34 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2008 privind statutul functionarului public denumit manager public, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 135/2009, cu modificarile ulterioare, Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1. — Se aproba Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 92/2008 privind statutul functionarului public denumit manager public, prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2. — La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea Guvernului nr. 783/2005 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 56/2004 privind crearea statutului special al functionarului public denumit manager public, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 717 din 9 august 2005, cu modificarile ulterioare, si Hotararea Guvernului nr. 1.175/2004 privind bursele cursantilor si stagiarilor la programele de formare specializata pentru manageri publici, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 700 din 3 august 2004.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei si internelor,
Constantin-Traian Igas
Ministrul muncii, familiei si protectiei sociale,
Ioan Nelu Botis
Ministrul educatiei, cercetarii, tineretului si sportului,
Daniel Petru Funeriu
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
Bucuresti, 26 ianuarie 2011.
Nr. 78.
Anexa - Norme metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 92/2008 privind statutul functionarului public denumit manager public
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. — Prezentele norme metodologice detaliaza regulile specifice stabilite spre aplicare in domeniul organizarii si dezvoltarii carierei functionarului public denumit manager public.
Art. 2. — Cariera managerului public cuprinde ansamblul situatiilor juridice si efectele produse, care intervin de la data la care persoanele sunt inmatriculate la unul dintre programele de formare specializata in administratia publica organizate, in conditiile legii, pentru obtinerea statutului de manager public si pana in momentul incetarii raporturilor de serviciu si iesirii din corpul functionarilor publici a acestuia.
Art. 3. — In sensul prezentelor norme metodologice, termenii si notiunile folosite au urmatoarele semnificatii:
a) angajament — contract prin care semnatarii se obliga la respectarea drepturilor si asumarea obligatiilor nascute din obtinerea calitatii de participant la unul dintre programele de formare specializata in administratia publica organizate, in conditiile legii, pentru obtinerea statutului de manager public, denumite in continuare programe de formare;
b) inmatriculare la programul de formare — procedura administrativa finalizata prin emiterea unui act administrativ ce atesta calitatea unei persoane de participant la unul dintre programele de formare;
c) organizarea si desfasurarea concursului — totalitatea procedurilor corespunzatoare recrutarii si selectiei participantilor la programele de formare, de la momentul stabilirii numarului de locuri pentru programele de formare si pana la momentul inmatricularii la programul de formare a candidatilor declarati admisi;
d) observator la concursul national de admitere — persoana care poate participa la activitatile destinate parcurgerii probelor de concurs si solutionarii contestatiilor fara a avea drept de decizie sau drept de interventie directa;
e) participant la programul de formare — persoana recrutata si selectata in conditiile legii pentru a ocupa, la absolvirea programului de formare, o functie publica specifica de manager public;
f) profil profesional — totalitatea informatiilor privind participantul la programul de formare;
g) tematica — totalitatea subiectelor corespunzatoare unui domeniu distinct, determinat;
h) testarea abilitatilor manageriale — testare specifica destinata evaluarii corespondentei dintre abilitatile candidatilor si cerintele ocuparii unei functii publice specifice de manager public, constand in teste de specialitate din categoria testelor psihologice.
CAPITOLUL II
Recrutarea si selectia functionarilor publici denumiti manageri publici
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale privind organizarea programelor de formare
Art. 4. — Programele de formare au ca scop dezvoltarea competentelor si aptitudinilor necesare exercitarii functiei publice specifice de manager public.
Art. 5. — (1) Ministerul Administratiei si Internelor, prin Unitatea centrala pentru reforma administratiei publice, stabileste oportunitatea organizarii programelor de formare prevazute la art. 3 alin. (1) lit. a) si b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2008 privind statutul functionarului public denumit manager public, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 135/2009, cu modificarile ulterioare, denumita in continuare Ordonanta de urgenta, precum si numarul de locuri aferente acestora, pe baza propunerii Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, denumita in continuare Agentia, privind necesarul de manageri publici, elaborata in conditiile art. 5 din Ordonanta de urgenta.
(2) In vederea stabilirii oportunitatii organizarii programelor de formare si a numarului de locuri prevazute la alin. (1) se va tine cont de:
a) rezultatele analizei nevoilor institutionale, prevazuta la art. 28 alin. (1) lit. b) pct. 3 din Ordonanta de urgenta, la nivelul ultimilor 3 ani;
b) programele de formare aflate in curs de desfasurare si momentul estimat al repartizarii absolventilor acestora;
c) perioada estimata pentru obtinerea finantarii externe pentru derularea programelor de formare, daca este cazul;
d) orice alte informatii considerate utile.
Art. 6. — (1) Organizarea si numarul de locuri aferente programului de formare prevazut la art. 3 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgenta se stabilesc de catre Agentie, avand in vedere:
a) rezultatele analizei nevoilor institutionale, prevazuta la art. 28 alin. (1) lit. b) pct. 3 din Ordonanta de urgenta;
b) numarul de locuri stabilit pentru programele de formare prevazute la art. 3 alin. (1) lit. a) si b) din Ordonanta de urgenta;
c) programele de formare aflate in curs de desfasurare si momentul estimat al plasarii absolventilor acestora;
d) numarul solicitarilor din partea absolventilor programului Bursa speciala „Guvernul Romaniei”.
(2) Procedura organizarii selectiei pentru programul prevazut la alin. (1) se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei.
Art. 7. — (1) In vederea elaborarii analizei nevoilor institutionale, prevazuta la art. 28 alin. (1) lit. b) pct. 3 din Ordonanta de urgenta, si a formularii propunerii privind numarul de locuri aferente programelor de formare, Agentia solicita anual autoritatilor si institutiilor publice informatii referitoare la:
a) numarul de functii publice specifice de manager public vacante;
b) numarul de functii publice specifice de manager public pe care autoritatea sau institutia publica intentioneaza sa le infiinteze in urmatorii 2 ani, respectiv pe care urmeaza sa le prevada in planul de ocupare pentru anul urmator;
c) functiile publice pe care autoritatea sau institutia publica doreste sa le transforme in functii publice specifice de manager public si perioada in care estimeaza ca va solicita transformarea;
d) profilul profesional al persoanelor care urmeaza sa ocupe functiile publice specifice de manager public care urmeaza a fi infiintate in cadrul autoritatii sau institutiei publice respective.
(2) Profilul profesional prevazut la alin. (1) lit. d) vizeaza urmatoarele informatii:
a) domeniul studiilor universitare absolvite;
b) limbi straine cunoscute;
c) experienta relevanta, perfectionari sau specializari in anumite domenii, daca este cazul;
d) alte abilitati personale individuale considerate necesare pentru buna desfasurare a activitatii in exercitarea functiei publice.
(3) Pe baza informatiilor transmise de autoritatile si institutiile publice, Agentia elaboreaza analiza nevoilor autoritatilor si institutiilor publice din administratia publica centrala si locala privind infiintarea posturilor de manageri publici, care va cuprinde, in principal:
a) estimarea necesarului de manageri publici, atat pentru anul in curs, cat si pentru urmatorii 2 ani;
b) identificarea ariilor generale de specializare a managerilor publici;
c) alte informatii privind profilul profesional al managerilor publici.
(4) Pe baza analizei prevazute la alin. (3), Agentia inainteaza Unitatii centrale pentru reforma administratiei publice propunerile privind numarul de locuri pentru programele de formare, insotite de rezultatele analizei nevoilor institutionale.
Art. 8. — (1) Posturile corespunzatoare functiilor publice specifice de manager public se infiinteaza in administratia publica centrala si locala cu avizul Agentiei, dupa cum urmeaza:
a) prin transformarea functiilor publice de executie vacante in functii publice specifice de manager public;
b) prin crearea de noi posturi, in conditiile legii.
(2) Postul de manager public se considera a avea gradul profesional acordat, conform legii, managerului public care il ocupa. In cazul in care gradul profesional al managerului public nu corespunde cu cel al postului vacant, acesta din urma se transforma potrivit prevederilor legale si cu incadrarea in cheltuielile bugetare aprobate.(3) Autoritatile si institutiile publice sunt obligate sa colaboreze cu Agentia in vederea numirii sau asigurarii transferului managerilor publici.
Art. 9. — (1) Pentru organizarea concursului national de recrutare si selectie la programele de formare, denumit in continuare concursul, se aproba prin ordin al ministrului administratiei si internelor, la propunerea Unitatii centrale pentru reforma administratiei publice, cu avizul Agentiei, urmatoarele:
a) numarul de locuri aferente programelor de formare si conditiile de participare, calendarul de desfasurare a concursului si, daca este cazul, tematica pentru acesta;
b) cuantumul indemnizatiilor membrilor comisiei de concurs, ai comisiei de solutionare a contestatiilor, precum si ale persoanelor care asigura secretariatul acestei comisii.
(2) Avizul prevazut la alin. (1) se acorda potrivit dispozitiilor art. 23 din Hotararea Guvernului nr. 611/2008 pentru aprobarea normelor privind organizarea si dezvoltarea carierei functionarilor publici, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Finantarea cheltuielilor necesare organizarii si derularii concursului se asigura de la bugetul Ministerului Administratiei si Internelor, prin bugetul Agentiei.
(4) Ordinul prevazut la alin. (1) se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu cel putin 60 de zile inaintea desfasurarii concursului.
SECTIUNEA a 2-a
Concursul national de recrutare si selectie la programele de formare
Art. 10. — (1) Prin concurs se urmareste identificarea si selectarea persoanelor care demonstreaza abilitatile si competentele, precum si un nivel minim de cunostinte generale, relevante pentru administratia publica, necesare obtinerii statutului de manager public.
(2) Parcurgerea probelor de concurs prevazute la art. 6 alin. (3) din Ordonanta de urgenta are ca scop evaluarea urmatoarelor aspecte:
a) indeplinirea conditiilor de eligibilitate prevazute la art. 6 alin. (2) din Ordonanta de urgenta;
b) capacitatea de utilizare a informatiilor si de interpretare a datelor in vederea formularii de concluzii si fundamentarii de decizii administrative;
c) capacitatea de stabilire si formulare a obiectivelor, respectiv de identificare a succesiunii logice a actiunilor in vederea atingerii unui scop determinat;
d) capacitatea de a lua decizii si de a evalua impactul acestora;
e) capacitatea de analiza si sinteza;
f) abilitatile de comunicare;
g) gradul de motivare pentru ocuparea unei functii publice specifice de manager public;
h) nivelul de deþinere a altor abilitaþi decat cele prevazute la lit. b)—f), considerate necesare ocuparii unei funcþii publice specifice de manager public;
i) nivelul de cunoastere a principiilor, regulilor, organizarii si functionarii administratiei publice;
j) nivelul de cunoastere a principiilor, regulilor, organizarii si functionarii institutiilor Uniunii Europene, respectiv a politicilor comunitare;
k) nivelul de cunoastere a unei limbi straine de circulatie europeana.
Art. 11. — (1) Notarea fiecareia dintre probele de concurs se face prin acordarea unui punctaj de maximum 100 de puncte si a unor calificative.
(2) Fiecare proba reprezinta o etapa eliminatorie in cadrul concursului, acordarea notelor si a calificativelor asociate facandu-se dupa cum urmeaza:
a) pentru un punctaj cuprins intre 0 si 50 de puncte se acorda calificativul „nesatisfacator”, candidatul fiind declarat respins;
b) pentru un punctaj cuprins intre 51 si 70 de puncte se acorda calificativul „bine”, candidatul fiind declarat admis pentru participarea la urmatoarea proba;
c) pentru un punctaj cuprins intre 71 si 100 de puncte se acorda calificativul „foarte bine”, candidatul fiind declarat admis pentru participarea la urmatoarea proba.
(3) In calcularea punctajului final, pentru fiecare proba se stabileste o pondere distincta.
(4) Ponderile alocate evaluarii aspectelor prevazute la art. 10 alin. (2) lit. i) si j) nu pot depasi 30% din ponderile alocate probelor de concurs.
(5) Rezultatul final se stabileste prin calcularea mediei ponderate a rezultatelor obtinute in cadrul fiecareia dintre probele de concurs.
Art. 12. — (1) Regulamentul de desfasurare a concursului, precum si criteriile de evaluare, impreuna cu modalitatea de notare corespunzatoare fiecarui criteriu si, respectiv, fiecarei probe a concursului, se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei.
(2) Regulamentul de desfasurare a concursului se aduce la cunostinta publica, prin postarea pe pagina de internet a Agentiei.
Art. 13. — (1) In vederea organizarii si desfasurarii concursului se constituie comisia de concurs si comisia de solutionare a contestatiilor, potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice.
(2) In vederea gestionarii procedurilor administrative de organizare si desfasurare a concursului se constituie, prin ordin al presedintelui Agentiei, secretariatul comisiei de concurs, denumit in continuare secretariatul.
(3) Secretariatul si resursele necesare organizarii si desfasurarii concursului se asigura de Agentie.
Art. 14. — Procedura de recrutare si selectie a candidatilor la programele de formare se gestioneaza de catre:
a) comisia de concurs si comisia de solutionare a contestatiilor, numite in conditiile prezentelor norme metodologice;
b) experti independenti contractati de Agentie in vederea asigurarii parcurgerii corespunzatoare a etapelor prevazute de prezentele norme metodologice;
c) persoanele nominalizate pentru asigurarea secretariatului.
Art. 15. — (1) Comisia de concurs si comisia de solutionare a contestatiilor sunt formate din cel putin cate un reprezentant al autoritatilor si institutiilor publice responsabile cu coordonarea la nivel national a domeniilor corespunzatoare definirii specificului functiei publice de manager public, in baza propunerilor formulate de:
a) Ministerul Administratiei si Internelor;
b) Ministerul Finantelor Publice;
c) Secretariatul General al Guvernului;
d) Agentie;
e) Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale;
f) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
(2) La selectarea membrilor comisiei de concurs vor fi avute in vedere urmatoarele criterii:
a) cunoasterea specificului functiei de manager public;
b) experienta ca evaluator in cadrul procesului de selectie a candidatilor la programele de formare organizate pentru obtinerea statutului de manager public;c) experienta ca evaluator in cadrul comisiilor de concurs pentru ocuparea functiilor publice;
d) experienta in domeniul evaluarii axate pe abilitati si competente;
e) cunoasterea a cel putin unei limbi de circulatie internationala.
(3) Componenta nominala a comisiei de concurs si a comisiei de solutionare a contestatiilor se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei.
(4) Pentru fiecare membru titular al comisiilor de concurs si al comisiei de solutionare a contestatiilor se desemneaza, in conditiile alin. (1), cate un membru supleant.
(5) Membrii supleanti isi desfasoara activitatea in situatia in care membrii titulari corespunzatori se afla in imposibilitatea de a-si exercita atributiile corespunzatoare mandatului de membru in comisia de concurs sau in comisia de solutionare a contestatiilor.
(6) Aceeasi persoana nu poate face parte din mai multe comisii de concurs si comisii de solutionare a contestatiilor si nu poate avea simultan calitatea de membru titular si membru supleant.
(7) Presedintele comisiei de concurs si al comisiei de solutionare a contestatiilor se desemneaza dintre membrii acestora, prin ordinul prevazut la alin. (3).
Art. 16. — (1) Persoanele prevazute la art. 14 lit. b) sunt:
a) persoane specializate in domeniul testarii abilitatilor manageriale ale candidatilor, atestate in conditiile legii pentru realizarea unor astfel de activitati;
b) persoane specializate in domeniul testarii cunostintelor si abilitatilor lingvistice ale candidatilor in limbile straine in care urmeaza a se desfasura activitatile de formare din afara tarii;
c) alte persoane specializate in metode si proceduri de selectie orientate catre evaluarea abilitatilor si competentelor candidatilor, cu rol de asistare a membrilor comisiilor de concurs in evaluarea probei scrise si a interviului.
(2) Persoanele prevazute la alin. (1) sunt selectate si contractate de catre Agentie, in limita fondurilor disponibile.
Art. 17. — (1) La solicitarea organizatiilor sindicale ale functionarilor publici sau a asociatiilor profesionale din administratia publica, adresata Ministerului Administratiei si Internelor, va fi desemnata cate o persoana din fiecare organizatie sindicala si asociatie profesionala, cu instiintarea Agentiei, cu rol de observator la lucrarile comisiilor de concurs si comisiilor de solutionare a contestatiilor.
(2) Solicitarea organizatiilor sindicale reprezentative ale functionarilor publici se poate depune pana cel tarziu in ultima zi prevazuta pentru depunerea dosarelor de inscriere la concurs si este insotita in mod obligatoriu de numele persoanei desemnate si o copie a imputernicirii cu care persoana in cauza va face dovada calitatii sale.
(3) In situatiile in care persoana desemnata potrivit alin. (1) constata nereguli in desfasurarea procedurilor de recrutare si selectie a participantilor la programele de formare, aceasta are obligatia aducerii la cunostinta conducerii Agentiei a faptelor sau actelor constatate. Atat sesizarea Agentiei, cat si analizarea neregulilor constatate se vor efectua cu celeritate.
(4) Participarea persoanelor desemnate ca observatori la lucrarile comisiilor de concurs si comisiilor de solutionare a contestatiilor se face cu respectarea prevederilor legale in vigoare privind protectia candidatilor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date.
Art. 18. — (1) Se afla in conflict de interese membrii comisiei de concurs si membrii comisiei de solutionare a contestatiilor:
a) care sunt soti, rude sau afini pana la gradul al IV-lea inclusiv cu candidatii pe care urmeaza sa ii examineze, respectiv cu candidatii care formuleaza contestatii;
b) care se afla in raporturi ierarhice directe cu candidatii pe care urmeaza sa ii examineze, respectiv cu candidatii care formuleaza contestatii;
c) care au relatii cu caracter patrimonial cu candidatii pe care urmeaza sa ii evalueze;
d) ale caror interese patrimoniale personale, ale sotului, sotiei sau ale rudelor de gradul I pot influenta deciziile pe care trebuie sa le ia in exercitarea atributiilor ce le revin potrivit prezentelor norme metodologice;
e) ori de cate ori considera ca integritatea, obiectivitatea si impartialitatea procesului de evaluare pot fi afectate.
(2) In situatia in care se constata existenta vreunuia dintre cazurile de conflict de interese prevazute la alin. (1), evaluarea candidatilor cu care se afla in conflict de interese membrul comisiei de concurs sau al comisiei de solutionare a contestatiilor se realizeaza de catre membrul supleant.
Art. 19. — (1) Situatiile de conflict de interese prevazute la art. 18 se sesizeaza de persoana in cauza, de oricare dintre candidati, de presedintele Agentiei ori de orice alta persoana interesata, in orice moment al organizarii si desfasurarii concursului.
(2) Membrii comisiei de concurs si membrii comisiei de solutionare a contestatiilor au obligatia sa informeze, in scris, cu celeritate, persoanele care i-au desemnat, precum si conducerea Agentiei despre orice conflict de interese care a intervenit sau ar putea interveni. In aceste cazuri, membrii comisiei de concurs si membrii comisiei de solutionare a contestatiilor au obligatia sa se abtina de la participarea ori luarea vreunei decizii cu privire la evaluarea in cadrul careia a intervenit conflictul de interese.
(3) Neindeplinirea de catre membrii comisiilor de concurs si ai comisiilor de solutionare a contestatiilor a obligatiei prevazute la alin. (2) atrage raspunderea contraventionala, civila, penala sau administrativa, dupa caz.
Art. 20. — (1) Comisia de concurs are urmatoarele atributii:
a) selecteaza dosarele de concurs ale candidatilor;
b) evalueaza si noteaza formularele de aplicatie;
c) stabileste subiectele pentru proba scrisa, impreuna cu grila de notare corespunzatoare fiecarui subiect propus;
d) stabileste planul de interviu, impreuna cu grila de notare corespunzatoare fiecarui criteriu de evaluare;
e) evalueaza si noteaza pentru fiecare candidat proba scrisa si interviul;
f) transmite secretariatului rezultatele obtinute de fiecare candidat la proba scrisa si, respectiv, la interviu;
g) aproba rezultatele finale ale concursului.
(2) Persoanele prevazute la art. 16 pot fi implicate in indeplinirea atributiilor prevazute la alin. (1) lit. b)—e). (3) Lucrarile comisiei de concurs se consemneaza intr-un proces-verbal intocmit de secretariat, semnat de catre membrii comisiei de concurs si de catre persoanele care asigura secretariatul.
Art. 21. — (1) Comisia de solutionare a contestatiilor prevazuta la art. 13 solutioneaza contestatiile depuse de candidati cu privire la selectarea dosarelor, evaluarea formularelor de aplicatie si la notarea probei scrise, respectiv a celei de interviu.(2) Termenul de depunere a contestatiilor este de 24 de ore de la data aducerii la cunostinta a rezultatelor, pentru fiecare proba de concurs.
(3) Contestatiile se solutioneaza in termen de 3 zile de la data inregistrarii acestora, dar nu mai tarziu de data desfasurarii urmatoarei probe de concurs.
(4) Activitatea comisiei de solutionare a contestatiilor se consemneaza intr-un proces-verbal intocmit de secretariat, semnat de membrii comisiei de solutionare a contestatiilor si de persoanele care asigura secretariatul.
Art. 22. — Solutionarea contestatiilor privind procedurile administrative de organizare si desfasurare a concursului este de competenta Agentiei, in calitate de organizator al recrutarii si selectiei pentru admiterea la programele de formare.
Art. 23. — (1) Secretariatul are obligatia sa asigure publicitatea prin afisarea la sediul si pe pagina de internet ale Agentiei, cu cel putin 20 de zile inainte de desfasurarea concursului, a urmatoarelor informatii:
a) conditiile de participare si actele necesare inscrierii la concurs;
b) conditiile de desfasurare a concursului, respectiv data pana la care se pot depune dosarele de inscriere, data, ora si locul desfasurarii probei scrise si a interviului, perioadele de depunere a eventualelor contestatii si perioadele de solutionare a contestatiilor depuse;
c) tematica pentru concurs, daca este cazul;
d) criteriile de evaluare, respectiv modalitatea de notare utilizate in cadrul probelor de concurs.
(2) Informatiile prevazute la alin. (1) se publica si pe paginile de internet ale Ministerului Administratiei si Internelor si Agentiei.
Art. 24. — Secretariatul are urmatoarele atributii principale:
a) primeste si inregistreaza dosarele de inscriere la concurs;
b) verifica daca dosarele depuse de candidati contin toate documentele necesare inscrierii si le comunica termenul-limita pentru completarea acestora, daca este cazul;
c) asigura afisarea rezultatelor probelor de concurs si a rezultatelor finale ale concursului la sediul si pe pagina de internet ale Agentiei;
d) primeste si inregistreaza contestatiile formulate de catre candidati;
e) redacteaza si semneaza alaturi de membrii comisiilor de concurs intreaga documentatie privind activitatea specifica a acestora;
f) indeplineste orice atributii specifice necesare pentru buna desfasurare a concursului.
Art. 25. — (1) Pentru activitatea desfasurata, membrii comisiei de concurs, membrii comisiei de solutionare a contestatiilor si membrii secretariatului primesc o indemnizatie in cuantumul stabilit prin ordinul ministrului administratiei si internelor prevazut la art. 9 alin. (1) lit. b), la propunerea Agentiei.
(2) Expertii prevazuti la art. 16 sunt remunerati potrivit contractelor semnate cu Agentia.
Art. 26. — Candidatii declarati admisi la concurs sunt inmatriculati la programul de formare, prin ordin al presedintelui Agentiei.
Art. 27. — (1) In termen de cel mult 35 de zile de la data comunicarii rezultatelor finale ale concursului, persoanele admise care au raporturi de serviciu sau raporturi de munca in derulare au obligatia solicitarii, in conditiile legii, a incetarii acestora.
(2) Documentul prin care se face dovada indeplinirii obligatiei prevazute la alin. (1) se prezinta, in copie, Agentiei.
(3) Persoanele care nu isi inceteaza raporturile de serviciu sau raporturile de munca pana la expirarea termenului prevazut la alin. (1) nu sunt inmatriculate la programul de formare.
Art. 28. — (1) Persoanele inmatriculate la programele de formare conform art. 26 sunt obligate sa se angajeze in scris ca vor lucra in administratia publica pentru o perioada de 5 ani de la absolvirea acestora, sub sanctiunea rambursarii cheltuielilor efectuate cu formarea lor, in conditiile prevazute prin angajament, proportional cu perioada ramasa de la iesirea din structurile administratiei publice si pana la implinirea termenului.
(2) Perioadele de suspendare a raportului de serviciu, aflate sub incidenta art. 94 alin. (1) lit. a), b) si c) teza I din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se includ in calculul termenului de 5 ani.
(3) Modelul angajamentului mentionat la alin. (1) este prevazut in anexa nr. 1.
SECTIUNEA a 3-a
Desfasurarea programelor de formare
Art. 29. — (1) Programele de formare se desfasoara pe module distincte, care trateaza o tematica multipla, stabilita pe baza prioritatilor guvernamentale in domeniul instruirii in administratia publica.
(2) Programele de formare contin o serie de activitati cu caracter teoretic si aplicat, desfasurate la sediul Agentiei, precum si o serie de activitati practice, cu titlu de stagii in administratia publica.
(3) La elaborarea modulelor programelor de formare si a tematicii acestora se va tine cont si de rezultatele analizei nevoilor autoritatilor si institutiilor publice din administratia publica centrala si locala privind infiintarea posturilor de manageri publici, prevazute la art. 7 alin. (3).
Art. 30. — (1) Pe durata desfasurarii programelor de formare, pana la ocuparea unei functii de manager public, participantii la programele de formare au dreptul la o bursa lunara, in cuantum de 1.200 lei.
(2) Pentru activitatile din cadrul programului de formare desfasurate in strainatate, cuantumul bursei pentru aceste perioade este de 4.200 lei pe luna.
(3) Indemnizatiile acordate conform alin. (1) si (2) se suporta de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Administratiei si Internelor, si se vireaza in suma bruta beneficiarilor.
Art. 31. — (1) Durata normala a timpului alocat participarii la activitatile specifice desfasurarii programelor de formare nu poate depasi, de regula, 8 ore pe zi si 40 de ore pe saptamana.
(2) Stabilirea unui timp alocat participarii la activitatile specifice desfasurarii programelor de formare specializata destinate obtinerii statutului de manager public, care depaseste durata prevazuta la alin. (1), se face prin acordul partilor si nu este remunerata suplimentar.
Art. 32. — (1) Participantii la programele de formare au dreptul la intreruperea participarii la activitatile specifice desfasurarii programelor de formare, fara ca aceasta sa reprezinte motiv de incetare a calitatii de participant la programele de formare in conditiile art. 13 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta, dupa cum urmeaza:
a) in mod organizat, pe perioadele prevazute in cadrul programului de formare specializata cu titlu de vacanta sau eveniment, precum si pe perioadele declarate, conform legii, sarbatori legale;
b) in mod organizat, pe perioadele in care institutia in care persoana trebuie sa isi desfasoare activitatea isi suspendaactivitatea, ca urmare a intervenirii unei situatii exceptionale si neprevazute;
c) in baza cererii individuale, pentru o perioada de cel mult 30 de zile cumulate, pe toata durata desfasurarii programului de formare.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) lit. a) si b), indemnizatiile mentionate la art. 30 se acorda inclusiv pentru perioadele de intrerupere a participarii la activitatile specifice desfasurarii programelor de formare.
(3) In situatia prevazuta la alin. (1) lit. c), cererea se face in scris, motivat, cu indicarea perioadei pentru care se solicita intreruperea si cu prezentarea documentelor justificative. Pe perioada de intrerupere, dreptul la plata indemnizatiei acordate conform art. 30 se suspenda.
Art. 33. — (1) In cazul aparitiei unor situatii care pun participantul in imposibilitatea continuarii programului de formare, din motive care nu implica o culpa a acestuia, Agentia poate dispune posibilitatea reluarii pregatirii in cadrul urmatorului program de formare.
(2) Reluarea programului de formare se face la cererea scrisa a persoanei in cauza, depusa la Agentie cu cel putin 30 de zile inainte de data anuntata a concursului de selectie pentru respectivul ciclu de formare.
(3) Cu ocazia reinmatricularii la programul de formare, in conditiile alin. (2), participantul va fi informat in ce masura etapele parcurse pana la incetarea programului de formare anterior sunt luate in considerare in noul program.
Art. 34. — Stagiile se organizeaza si se desfasoara in cadrul institutiilor sau autoritatilor publice din administratia publica centrala si locala, sub coordonarea unor persoane anume desemnate, denumite mentori.
Art. 35. — Identificarea autoritatilor sau institutiilor publice in care urmeaza a avea loc stagiile, precum si stabilirea criteriilor avute in vedere la selectia mentorilor se fac de catre Agentie.
Art. 36. — (1) Autoritatile si institutiile identificate de catre Agentie conform scopului si obiectivelor instruirii participantilor la programele de formare si care doresc sa se implice in desfasurarea de stagii sunt obligate sa incheie un acord scris in acest sens cu Agentia.
(2) Modelul acordului mentionat la alin. (1) este prevazut in anexa nr. 2.
Art. 37. — (1) In baza acordului prevazut la art. 36, conducatorul autoritatii sau institutiei publice propune Agentiei, la solicitarea acesteia, un numar de persoane care indeplinesc conditiile legale pentru a avea calitatea de mentor.
(2) Agentia analizeaza si evalueaza propunerile din partea autoritatilor si institutiilor publice, urmarind ca persoanele care urmeaza a desfasura activitati in calitatea de mentor sa dovedeasca:
a) detinerea unui nivel minim de cunostinte privind scopul si obiectivele programului de formare, precum si specificul functiei de manager public;
b) cunoasterea obiectivelor institutiei in care sunt incadrate si a modalitatii de corelare a acestora cu activitatea departamentului si capacitatea de stabilire a obiectivelor individuale pentru personalul din subordine sau, dupa caz, de coordonare;
c) disponibilitatea de desfasurare a activitatilor de coordonare a participantilor la stagiu, astfel incat sa faciliteze o cat mai buna integrare a acestora in colectivul de lucru coordonat, precum si implicarea acestora, in masura posibilitatilor, in atingerea obiectivelor departamentului.
(3) Pot avea calitatea de mentor numai persoanele care primesc aprobarea Agentiei, de la data primirii acestei aprobari.
Art. 38. — (1) Persoanele selectate conform art. 37 alin. (3) sunt desemnate ca avand calitatea de mentor prin actul administrativ al conducatorului autoritatii sau institutiei publice unde acestea isi desfasoara activitatea.
(2) Persoanele desemnate potrivit alin. (1) isi pastreaza calitatea de mentor si pe durata in care nu sunt organizate stagii in institutia respectiva.
(3) Pe durata prevazuta la alin. (2), mentorii au rolul de a promova in cadrul autoritatilor sau al institutiilor publice in care sunt incadrati programele de formare, atributiile managerilor publici si specificul functiei publice de manager public. In indeplinirea rolului mentionat, mentorii pot colabora cu Agentia, cu Unitatea centrala pentru reforma administratiei publice sau, dupa caz, cu compartimentele responsabile cu gestiunea resurselor umane, la solicitarea acestora si in limitele prevazute de lege.
Art. 39. — (1) Calitatea de mentor se poate pierde in urmatoarele cazuri:
a) la initiativa autoritatii sau a institutiei publice in care isi desfasoara activitatea persoanele desemnate ca mentori;
b) la initiativa Agentiei;
c) la initiativa mentorului, la data indicata de acesta in solicitarea sa;
d) prin acordul dintre persoana care are calitatea de mentor si autoritatea sau institutia publica in interesul careia isi desfasoara activitatea;
e) in situatia in care persoana nu mai indeplineste conditiile prevazute de lege pentru detinerea calitatii de mentor.
(2) Pierderea calitatii de mentor se constata prin act administrativ al autoritatii sau institutiei in care acesta isi desfasoara activitatea.
Art. 40. — (1) Pentru activitatile desfasurate, pe perioada de derulare a stagiilor mentorii au dreptul la o indemnizatie lunara egala cu 20% din salariul de baza corespunzator functiei publice de director gradul 1, treapta 1 de salarizare, functie publica de stat, conform prevederilor legale in vigoare la data desfasurarii stagiilor.
(2) Indemnizatia prevazuta la alin. (1) se acorda proportional cu perioada efectiv lucrata din luna respectiva si este platita pentru activitatile prestate pentru fiecare stagiu practic, indiferent de numarul de participanti la activitatile de stagiu.
(3) Plata indemnizatiei prevazute la alin. (1) se asigura de catre Agentie.
Art. 41. — (1) Evaluarea participantilor la programele de formare se realizeaza pe intreaga durata de desfasurare a acestora, conform metodologiei si criteriilor aprobate prin regulamentul de studii corespunzator fiecarui program de formare.
(2) Regulamentele de studii prevazute la alin. (1) se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei.
SECTIUNEA a 4-a
Finalizarea programelor de formare si repartizarea managerilor publici
Art. 42. — (1) Rezultatele finale ale participantilor la programele de formare se calculeaza si se comunica acestora in termen de 10 zile de la data ramanerii definitive, in conditiile regulamentelor de studii, a rezultatelor ultimei evaluari din cadrul programului de formare respectiv.
(2) Clasamentul final, intocmit pe baza rezultatelor prevazute la alin. (1), se face public prin afisare la sediul si pe pagina de internet ale Agentiei, in termen de cel mult 3 zile de la data ramanerii definitive a rezultatelor finale, potrivit prevederilor art. 14 alin. (4) din Ordonanta de urgenta.
Art. 43. — Cu cel putin 30 de zile anterior datei anuntate pentru finalizarea programelor de formare, Agentia pune la dispozitia participantilor la programele de formare informatiile aflate la dispozitia sa privind aplicarea art. 15 alin. (1) din Ordonanta de urgenta.
Art. 44. — (1) Pe baza informatiilor prevazute la art. 43, Agentia solicita participantilor la programele de formare exprimarea optiunilor individuale privind repartizarea in conditiile art. 15 din Ordonanta de urgenta si le centralizeaza pana cel tarziu la data publicarii rezultatelor finale.
(2) Optiunile prevazute la alin. (1), exprimate in ordinea preferintei participantilor la program, au in vedere toate posturile vacante cuprinse in planul de repartizare a managerilor publici.
Art. 45. — (1) In termen de cel mult 10 zile de la primirea informatiilor cu privire la clasamentul absolventilor si optiunile individuale privind repartizarea, Agentia organizeaza si finalizeaza procesul de repartizare a absolventilor programelor de formare pe functii specifice de manager public, cu luarea in considerare:
a) a solicitarilor privind profilul profesional al participantilor la program, exprimate de catre institutiile angajatoare;
b) a pozitiei ocupate de participantii la programele de formare in clasamentul final;
c) a ordinii prioritatilor, stabilita de participantii la programele de formare la exprimarea optiunilor privind incadrarea;
d) a informatiilor relevante provenite din parcurgerea stagiilor organizate pe parcursul programelor de formare sau a oricarei alte informatii care asigura compatibilizarea nevoilor exprimate de catre institutii cu optiunile exprimate de catre participantii la programele de formare.
(2) Metodologia prin care se asigura plasarea absolventilor programelor de formare conform alin. (1) se stabileste prin ordin al presedintelui Agentiei. Metodologia in vigoare se publica pe pagina de internet a Agentiei cu cel putin 30 de zile inainte de data demararii procesului de repartizare.
(3) In urma parcurgerii etapelor prevazute la alin. (1), Agentia intocmeste si transmite autoritatilor si institutiilor publice propunerile de numire a absolventilor programelor de formare in functiile publice specifice de manager public, gradul profesional asistent.
(4) Propunerile de numire se comunica in copie absolventilor programelor de formare, personal, pe baza de semnatura, prin scrisoare recomandata sau scrisoare cu confirmare de primire ori prin posta electronica. Dovezile de comunicare se arhiveaza in mod corespunzator.
Art. 46. — (1) Absolventii programelor de formare care nu au fost selectati potrivit art. 45 si, in consecinta, nu au fost plasati pe o functie de manager public in termen de 6 luni de la data absolvirii programelor de formare au posibilitatea de a denunta angajamentul semnat si de a fi eliberati de obligatia de a lucra 5 ani in administratia publica, prin cerere scrisa adresata ministrului administratiei si internelor.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica in cazul in care plasarea nu a fost posibila din culpa candidatului.
CAPITOLUL III
Cariera managerilor publici
SECTIUNEA 1
Dispozitii specifice privind functiile publice specifice de manager public si ocuparea acestora
Art. 47. — (1) Emiterea actului administrativ de numire in functia publica specifica de manager public, gradul profesional asistent, se face de catre conducatorii autoritatilor sau institutiilor publice din administratia publica centrala si locala, in termen de cel mult 15 zile de la data comunicarii propunerii de numire in conditiile art. 45.
(2) Actul administrativ de numire se comunica in copie Agentiei in termen de cel mult 5 zile de la data emiterii.
(3) Raspunderea privind respectarea termenului prevazut la alin. (1) apartine conducatorilor autoritatilor sau institutiilor publice respective.
Art. 48. — Persoanele care anterior participarii la programele de formare nu au avut raporturi de serviciu depun juramantul de credinta conform legii. Obligatia de organizare a depunerii juramantului apartine conducatorului autoritatii sau institutiei publice unde managerul public a fost repartizat la absolvirea programelor de formare.
Art. 49. — Autoritatile si institutiile publice actualizeaza sau, daca este cazul, intocmesc dosarul profesional pentru fiecare manager public pe baza datelor si documentelor privind inscrierea si absolvirea programelor de formare.
Art. 50. — Pentru posturile de manageri publici, fisa postului se intocmeste de catre superiorul ierarhic, cu luarea in considerare a urmatoarelor aspecte:
a) scopul functiei publice specifice de manager public, asa cum este acesta definit prin lege;
b) atributiile generale stabilite in concordanta cu scopul functiei;
c) responsabilitatile minimale stabilite in concordanta cu specificul functiei;
d) obiectivele stabilite pentru autoritatea sau institutia publica respectiva.
Art. 51. — Atributiile generale in concordanta cu scopul functiei se stabilesc in cel putin unul dintre domeniile:
a) planificare strategica si analiza de impact;
b) afaceri europene;
c) bugetarea si managementul financiar in sectorul public;
d) management operational, supervizare si control al calitatii la nivel de institutii, departamente si proiecte;
e) managementul performantei, managementul resurselor umane si managementul proiectelor;
f) managementul informatiei, comunicare si relatii publice.
Art. 52. — Obiectivele individuale si responsabilitatile minimale in concordanta cu specificul functiei se stabilesc astfel incat activitatea managerilor publici sa aiba ca rezultate evaluarea si revizuirea practicilor curente, respectiv identificarea si propunerea de masuri pentru simplificarea, modernizarea si imbunatatirea modalitatilor de prestare a serviciilor publice in relatie cu beneficiarii. SECTIUNEA a 2-a Evaluarea managerilor publici
Art. 53. — Anual, incepand cu data de 1 ianuarie, managerii publici sunt evaluati profesional pentru activitatea desfasurata si performantele obtinute in anul anterior, dupa cum urmeaza:
a) componenta interna a evaluarii se desfasoara potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr. 611/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, si se comunica Agentiei pana in data de 15 februarie;
b) componenta externa a evaluarii se desfasoara in perioada 15 februarie—31 martie.
Art. 54. — (1) In cadrul componentei prevazute la art. 53 lit. a), evaluarea se face conform criteriilor de performanta stabilite pentru functionarii publici de executie din clasa I si procedurilor prevazute de legislatia privind organizarea si dezvoltarea carierei functionarilor publici.(2) Pentru managerii publici care pe parcursul perioadei evaluate au desfasurat, cu titlu preponderent si permanent, si activitati de coordonare sau de conducere a unor compartimente din cadrul autoritatii sau institutiei publice, evaluarea se face conform criteriilor de performanta stabilite pentru functionarii publici care ocupa functii publice de conducere.
Art. 55. — (1) In cadrul componentei mentionate la art. 53 lit. b), evaluarea se face conform criteriilor prevazute in anexa nr. 3.
(2) Evaluarea externa are ca obiect stabilirea modalitatii in care activitatea managerului public si performantele obtinute de acesta pe perioada evaluata corespund scopului functiei publice specifice, respectiv rolului, atributiilor si responsabilitatilor ce revin managerilor publici, in aplicarea legii, ca agenti ai schimbarii in domeniul reformei administratiei publice.
Art. 56. — Evaluarea externa a managerilor publici se realizeaza de catre persoanele selectate in acest scop, denumite in continuare evaluatori.
Art. 57. — (1) Evaluarea externa se poate realiza in doua etape distincte, dupa cum urmeaza:
a) examinarea documentelor relevante pentru evaluarea externa;
b) interviul cu managerul public evaluat, precum si, daca este cazul, cu alte persoane care pot oferi informatii relevante privind activitatea acestuia.
(2) Etapa prevazuta la alin. (1) lit. a) constituie etapa obligatorie in cadrul procesului de evaluare externa.
(3) In situatia in care, dupa parcurgerea etapei prevazute la alin. (1) lit. a), evaluatorii apreciaza ca sunt suficiente elemente si informatii in vederea derularii procesului de evaluare externa, interviul cu managerul public prevazut la alin. (1) lit. b) nu este obligatoriu. Desfasurarea etapei prevazute la alin. (1) lit. b) se decide de evaluatori numai dupa parcurgerea etapei prevazute la alin. (1) lit. a). (4) Se considera documente relevante pentru evaluarea externa:
a) raportul de evaluare intocmit de persoana care are calitatea prevazuta la art. 107 din Hotararea Guvernului nr. 611/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, sau, dupa caz, de coordonatorul activitatii managerului public, precum si, daca este cazul, orice alte documente prin care au fost stabilite sau revizuite obiectivele individuale ale managerului public evaluat;
b) fisa postului sau, dupa caz, in situatia in care pe parcursul perioadei evaluate au intervenit modificari, fisele de post ale managerului public evaluat;
c) raportul de activitate intocmit de managerul public pentru perioada evaluata;
d) orice alte documente privind activitatea managerului public evaluat, pe care acesta sau evaluatorul le considera necesare.
(5) In situatia in care exista diferente intre informatiile cuprinse in raportul de activitate al managerului public si raportul de evaluare, interviul cu managerul public este obligatoriu si are rolul de a furniza informatiile necesare finalizarii evaluarii.
Art. 58. — Recrutarea persoanelor care pot avea calitatea de evaluator se realizeaza de catre Agentie conform criteriilor si procedurilor stabilite prin prezentele norme metodologice, la initiativa acesteia si pe baza de anunt de intentie.
Art. 59. — (1) Evidenta persoanelor recrutate ca evaluatori se organizeaza de catre Agentie in mod distinct, separat de evidenta functiilor publice si a functionarilor publici.
(2) Lista persoanelor recrutate ca evaluatori constituie informatie publica si se afiseaza pe pagina de internet a Agentiei.
Art. 60. — (1) Poate avea calitatea de evaluator, in sensul prezentelor norme metodologice, persoana care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) este cetatean roman sau cetatean al unui stat membru al Uniunii Europene;
b) are capacitate deplina de exercitiu;
c) nu a savarsit infractiuni pentru care nu a intervenit reabilitarea care l-ar face incompatibil cu calitatea de evaluator al unui functionar public si, dupa caz, nu a savarsit abateri disciplinare pentru care s-au aplicat sanctiuni disciplinare, pentru care nu a intervenit radierea in conditiile legii;
d) are o buna reputatie si o inalta competenta profesionala, apreciate pe baza unui curriculum vitae si a cel putin doua recomandari;
e) are cunostintele necesare evaluarii managerilor publici, specifice procesului de evaluare;
f) a parcurs toate procedurile de recrutare si selectie si a fost declarat corespunzator pentru desfasurarea de activitati de evaluare a managerilor publici.
(2) Dovada indeplinirii conditiilor prevazute la alin. (1) lit. a)—d) se face cu documente justificative. Experienta profesionala se apreciaza pe baza unor documente doveditoare minimale, precum fisa postului, acte care sa dovedeasca detinerea unor functii sau calitati, diplome, atestate sau lucrari de specialitate elaborate.
(3) Dovada indeplinirii conditiei prevazute la alin. (1) lit. e) se poate face si prin sustinerea unei testari organizate in acest scop.
(4) Dovada indeplinirii conditiei prevazute la alin. (1) lit. f) se face cu documentul care atesta absolvirea unui program de instruire destinat acestei categorii.
Art. 61. — (1) Verificarea indeplinirii conditiilor pentru detinerea calitatii de evaluator se face de catre persoane desemnate in acest scop de catre conducerea Agentiei.
(2) Lista persoanelor recrutate ca evaluator se aproba de catre presedintele Agentiei, se publica pe pagina de internet a institutiei, in termen de cel mult 15 zile de la finalizarea procedurilor de recrutare, dar nu mai putin de 5 zile inainte de inceperea procesului de evaluare externa, si se actualizeaza in mod corespunzator cel putin o data pe an.
(3) In vederea reconfirmarii calitatii de evaluator, Agentia poate organiza si desfasura anual o procedura de testare a persoanelor recrutate ca evaluatori.
Art. 62. — (1) Dintre persoanele recrutate conform art. 58 pe baza informatiilor cuprinse in dosarele depuse la sediul Agentiei de catre persoanele interesate, Agentia selecteaza evaluatorii pentru desfasurarea activitatilor prevazute in prezentele norme metodologice.
(2) La selectarea evaluatorilor pentru desfasurarea activitatilor prevazute in prezentele norme metodologice se au in vedere:
a) corespondenta dintre domeniul sau specializarea studiilor universitare ale evaluatorului si domeniul sau specializarea studiilor universitare ale persoanei evaluate;
b) corespondenta dintre domeniul de desfasurare a activitatilor curente ale evaluatorului si domeniul de desfasurare a activitatilor curente ale persoanei evaluate;
c) competenta evaluatorului in domeniile corespunzatoare scopului principal al postului persoanei evaluate;
d) competenta evaluatorului in cel putin unul dintre domeniile administratiei publice, managementul resurselor umane, evaluarea performantelor profesionale, comunicare;e) orice alte informatii considerate relevante la momentul selectarii si care ar putea avea implicatii asupra bunei desfasurari a procedurilor de evaluare.
Art. 63. — Planificarea desfasurarii activitatilor de evaluare a managerilor publici, cu nominalizarea evaluatorilor, se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 64. — Evaluarea externa a fiecarui manager public se face de catre 2 evaluatori.
Art. 65. — (1) In realizarea evaluarii externe, evaluatorii au urmatoarele atributii:
a) verifica documentele prevazute la art. 57 alin. (4) din punctul de vedere al conformitatii intocmirii acestora cu prevederile legale in domeniul evaluarii;
b) analizeaza continutul documentelor prevazute la art. 57 alin. (4) si, dupa caz, stabileste necesitatea organizarii si desfasurarii interviului;
c) realizeaza interviul cu persoana evaluata, daca este cazul;
d) consemneaza rezultatul indeplinirii atributiilor intr-un raport inaintat spre aprobare conducerii Agentiei.
(2) Constatarea oricarei nereguli ca urmare a indeplinirii atributiei prevazute la alin. (1) lit. a), respectiv necesitatea de organizare si desfasurare a interviului prevazut la alin. (1) lit. b) se aduc la cunostinta Agentiei in termen de cel mult 24 de ore de la constatare.
(3) Indeplinirea atributiei prevazute la alin. (1) lit. c) se face conform normelor aprobate prin ordin al presedintelui Agentiei.
(4) In indeplinirea atributiilor de evaluatori, persoanele nominalizate sunt independente, impartiale si obiective.
Art. 66. — In indeplinirea atributiilor prevazute de prezentele norme metodologice, evaluatorilor li se aplica urmatoarele cazuri de incompatibilitate:
a) nu pot fi desemnate ca evaluatori ai aceluiasi manager public persoane care au intre ele calitatea de sot, sotie, ruda sau afin de pana la gradul al IV-lea inclusiv;
b) nu pot fi desemnate ca evaluatori persoanele numite sau alese intr-o functie de demnitate publica ori candidatii pentru o astfel de functie.
Art. 67. — (1) In indeplinirea atributiilor prevazute de prezentele norme metodologice, evaluatorii se afla in conflict de interese daca sunt in una dintre urmatoarele situatii:
a) au calitatea de sot, sotie, ruda sau afin pana la gradul al IV-lea inclusiv cu oricare dintre managerii publici pe care urmeaza sa ii evalueze;
b) au relatii cu caracter patrimonial cu oricare dintre managerii publici pe care urmeaza sa ii evalueze;
c) interesele patrimoniale personale, ale sotului, sotiei sau rudelor de gradul I pot influenta deciziile pe care trebuie sa le ia in exercitarea atributiilor care le revin potrivit prezentelor norme metodologice;
d) au fost mentori sau au fost ori sunt superiori ierarhici managerului public pe care urmeaza sa il evalueze;
e) sunt numite sau incadrate cu contract individual de munca in cadrul aceleiasi autoritati sau institutii publice in care este numit managerul public pe care urmeaza sa il evalueze;
f) ori de cate ori considera ca integritatea, obiectivitatea si impartialitatea procesului de evaluare pot fi afectate.
(2) In cazul existentei unui conflict de interese, evaluatorul are obligatia de a declina aceasta calitate fata de managerul public care urmeaza a fi evaluat si sa informeze de indata Agentia.
(3) Anterior derularii activitatilor corespunzatoare evaluarii managerilor publici, pe baza analizei listei persoanelor ce urmeaza a fi evaluate, evaluatorii au obligatia de a depune o declaratie pe propria raspundere ca nu se afla in niciunul dintre cazurile prevazute la alin. (1). Declaratiile se arhiveaza impreuna cu celelalte documente corespunzatoare organizarii si desfasurarii evaluarii in anul respectiv.
(4) Conflictul de interese poate fi sesizat de orice persoana interesata, din momentul initierii procedurilor de organizare a evaluarii.
(5) In situatia in care evaluatorul aflat in conflict de interese nu si-a indeplinit obligatia prevazuta la alin. (2), presedintele Agentiei va dispune incetarea calitatii de evaluator.
(6) Incalcarea dispozitiilor alin. (2) atrage raspunderea civila, administrativa sau penala, potrivit legii.
Art. 68. — (1) Modelul raportului mentionat la art. 65 alin. (1) lit. d) este prevazut in anexa nr. 4.
(2) Raportul prevazut la alin. (1) se incheie in 3 exemplare originale, din care unul se arhiveaza la Agentie, unul se anexeaza raportului de evaluare a performantelor profesionale individuale ale managerului public si unul se transmite managerului public evaluat.
Art. 69. — (1) Agentia poate solicita autoritatii sau institutiei publice in care a fost incadrat managerul public pe perioada evaluata refacerea evaluarii in urmatoarele situatii:
a) daca se constata nereguli in ceea ce priveste conformitatea intocmirii documentelor prevazute la art. 57 alin. (4) cu prevederile legale in domeniul evaluarii;
b) cu privire numai la aspectele care tin de activitatea pe anul urmator perioadei evaluate, daca evaluatorul constata in cadrul interviului faptul ca intre informatiile cuprinse in raportul de evaluare si activitatea efectiv desfasurata sau rezultatele obtinute de managerul public exista diferente semnificative.
(2) Autoritatile sau institutiile publice au obligatia refacerii evaluarii conform solicitarii Agentiei si transmiterea noii evaluari in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la primirea solicitarii.
Art. 70. — Raportul prevazut la art. 65 alin. (1) lit. d) se comunica managerului public in termen de 15 zile lucratoare de la aprobare, prin posta, cu confirmare de primire.
Art. 71. — (1) Persoanele nemultumite de rezultatul evaluarii externe pot contesta la Agentie raportul prevazut la art. 65 alin. (1) lit. d), in termen de 5 zile lucratoare de la data confirmarii primirii, si pot solicita reluarea evaluarii, cu motivarea corespunzatoare a solicitarii.
(2) In urma analizarii contestatiilor, Agentia dispune reluarea procesului de evaluare externa sau motiveaza intemeiat, in scris, respingerea contestatiei catre autorul acesteia, in termen de cel mult 10 zile lucratoare de la data expirarii termenului prevazut la alin. (1). (3) In situatia reluarii procesului de evaluare externa, dispozitiile art. 64—70 se aplica in mod corespunzator.
Art. 72. — Rezultatele evaluarii externe efectuate conform art. 71 sunt definitive.
Art. 73. — (1) Pentru activitatile desfasurate, cuantumul drepturilor de care pot beneficia evaluatorii externi se stabileste anual, in suma bruta, prin raportare la dispozitiile ordinului prevazut la art. 63, dupa cum urmeaza:
a) in situatia platii de sume cu titlu de indemnizatie, prin ordin al presedintelui Agentiei, pe baza sumelor rezultate din calculele financiar-contabile corespunzatoare incadrarii in sumele alocate in bugetul Agentiei in acest scop, precum si in functie de numarul de persoane evaluate;
b) in situatia platii de sume cu titlu de remuneratie, conform contractelor incheiate conform legii pentru realizarea activitatilor de evaluare si, daca este cazul, a activitatilor conexe.
(2) La stabilirea cuantumului drepturilor prevazute la alin. (1) se vor avea in vedere costurile efectiv implicate de realizareaactivitatilor de evaluare si a activitatilor conexe, modalitatea de finantare a costurilor eventualelor deplasari, precum si modalitatea de finantare a altor aspecte specifice in legatura cu indeplinirea obligatiilor de catre evaluatorul extern. Plata evaluatorului extern pentru munca efectiv prestata se include in cuantumul indemnizatiei sau, dupa caz, al remuneratiei acordate. SECTIUNEA a 3-a Promovarea managerilor publici
Art. 74. — (1) In baza rezultatelor obtinute la evaluare, ca urmare a recomandarii evaluatorilor si, daca este cazul, a evaluarii performantelor profesionale individuale refacute conform solicitarii prevazute la art. 69, managerii publici:
a) promoveaza in gradul profesional urmator, daca la evaluarea performantelor profesionale individuale, realizata conform anexei nr. 4, au obtinut o nota finala a evaluarii anuale de cel putin 4,50;
b) isi mentin gradul profesional detinut la momentul evaluarii, daca la evaluarea performantelor profesionale individuale, realizata conform anexei nr. 4, au obtinut o nota finala a evaluarii anuale intre 3,00 si 4,49;
c) sunt retrogradati in gradul profesional inferior, daca la evaluarea performantelor profesionale individuale, realizata conform anexei nr. 4, au obtinut o nota finala a evaluarii anuale intre 2,50 si 2,99;
d) pot fi redistribuiti pe o functie publica generala de executie din clasa I, corespunzator vechimii in specialitatea studiilor absolvite si conditiilor specifice de ocupare a functiei, daca la evaluarea performantelor profesionale individuale, realizata conform anexei nr. 4, au obtinut o nota finala a evaluarii anuale intre 2,00 si 2,49 sau daca detin gradul profesional „asistent” si, in urma parcurgerii procesului de evaluare, se incadreaza la prevederile lit. c). (2) In situatia in care managerul public obtine la evaluarea performantelor profesionale individuale un punctaj final mai mic sau egal cu 1,99 puncte se aplica in mod corespunzator dispozitiile art. 69 alin. (3) lit. c) din Legea nr. 188/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 75. — (1) In situatiile prevazute la art. 74 alin. (1) lit. a), c) si d), in termen de cel mult 30 de zile lucratoare de la transmiterea de catre Agentie a rezultatelor definitive ale evaluarii, autoritatea sau institutia publica in cadrul careia este numit managerul public va solicita avizul Agentiei in vederea transformarii postului. Solicitarea avizului va contine in mod obligatoriu fisa postului completata potrivit nivelului functiei publice pentru care se solicita transformarea.
(2) In termen de 15 zile de la data primirii avizului solicitat in conditiile alin. (1), autoritatea sau institutia publica in cadrul careia este numit managerul public emite actul administrativ de numire a managerului public in noua functie publica.
(3) La actul administrativ de numire va fi atasata in mod obligatoriu fisa postului completata potrivit nivelului functiei publice.
(4) Neindeplinirea obligatiei prevazute la alin. (2) si (3) de catre autoritatea sau institutia publica poate fi atacata in contencios administrativ de catre managerului public, de catre orice persoana interesata sau de catre Agentie, conform legii. SECTIUNEA a 4-a Dispozitii specifice privind instruirea managerilor publici
Art. 76. — In cadrul procesului de evaluare a performantelor profesionale ale functionarilor publici se stabilesc cerintele de formare profesionala a managerilor publici.
Art. 77. — Cerintele de formare profesionala a managerilor publici se stabilesc diferentiat, dupa cum urmeaza:
a) in urma desfasurarii componentei interne a evaluarii se stabilesc cerintele de formare profesionala corespunzatoare desfasurarii activitatii in cadrul autoritatii sau institutiei publice, conform obiectivelor individuale stabilite de superiorul ierarhic;
b) in urma desfasurarii componentei externe a evaluarii se stabilesc cerintele de formare profesionala corespunzatoare desfasurarii activitatii in functia publica specifica de manager public.
Art. 78. — Formarea profesionala a managerilor publici conform cerintelor identificate in conditiile prevazute la art. 77 lit. a) se asigura de catre autoritatile sau institutiile publice, prin planul anual de perfectionare intocmit conform legii.
Art. 79. — (1) In vederea asigurarii formarii profesionale a managerilor publici conform cerintelor identificate in aplicarea art. 77 lit. b), Agentia poate organiza anual programe de perfectionare in domeniile identificate ca prioritare, in limita fondurilor alocate de la bugetul de stat in acest scop.
(2) Participarea managerilor publici la programe de perfectionare organizate in aplicarea alin. (1) se considera participare la forme de perfectionare profesionala organizate in interesul autoritatii sau institutiei publice. CAPITOLUL IV Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 80. — (1) Echipele de asistenta tehnica a proiectelor prevazute la art. 32 din Ordonanta de urgenta vor putea dezvolta si aplica proceduri specifice in realizarea activitatii acestora, prin exceptie de la prevederile prezentelor norme metodologice.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1), dezvoltarea de proceduri specifice se face in conditiile prevazute de contractele de finantare, iar aplicarea procedurilor nou-dezvoltate se face cu avizul institutiilor si autoritatilor publice in drept, emis in exercitarea atributiilor stabilite prin lege pentru respectivele autoritati sau institutii publice.
Art. 81. — Sumele recuperate ca urmare a incalcarii angajamentului prevazut la art. 28 alin. (1) se varsa la bugetul de stat.
Art. 82. — Cheltuielile de natura administrativa necesare organizarii si desfasurarii componentei externe a evaluarii se suporta de catre Agentie, cu exceptia situatiilor in care finantarea activitatilor face obiectul unui contract de finantare pentru proiectele cu finantare din alte surse decat bugetul de stat.
Art. 83. — Incepand cu anul 2010, Agentia poate asigura prin bugetul sau, in limita fondurilor bugetare alocate in acest scop, finantarea cheltuielilor ocazionate de instruirea evaluatorilor externi.
Art. 84. — Agentia poate externaliza, in conditiile legii, serviciile de evaluare pentru componenta evaluarii prevazuta la art. 53 lit. b).
Art. 85. — Se autorizeaza Agentia sa stabileasca anual, in conditiile legii, din numarul total de functii publice vacante din cadrul autoritatilor sau institutiilor publice, numarul de functii publice pe care vor fi incadrati manageri publici.
Art. 86. — In termen de cel mult 45 de zile de la intrarea in vigoare a prezentelor norme metodologice, autoritatile sauinstitutiile publice au obligatia adoptarii tuturor masurilor organizatorice si administrative corespunzatoare aplicarii acestora.
Art. 87. — (1) Termenele prevazute in prezentele norme metodologice se calculeaza avandu-se in vedere inclusiv ziua cand au inceput si ziua cand s-au sfarsit.
(2) Termenul care incepe intr-o zi nelucratoare sau de sarbatoare legala se considera ca incepe in prima zi de lucru urmatoare.
(3) Termenul care se sfarseste intr-o zi nelucratoare sau de sarbatoare legala se va prelungi pana la sfarsitul primei zile de lucru urmatoare.
Art. 88. — Anexele nr. 1—4 fac parte integranta din prezentele norme metodologice.
Anexa nr. 1 la normele metodologice -
ANGAJAMENT incheiat in aplicarea art. 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2008 privind statutul functionarului public denumit manager public — model —
I. Partile semnatare
II. Obiectul angajamentului
Obiectul prezentului angajament il constituie asumarea obligatiei de catre participantul la program de a lucra in cadrul administratiei publice pentru o perioada de cel putin 5 ani, cu respectarea prevederilor legale, precum si cu exercitarea drepturilor si indeplinirea obligatiilor stabilite in continuare. Obligatia poate fi indeplinita prin desfasurarea de activitati in regim de functie publica, prin ocuparea unei functii de demnitate publica sau, dupa caz, in baza unui contract individual de munca. Ministerul isi asuma obligatia corelativa de a asigura desfasurarea programului de formare si plasarea participantului la program pe o functie specifica de manager public, dupa absolvire, in conditiile legii.
III. Drepturile si obligatiile partilor
1. Participantul la program are urmatoarele drepturi:
a) sa primeasca integral si la termen sumele prevazute cu titlu de bursa sau, dupa caz, sumele cu titlu de cheltuieli de deplasare;
b) sa ii fie virate, in contul pe care il indica, sumele prevazute cu titlu de bursa;
c) sa fie informat cu privire la deciziile care se iau si care il vizeaza in mod direct;
d) sa fie consultat cu privire la modificari de fond, de natura a-i afecta un interes personal legitim, ale deciziilor cu caracter individual luate prin exceptie de la procedurile generale aprobate;
e) ca urmare a absolvirii programului de formare, sa fie numit intr-o functie publica specifica de manager public. 2.
Participantul la program are urmatoarele obligatii:
a) sa se conformeze solicitarilor furnizorului de formare cu privire la derularea activitatilor specifice desfasurarii programelor de formare si sa participe diligent la toate aceste activitati;
b) sa respecte normele de conduita profesionala si civica si sa se abtina de la orice fapta care ar putea aduce prejudicii persoanelor fizice sau juridice ori imaginii furnizorului de formare;
c) sa respecte, in indeplinirea sarcinilor corespunzatoare activitatilor specifice desfasurarii programelor de formare, prevederile actelor normative de organizare si functionare, precum si regulamentele de studii si cele de ordine interioara ale institutiilor in care desfasoara respectivele activitati;
d) pe perioada derularii programului de formare, sa informeze in scris Agentia Nationala a Functionarilor Publici, iar ulterior absolvirii programului de formare, sa informeze in scris ministerul — Directia generala juridica, in termen de cel mult 10 zile de la producerea evenimentului, despre orice modificare a datelor inregistrate privind domiciliul, resedinta, starea civila ori starea de sanatate; notificarea va fi insotita de copii ale documentelor prin care se constata/se dispun modificarile de catre organele in drept;
e) sa ramburseze, in situatia incetarii calitatii de participant la program, toate cheltuielile efectuate cu formarea pana la data inregistrarii solicitarii sale scrise sau, dupa caz, pana la dataexmatricularii din program ca urmare a aplicarii unei sanctiuni disciplinare;
f) sa se prezinte in termenul legal la autoritatea sau institutia publica unde a fost repartizat, in vederea ocuparii functiei publice specifice de manager public;
g) sa ramburseze, in situatia nerespectarii obligatiei care face obiectul prezentului angajament, contravaloarea cheltuielilor efectuate pentru formarea sa, redusa proportional cu perioada luata in calcul ca fiind lucrata din termenul de 5 ani;
h) in situatia indeplinirii obligatiei care face obiectul prezentului angajament prin ocuparea unui post in baza unui contract individual de munca, sa informeze ministerul — Directia generala juridica, in termen de cel mult 10 zile de la producerea evenimentului, despre orice nastere, modificare sau incetare a raporturilor de munca.
3. Ministerul are urmatoarele drepturi:
a) sa dispuna cu privire la modalitatea de organizare si desfasurare a programelor de formare, precum si cu privire la regulile aplicabile pe parcursul activitatilor de formare;
b) sa solicite date referitoare la domiciliul, resedinta, starea civila, starea de sanatate, activitatile participantului la program si rezultatele inregistrate de acesta, precum si copii de pe documentele considerate relevante in vederea inregistrarii si actualizarii evidentelor;
c) sa dispuna asupra modalitatilor si termenelor de plata pentru valoarea calculata a creantelor in situatia recuperarii debitelor provenite din nerespectarea prevederilor prezentului angajament.
4. Ministerul are urmatoarele obligatii:
a) sa stabileasca din timp o modalitate unica de indeplinire a obligatiilor de plata si sa aduca la cunostinta persoanelor interesate informatiile relevante, astfel incat orice plata sa fie facuta in termen, in mod corespunzator;
b) sa vireze integral si la termen sumele prevazute cu titlu de bursa sau, dupa caz, sumele cu titlu de cheltuieli de deplasare;
c) sa actioneze pentru recuperarea debitelor provenite din nerespectarea prevederilor prezentului angajament, cu oferirea posibilitatii esalonarii platilor astfel incat valoarea esalonata calculata la recuperarea creantelor sa nu depaseasca 20% din totalul veniturilor debitorului; esalonarea platilor se face la solicitarea motivata a debitorului, cu prezentarea de catre acesta a documentelor doveditoare ale totalului veniturilor acestuia.
5. Drepturile si obligatiile ministerului se exercita/se indeplinesc prin structurile sale de specialitate, precum si prin institutiile publice si organele de specialitate din subordinea acestuia, conform atributiilor care le revin acestora in aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 92/2008, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 135/2009, cu modificarile ulterioare, si a actelor normative proprii de organizare si functionare.
6. In caz de suspendare a raportului de serviciu, perioadele aflate sub incidenta art. 94 alin. (1) lit. a), b) si lit. c) teza I din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se calculeaza in termenul de 5 ani, iar celelalte perioade nu se includ in calculul termenului.
7. Obligatia de rambursare prevazuta la pct. 2 lit. e) si g) devine exigibila dupa trecerea unei perioade de gratie de 30 de zile de la data nasterii acestei obligatii.
8. In lipsa unor prevederi legale exprese contrare, prezentul angajament isi mentine pe deplin valabilitatea si produce efecte si in situatia modificarii cadrului normativ in vigoare privind statutul managerului public sau al functiei publice.
IV. Valoarea creantelor
1. La calculul contravalorii cheltuielilor efectuate cu formarea participantului la program vor fi incluse:
a) sumele platite participantului la program cu titlu de bursa;
b) sumele platite participantului la program cu titlu de cheltuieli de deplasare;
c) sumele aferente organizarii si derularii activitatilor de formare desfasurate in tara;
d) sumele aferente organizarii si derularii activitatilor de formare desfasurate in strainatate.
2. Calcularea contravalorii cheltuielilor efectuate cu formarea participantului la program se face prin insumarea sumelor prevazute la pct. 1 lit. a), b) si d), la care se adauga valoarea calculata prin impartirea sumelor prevazute la pct. 1 lit. c) la numarul efectiv de participanti la fiecare dintre tipurile de activitati de formare desfasurate in tara, precum si orice alte sume suplimentare stabilite cu titlu de penalitati.
3. Sumele stabilite cu titlu de creante rezultate din derularea prezentului angajament se calculeaza pe baza documentelor justificative prezentate de persoanele in drept.
V. Incetarea efectelor angajamentului
Prezentul angajament inceteaza sa produca efecte de stingere a obligatiilor de plata dintre parti in oricare dintre urmatoarele situatii:
a) la expirarea perioadei de 5 ani de lucru in administratia publica, de la data calculata incepand cu data primei numiri in functia publica specifica de manager public;
b) cand starea sanatatii fizice sau/si psihice a participantului la program, constatata prin decizie a organelor competente de expertiza medicala, nu ii mai permite acestuia sa isi indeplineasca obligatiile asumate prin prezentul angajament;
c) prin efectul legii, daca conditiile pentru ocuparea functiilor publice specifice de manager public se modifica astfel incat participantul la program nu mai este eligibil pentru ocuparea functiei;
d) prin denuntare unilaterala de catre participantul la program, in cazul nerespectarii drepturilor prevazute la pct. 1 lit. a) din sectiunea a III-a, pentru o perioada mai mare de 3 luni, respectiv a celor prevazute la pct. 1 lit. e) din sectiunea a III-a, pentru o perioada mai mare de 6 luni; e) in oricare dintre situatiile pentru care legea prevede ca partile semnatare nu se afla in culpa, de la data producerii sau, dupa caz, anuntarii producerii evenimentului datorita caruia prezentul angajament nu-si mai poate produce efectele.
Prezentul angajament a fost incheiat astazi, ......................, la Bucuresti, in 3 (trei) exemplare, egal valabile, cate un exemplar pentru:
— participantul la program;
— minister;
— Agentia Nationala a Functionarilor Publici.
Prezentul angajament a fost inregistrat cu nr. .................. din data de .............................. la Ministerul Administratiei si Internelor.
Anexa 2 la Normele metodologice – Acord Institutional
I. Partile semnatare
II. Obiectul acordului institutional
Art. 1. — Obiectul prezentului acord il constituie acordul de implicare a institutiei partenere in activitati specifice corespunzatoare organizarii si desfasurarii programelor de formare specializata in administratia publica organizate pentru obtinerea statutului de manager public, prevazute la art. 3 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2008 privind statutul functionarului public denumit manager public, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 135/2009, cu modificarile ulterioare, denumite in continuare programe de formare.
Obiectul acordului se realizeaza prin:
a) indeplinirea procedurilor de selectare si desemnare a mentorilor;
b) asigurarea conditiilor de desfasurare a activitatilor de stagiu de catre participantii la programele de formare;
c) facilitarea indeplinirii de catre persoanele desemnate in calitate de mentor a rolului prevazut la art. 38 alin. (3) din Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 92/2008 privind statutul functionarului public denumit manager public, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 78/2011, denumite in continuare Norme.
Prezentul acord se incheie in aplicarea si in conformitate cu urmatoarele prevederi legale:
— art. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2008, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 135/2009, cu modificarile ulterioare;
— art. 34—40 din Norme.
III. Durata acordului institutional
Art. 2. — Prezentul acord intra in vigoare de la data semnarii sale de catre parti si este valabil pana la stingerea tuturor obligatiilor pe care le genereaza.
Art. 3. — Durata de desfasurare a activitatilor de stagiu de catre participantii la programele de formare in cadrul institutiei partenere se stabileste prin intocmirea fisei de stagiu prevazute la art. 6.
IV. Obligatiile partilor
Art. 4. — Institutia partenera are urmatoarele obligatii:
a) sa asigure desfasurarea activitatilor de stagiu sub directa coordonare si responsabilitate a mentorilor, in principal la sediul institutiei partenere si cu monitorizarea periodica a reprezentantilor Agentiei;
b) sa sprijine integrarea participantilor in echipe, cointeresarea si implicarea lor in domeniile si tipurile de activitati specifice ale institutiei partenere;
c) sa stabileasca, cu avizul Agentiei, domeniile si tipurile de activitati specifice pe care mentorul este obligat sa le includa in programul de stagiu;
d) sa asigure participantilor un post de lucru dotat cu birotica necesara: calculator, acces la imprimanta, copiator, telefon/fax, rechizite si altele asemenea;
e) sa permita accesul reprezentatului Agentiei si/sau al persoanelor desemnate de catre aceasta pentru evaluarea stagiului, aflati in vizita de stagiu, la toate informatiile necesare, utile realizarii evaluarii participantilor;
f) sa permita participantilor sa participe la reuniunea de stagiu si la orice alte evenimente pentru care Agentia ii solicita in mod expres pe perioada stagiului;
g) sa comunice Agentiei toate informatiile legate de activitatea participantilor pe parcursul perioadei de stagiu, precum si situatiile neprevazute intervenite;
h) sa puna la dispozitia participantilor materialele de prezentare a institutiei, precum si toate celelalte materiale necesare realizarii obiectivelor de stagiu, convenite de participanti si mentori la inceperea perioadei de stagiu si formalizate in planul de lucru al participantului;
i) sa permita participantilor accesul la toate informatiile necesare pentru tratarea problematicilor curente, acestia putand avea initiative, participa la reuniuni, lua cuvantul, intocmi note si propuneri;
j) sa permita mentorilor sa participe la sesiunile de formare si informare pe care Agentia le organizeaza in vederea pregatirii activitatii de stagiu;
k) sa permita mentorilor sa comunice direct cu Agentia in orice problema legata de desfasurarea activitatii de stagiu;
l) sa asigure, prin intermediul mentorilor: indrumarea participantilor pe perioada stagiului, accesul lor la toate sectoarele de activitate cu relevanta pentru programele de formare urmate, precum si la bazele de date fara caracter confidential, la documentatia specifica activitatii acestor sectoare; urmarirea realizarii in totalitate a obiectivelor stagiului; coordonarea si monitorizarea activitatii participantilor; supravegherea acestora in timpul orelor de lucru; indrumarea sefilor compartimentelor in care participantii si-au desfasurat activitatea de stagiu, in vederea completarii corespunzatoare a fisei individuale de notare a performantelor profesionale ale acestora (formular standard), in vederea evaluarii activitatii participantilor pe durata si la sfarsitul stagiului.
Art. 5. — Agentia se obliga:
a) sa remunereze mentorii pentru activitatea depusa;
b) sa informeze institutia partenera cu privire la toate situatiile care pot influenta modul de organizare si desfasurare a activitatilor prevazute pentru perioada de stagiu al participantilor;
c) sa puna la dispozitia mentorilor, la cerere, materiale legate de activitatea de stagiu;
d) sa sprijine institutia partenera in cazul in care se confrunta cu probleme legate de desfasurarea activitatii de stagiu (mai putin probleme legate de logistica);
e) sa informeze participantii ca, pe perioada desfasurarii activitatilor de stagiu, sunt asimilati functionarilor publici si, in aceasta calitate, sunt obligati sa respecte prevederile legale aplicabile acestora, inclusiv in ceea ce priveste confidentialitatea si obligatia de rezerva (neutralitate si impartialitate), precum si prevederile regulamentelor specifice ale institutiei partenere.
V. Modalitatile de derulare
Art. 6. — In urma parcurgerii procedurilor legale pentru identificarea si selectarea mentorilor, pentru fiecare stagiu practic se intocmeste o fisa de stagiu, care se constituie in anexa la prezentul acord si care va cuprinde:
a) durata stagiului;
b) lista nominala a mentorilor;
c) cuantumul remuneratiei mentorilor, in suma bruta;
d) lista nominala a participantilor la stagiu.
Data intocmirii fisei de stagiu reprezinta data aprobarii mentorilor, potrivit art. 37 alin. (3) din Norme.
Art. 7. — Prin continut si modalitatile de desfasurare, activitatile convenite a se desfasura pe perioada stagiului trebuie sa asigure atingerea obiectivelor stagiului.
Art. 8. — Agentia va monitoriza desfasurarea acestor activitati, putand solicita modificarea lor in vederea atingerii obiectivelor stagiului. In acest sens, Agentia este indreptatita sa solicite, iar institutia partenera are obligatia sa furnizeze informatii legate de derularea activitatilor si comportamentul participantului. Agentia poate solicita oricand participantilor sa furnizeze informatii despre modul in care se desfasoara activitatile de stagiu la institutia partenera.
Art. 9. — Orice modificare a conditiilor initiale de desfasurare a activitatilor de stagiu va fi adusa la cunostinta Agentiei in maximum 48 de ore de la momentul in care aceasta a fost cunoscuta sau putea si trebuia sa fie cunoscuta de institutia partenera.
Art. 10. — Pe parcursul perioadei de stagiu, Agentia va desemna persoane care vor desfasura vizite de stagiu la nivelul institutiei partenere in vederea evaluarii acestuia. In cadrul acestor vizite se organizeaza intalniri cu mentorii si participantii, cu alte persoane cu care acestia lucreaza in timpul stagiului, precum si cu o persoana din conducerea institutiei partenere si se analizeaza activitatea depusa de participanti si problemele cu care se confrunta institutia partenera in sustinerea acestei activitati.
Art. 11. — La mijlocul perioadei de stagiu, Agentia organizeaza reuniunea de stagiu, care va regrupa toti
participantii in vederea unor schimburi reciproce de impresii si informatii. Discutiile vor fi orientate pe conditiile de primire de catre institutia partenera, obstacolele intampinate, caracteristicile generale ale activitatii etc.
VI. Situatii speciale
Art. 12. — Pierderea calitatii de mentor, ca urmare a neindeplinirii obligatiilor stabilite de lege in sarcina acestuia, se constata prin emiterea actului administrativ corespunzator de catre institutia partenera, la initiativa acesteia sau la solicitarea motivata a Agentiei.
Art. 13. — In toate cazurile prevazute de lege pentru pierderea calitatii de mentor, institutia partenera este obligata sa asigure inlocuirea acestuia, urmand procedura prevazuta la art. 37 din Norme si in conformitate cu prevederile prezentului acord, prin act aditional.
Art. 14. — Imposibilitatea temporara de indeplinire a atributiilor de mentor nu atrage pierderea acestei calitati, ci doar inlocuirea mentorului potrivit art. 13.
VII. Incetarea acordului institutional
Art. 15. — Prezentul acord poate inceta prin acordul comun al partilor, convenit in scris, prin act aditional.
VIII. Raspundere
Art. 16. — Nerespectarea sau executarea necorespunzatoare de catre una dintre parti a obligatiilor prevazute in prezentul acord atrage raspunderea juridica in conditiile legii.
Art. 17. — Orice neintelegere decurgand din prezentul acord urmeaza a fi solutionata pe cale amiabila de catre cele doua parti. In caz contrar, eventualele litigii sunt de competenta instantelor judecatoresti.
Art. 18. — Forta majora exonereaza de raspundere partea care o invoca, potrivit legii, cu conditia comunicarii acesteia in termen de 10 zile de la aparitie, urmand ca in urmatoarele 30 de zile partea care o invoca sa transmita celeilalte parti acte doveditoare.
IX. Dispozitii finale
Art. 19. — Orice modificare sau completare a prezentului acord se va face in scris, cu acordul comun al partilor, si va imbraca forma unui act aditional.
Art. 20. — Orice comunicare intre parti se va face in scris si va fi inregistrata atat la transmitere, cat si la primire.
Art. 21. — Prevederile prezentului acord vor fi interpretate in conformitate cu legislatia romana in vigoare.
Art. 22. — Prezentul acord s-a incheiat in doua exemplare, cate unul pentru fiecare parte, ambele exemplare avand aceeasi forta juridica, si a fost semnat astazi, …….. la…….
Agentia Nationala a Functionarilor Publici …….
Institutia partenera……
_____
Nota Avocatnet.ro: Puteti consulta Anexele 3 - 4 la Normele metodologice in fisierul atasat.
Comentarii articol (0)