Costul unei calatorii su metroul sau pe calea ferata va fi majorat prin ordin al ministrului transportului si infrastructurii, nemaifiind corelat inflatiei, conform unui proiect de OUG elaborat de MTI. Ultima ajustare a tarifelor de calatorie cu metroul s-a realizat in septembrie 2010. Conform MTI, Metrorex si CFR au acumulat datorii de peste 680 de milioane de lei.
MTI a publicat in dezbatere publica un proiect de
OUG pentru abrogarea unor pozitii din anexa la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/2001 privind regimul preturilor si tarifelor reglementate, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei.
Astfel, proiectul de act normativ elaborat de MTI
abroga Pozitia "Transport urban de calatori cu metroul" si pozitia "Transport de calatori pe calea ferata - deservire generala (exclusiv servicii auxiliare si transport international)”din anexa la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/2001 privind regimul preturilor si tarifelor reglementate, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 115 din 7 martie 2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 205/2002, cu modificarile si completarile ulterioare,
urmand ca tarifele de calatorie cu metroul si de transport feroviar de calatori sa fie ajustate prin Ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii.
Conform expunerii de motive, MTI sustine implementarea unei politici tarifare care sa conduca la cresterea veniturilor proprii realizate din activitatea de transport feroviar public de calatori si cu metroul, concomitent cu reducerea gradului de subventionare a tarifelor de calatorie cu aceste mijloace de transport de la bugetul de stat. De asemenea, conform notei de fundamentare, ultima ajustare a tarifelor de calatorie cu metroul s-a realizat incepand cu 18 septembrie 2010, in limita modificarii indicelui preturilor de consum de 108,12% aferent perioadei martie 2009 – iulie 2010. Totodata, din datele MTI reiese ca
pretul mediu al unei calatorii cu metroul realizat a fost de circa 0,67 lei (reprezentand raportul dintre veniturile din încasari pentru transportul calatorilor si numarul total de calatori transportati) in timp ce costul mediu real al unei calatorii a fost de circa 3,5 lei (reprezentand raportul dintre cheltuielile totale pentru activitatea de exploatare a metroului si numarul de calatori transportati).
Conform MTI,
pretul unei calatorii cu transportul public in Bucuresti se ridica la 0,36 euro, in timp ce in Viena o calatorie costa 1,8 euro, in Paris si Bruxelles 1,7 euro, in Roma un euro, iar in Amsterdam 1,6 euro.
In acelasi timp, la nivelul anului 2010,
tariful mediu realizat al unei calatorii cu trenul a fost de circa 12,95 lei (reprezentand raportul dintre veniturile din incasari pentru transportul calatorilor si numarul total de calatori transportati)
in timp ce costul mediu real al unei calatorii a fost de circa 40,9 lei (reprezentand raportul dintre cheltuielile pentru activitatea de exploatare si numarul de calatori transportati)
Potrivit MTI, cresterea cheltuielilor la componentele de baza strict necesare întretinerii si reparatiilor materialului rulant, au condus la înregistrarea de datorii restante la plata care, la sfarsitul lui 2010, se ridicau la 136 milioane lei la transportul calatorilor cu metroul si la circa 550 milioane lei la transportul calatorilor pe calea ferata.
_
Va prezentam in fisier atasat proiectul de OUG.
Comentarii articol (1)