Costul unei calatorii cu metroul sau pe calea ferata va fi majorat prin ordin al ministrului transportului si infrastructurii, nemaifiind corelat inflatiei, conform unui act normativ publicat in Monitorul Oficial. Ultima ajustare a tarifelor de calatorie cu metroul s-a realizat in septembrie 2010.
Ordonanta de urgenta nr. 57/2011 pentru abrogarea unor pozitii din anexa la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/2001 privind regimul preturilor si tarifelor reglementate, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei, precum si pentru aprobarea unor masuri cu privire la ajustarea tarifelor de calatorie cu metroul si de transport feroviar a fost publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 435, din 22 iunie 2011.
Potrivit actului normativ, tarifele de calatorie cu metroul si de transport feroviar de calatori vor fi ajustate prin Ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii.
Astfel, se prevede ca ajustarea tarifelor de calatorie cu metroul si de transport feroviar sa aiba in vedere urmatoarele criterii:
a) raportul dintre subventia necesara la nivelul prestatiilor cu caracter de serviciu public si subventia alocata;
b) evolutia preturilor la materiile prime, materiale, piese de schimb, in functie de indicele de inflatie comunicat de Institutul National de Statistica;
c) evolutia preturilor la energie electrica si combustibili, atat motorina, cat si uleiuri.
MTI sustine implementarea unei politici tarifare care sa conduca la cresterea veniturilor proprii realizate din activitatea de transport feroviar public de calatori si cu metroul, concomitent cu reducerea gradului de subventionare a tarifelor de calatorie cu aceste mijloace de transport de la bugetul de stat. Ultima ajustare a tarifelor de calatorie cu metroul s-a realizat incepand cu 18 septembrie 2010, in limita modificarii indicelui preturilor de consum de 108,12% aferent perioadei martie 2009 – iulie 2010.
Totodata, din datele MTI reiese ca pretul mediu al unei calatorii cu metroul realizat a fost de circa
0,67 lei (reprezentand raportul dintre veniturile din incasari pentru transportul calatorilor si numarul total de calatori transportati) in timp ce costul mediu real al unei calatorii a fost de circa
3,5 lei (reprezentand raportul dintre cheltuielile totale pentru activitatea de exploatare a metroului si numarul de calatori transportati).
Conform MTI, pretul unei calatorii cu transportul public in Bucuresti se ridica la
0,36 euro, in timp ce in Viena o calatorie costa 1,8 euro, in Paris si Bruxelles 1,7 euro, in Roma un euro, iar in Amsterdam 1,6 euro.
In acelasi timp, la nivelul anului 2010, tariful mediu realizat al unei calatorii cu trenul a fost de circa
12,95 lei (reprezentand raportul dintre veniturile din incasari pentru transportul calatorilor si numarul total de calatori transportati) in timp ce costul mediu real al unei calatorii a fost de circa
40,9 lei (reprezentand raportul dintre cheltuielile pentru activitatea de exploatare si numarul de calatori transportati)
Potrivit MTI, cresterea cheltuielilor la componentele de baza strict necesare intretinerii si reparatiilor materialului rulant, au condus la inregistrarea de datorii restante la plata care, la sfarsitul lui 2010, se ridicau la 136 milioane lei la transportul calatorilor cu metroul si la circa 550 milioane lei la transportul calatorilor pe calea ferata.
Comentarii articol (1)