Eliminarea facilitatilor fiscale sau a altor forme de stimulare fiscala in Romania in ultimii 2-3 ani coroborate cu efectele crizei economice readuce in atentia contribuabililor necesitatea optimizarii acestor costuri.
CE ESTE OPTIMIZAREA COSTURILOR FISCALE ?
Orice activitate desfasurata in limita legislatiei al carui scop este reducerea obligatiilor fiscale prin:
• Scutirea, reducerea, amanarea obligatiilor fiscale
• Recuperarea in timp corespunzator a creantelor fiscale sau evitarea detinerii de creante fiscale permitand obtinerea de costuri reduse de finantare a obligatiilor fiscale
• Posibilitatea recuperarii pierderilor fiscale din rezultatele fiscale ulterioare
• Fructificarea legislatiei fiscale pentru obtinerea maximului deducerilor fiscale si minimizarea situatiilor in care nu se accepta deducerile fiscale
• Desfasurarea/efectuarea operatiunilor impozabile in zonele unde nivelul de taxare, costurile si riscurile fiscale sunt cele mai scazute
-Nu este rezultatul unor abuzuri de interpretare a legii fiscale sau de acte care sa contravina legislatiei fiscale.
Solutiile de optimizare fiscala presupun interpretarea legislatiei fiscale, de regula conform interesului legiuitorului si nu prin argumentatii sau interepretari ale legii numai in favoarea contribuabilului.
Operatiunile, tranzactiile, baza impozabila, subiectii tranzactiei si alte informatii aferente optimizarii fiscale sunt detaliate transparent si corespunzator in toate raportarile contabile si fiscale obligatorii ale contribuabilului.
Solutiile aleg desfasurarea/efectuarea operatiunilor impozabile in zonele unde nivelul de taxare, costurile si riscurile fiscale sunt cele mai scazute pentru contribuabil.
CE NU ESTE OPTIMIZARE COSTURILOR FISCALE ?
Orice activitate desfasurata la limita sau in afara legislatiei al carui scop este evaziunea obligatiilor fiscale prin exercitarea voita, cu intentie clara de a ocoli legislatia fiscala prin:
• Ascunderea bazei impozabile si a subiectilor impozitarii
• Declararea falsa a veniturilor sau a bazei impozabile in scopul reducerii obligatiilor fiscale
• Interpretarea legislatiei fiscale in mod abuziv numai in favoarea contribuabilului
• Lipsa de transparenta si/sau raportarea trunchiata sau partiala a tranzactiilor, subiectilor tranzactiei, bazei impozabile
• Efectuarea de tranzactii fara documentatie si raportare specifica
• Frauda fiscala
• Obtinerea de catre contribuabil fara justificare de :
- credite fiscale
-rambursari de creante fiscale
- scutiri fiscale
- majorarea deducerilor fiscale si scaderea sumelor neacceptate la deducerile fiscale fara justificare sau acoperire legala
NIVELUL DE IMPOZITARE IN ROMANIA:
• in medie 43% din cheltuielile salariale reprezinta obligatii fiscale si doar 57% salariul net care ajunge la angajat
• Valoarea adaugata (ca diferenta intre vanzarile si achizitiile entitatii fiscale) este impozitata cu 24%
• Profitul si venitul net este impozitat cu 16%
• Impozitele totale pe profit +pe dividendele platite persoanelor fizice duce impozitarea efectiva a profitului la o rata de 29,44%
-Actionarul persoana fizica primeste pentru 100 RON profit contabil doar 71.56 RON din profitul net realizat de societatea unde este actionar (societatea plateste impozitul pe profit 16 RON (100 RON-profitul impozabil x 16% ) + 13,44 RON plata impozitului pe dividende (84 RON –dividendul x 16%) adica in total 29,44 RON.
• Creantele fiscale in special TVA se recupereaza foarte greu (sunt frecvente situatiile in care cererile de recuperare a TVA-ului au o vechime mai mare de un an)
• Taxele si impozitele principale se achita de regula la date fixe si nu la data platii sau aparitiei evenimentului taxabil
• Taxele si impozitele principale se achita de regula la date fixe si nu la data platii sau aparitiei evenimentului taxabil
• Lipsa unei consistente si transparente in aplicarea si intepretarea prevederilor fiscale de catre organele fiscale
• Lipsa coerentei si predictibilitatii sistemului de impozitare
CONCLUZIE:
• Costurile fiscale in Romania au un nivel ridicat nu doar datorita ratelor de impozitare/taxelor practicate ci si celorlalte elemente calitative descrise mai sus
• Sistemul fiscal din Romania inca prezinta un nivel ridicat de risc
• Ca parte a costurilor oricarei afaceri, costurile fiscale trebuiesc optimizate astfel incat sa permita eliberarea resurselor financiare necesare investitorilor in dezvoltarea investitiilor
CONFORM LEGISLATIEI SI PRACTICTII INTERNATIONALE:
• “Nimeni nu este obligat sa plateasca mai multe taxe si impozite decat ceea ce este mentionat in legislatia fiscala”
• E dreptul contribuabilului sa decida:
- cum va respecta legislatia fiscala
- unde va accepta sa isi desfasoare activitatea si sa fie impozitat
- cine va deveni subiect impozabil si platitorul obligatiilor fiscale: ca persoana fizica sau juridica, rezidenta sau nerezidenta, etc.
CONCLUZIE:
E un drept legitim al contribuabililor sa isi minimizeze/optimizeze costurile fiscale respectand legislatia fiscala.
CUM SE EFECTUEAZA OPTIMIZAREA COSTURILOR FISCALE ?
1. Se analizeaza pozitia fiscala curenta a contribuabilului in care se determina:
a) Rezervele fiscale existente, nefolosite si care pot compensa obligatiile de plata rezultate din viitoarele tranzactii impozabile ale contribuabilului:
- Pierderile fiscale
- Creantele fiscale
- Daca au fost folosite de contribuabil toate deducerile fiscale permise de legislatie
b) Se determina zonele de risc fiscal ale contribuabilului:
- Daca exista obligatii fiscale neraportate/neevidentiate datorita interpretatii incorecte a legislatiei, schimbarilor legislative sau imprecizia /incoerenta legislatiei fiscale precum si existenta de obligatii fiscale contingente – care pot apare si care nu pot fi cuantificate precis
- Daca exista situatii in care aplicarea deducerilor fiscale sau reducere nivelului obligatiilor fiscale nu se poate deduce fiscal fara o documentatie sau indeplinirea tuturor conditiilor corespunzatoare impuse de legislatia fiscala
- Situatia curenta a controalelor fiscale si daca ulterior acestora contribuabilul a respectat sau nu observatiile incluse in raportul de control
- Modul in care au fost efectuate / reflectate/raportate tranzactiile cu partile afiliate
2. Intelegerea modului in care contribuabilul isi desfasoara operatiunile. Se determina/documenteaza :
- Care sunt obligatiile fiscale ale contribuabilului
- Ce produce, ce vinde, ce servicii presteaza contribuabilul
- Cine si de unde sunt actionarii/asociatii
- Care sunt tranzactiile cu partile afiliate ale contribuabilului
- Care este specificul ramurii de activitate al contribuabilului
- Cine sunt clientii, furnizorii, care sunt termenii contractuali de baza – termenul de plata / incasare / perioada de plata/incasare, garantii etc.
- Cum sunt documentate tranzactiile contribuabilului dpdv fiscal ?
- Care este strategia si intentiile pe termen lung ale contribuabilului ?
- Cum isi remunereaza angajatii si ce obligatii suplimentare are fata de acestia
3. Elaborarea diagnosticului fiscal al contribuabilului:
- Determinarea punctelor forte si a celor cu risc ridicat din pozitia fiscala curenta
- Determinarea pozitiei fiscale a contribuabilului pe urmatorii cel putin 2 ani in conditiile in care legislatia fiscala curenta nu va fi schimbata
4. Elaborarea propunerilor de optimizare fiscala
- Se prezinta contribuabilului proiectele de optimizare a costurilor fiscale impreuna cu riscurile aferente si fezabilitatea acestora
5. Implementarea propunerilor de optimizare fiscala
RISCURILE OPTIMIZARII COSTURILOR FISCALE
Principalul risc este legat de posibila asociere a optimizarii costurilor fiscale cu evaziunea fiscala. Totusi, daca sunt respectate principiile de baza care stau la baza unei optimizari fiscale corespunzatoare (transparenta, pretul corect al tranzactiilor, interpretarea legislatiei fiscale la emiterea solutiilor fiscale in favoarea legiuitorului, lipsa unor abuzuri de interpretare si aplicare a solutiilor de optimizare fiscala, etc.) riscurile de asimilare cu evaziunea fiscala sunt minime.
Un alt risc este cel legat de abandonarea sau aplicarea incompleta/defectuoasa de catre contribuabil a solutiei fiscale propuse, ceea ce desigur poate duce la lipsa unor rezultate corespunzatoare sau chiar la posbilitatea asocierii solutiei respective cu evaziunea fiscala.
CAND TREBUIE APLICATA OPTIMIZAREA COSTURILOR FISCALE ?
• Oricand este posibil, este raspunsul cel mai clar
• Atunci cand au loc schimbari majore in legislatia fiscala cu efect advers asupra costurilor fiscale sau din contra cu efect pozitiv – aparitia unor zone de impozare mai scazute
• inainte de efectuarea unei tranzactii sau a unei modificari importante din activitatea contribuabilului
• Recomandabil:
- la inceputul afacerii
- inainte de lichidarea oricarei afaceri
- inainte de iesirea din afacere
INTREBARI CARE AR TREBUI ADRESATE DE INVESTITORI CATRE CONTABILI, AVOCATI SAU CONSULTANTI FISCALI:
• Ce structura legala ar fi cea mai avantajoasa fiscal pentru afacerea pe care urmeaza sa o desfasor- SA. SRL, grup, holding ?
• Structura legala curenta este varianta cea mai buna dpdv fiscal ?
• Unde ar trebui sa pun principalele active ale entitatii ?
• Care sunt principalele reduceri, scutiri, exonerari, facilitati fiscale pe care le pot aplica ?
• Care dintre costurile afacerii nu pot fi deduse fiscal sau prezinta un risc fiscal ridicat ?
• Voi inregistra creante fiscale ? Daca da cum as putea sa le utilizez in afacere prin compensarea lor, transferarea lor altor entitati, sau efectuarea altor tranzactii ?
• Care sunt datele de plata ale obligatiilor fiscale si daca exista posibilitatea amanarii platii acestora sau compensarii lor?
• Cum ar trebui sa aliniez politicile comerciale ale entitatii astfel incat sa pot reduce costurile fiscale ?
• Exista si alte forme de remunerare decat salarizarea pentru angajatii societatii ?
• Care sunt politicile contabile cele mai avantajoase dpdv fiscal pe care le pot aplica?
• Cum trebuiesc reflectate si raportate fiscal tranzactiile cu entitatile afiliate ?
• Ce obligatii fiscale apar la lichidarea sau la iesirea din afacere ? Ce ar trebui pregatit in acest sens astfel incat sa poata fi reduse obligatiile fiscale ?
_______________
Despre autor:
Botea Danut Nicolae are o bogata experienta de peste 17 ani in auditul financiar si in consultanta fiscala si contabila dintre care 14 ani ca membru al echipei Ernst Young din Romania. Este auditor financiar, expert contabil, auditor intern certificat si practician in insolventa. Este de asemenea membru ACCA, CIA, CAFR, CECCAR si UNPIR.
A coordonat proiecte de auditare a situatiilor financiare locale si IFRS si a raportarilor de grup pentru diverse societati din Romania inclusiv societati listate la bursa din industria siderurgica, farmaceutica, automotive, textila si alimentara, media precum si societati de distributie si de comert.
A facut parte si din echipa de taxe Ernst & Young, fiind specializat in optimizarea costurilor fiscale si in consultanta contabila unde in calitate de coordonator a finalizat cu succes astfel de proiecte pentru importante societati din Romania.
Comentarii articol (0)