Potrivit MDRT, propunerea legislativa a venit pe fondul constatarii cresterii ingrijoratoare a accidentelor grave provocate de desprinderea unor elemente de constructie de la nivelul fatadelor si invelitorilor sau teraselor cladirilor care, prin nivelul avansat de degradare, pun in pericol siguranta si sanatatea populatiei. Totodata, MDRT sustine ca nivelul avansat de degradare a fatadelor cladirilor genereaza scaderea calitatii arhitectural-ambientale a cadrului urban construit, scaderea calitatii mediului si vietii in comunitate si diminuarea interesului social, economic si turistic in si pentru zonele afectate.
Legea nr. 153/2011 privind masuri de crestere a calitatii arhitectural-ambientale a cladirilor, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, Nr. 493, din 11 iulie 2011, prevede ca, in termen de 3 luni de la data intrarii in vigoare a legii, primarii sa inventarieze cladirile care “prin nivelul de degradare a sistemului de inchidere perimetrala, pun in pericol sanatatea, viata, integritatea fizica si siguranta populatiei si/sau afecteaza calitatea mediului inconjurator, a cadrului urban construit si a spatiilor publice urban”.
Astfel, edilii vor notifica proprietarii in legatura cu obligatia lor de a executa lucrarile de interventie in decurs de cel mult 12 luni de la data notificarii. Legea prevede insa posibilitatea de a prelungi acest termen cu maxim 6 luni.
Totodata, actul normativ prevede amenzi de pana la 15.000 de lei pentru primarii care nu respecta aceste obligatii.
Pentru aceste lucrari, certificatul de urbanism si autorizatia de construire pentru executarea lucrarilor de interventie se elibereaza, in regim de urgenta, in cel mult 15 zile de la data inregistrarii solicitarii, cu scutire de taxa. In acelasi timp, autorizatia de construire se emite fara prezentarea extrasului de plan cadastral si a extrasului de carte funciara de informare.
Daca lucrarile de interventie necesare nu au fost executate sau au fost incepute, dar nu au fost finalizate, in termenele notificate, precum si in situatia in care detinatorii notificati refuza executarea lucrarilor de interventie in conditiile si la termenele notificate, legea da dreptul primarilor de a solicita consiliului local aprobarea executarii de catre autoritatea administratiei publice locale a lucrarilor de interventie, in numele si pe cheltuiala detinatorilor notificati, in limita fondurilor aprobate anual cu aceasta destinatie in bugetul local, cu conditia constituirii dreptului de creanta si a recuperarii cheltuielilor de la detinatorii notificati, in conditiile legii, pana la data receptiei finale a lucrarilor de interventie executate.
“Daca detinatorul notificat nu permite accesul la cladirea supusa lucrarilor de interventie in vederea executarii acestora de catre autoritatea administratiei publice locale, primarul, pentru a pune in aplicare hotararea consiliului, va solicita autorizarea instantei judecatoresti competente, prin ordonanta presedintiala, potrivit dispozitiilor Codului de procedura civila”, se mai arata in actul normativ.
Legea prevede ca finantarea proiectarii si executarii lucrarilor de refacere sa se asigure, pe cheltuiala proprie, de catre detinatorii cladirilor. Insa, Guvernul va facilita acordarea de credite bancare de la institutii de credit, cu garantie guvernamentala si cu dobanda subventionata pentru a sprijini proprietarii imobilelor sa realizeze lucrarile de reabilitare a anvelopei locuintei.
Finantarea va fi impartita astfel: minimum 10% din surse proprii ale beneficiarului si maximum 90% prin credit garantat prin Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii S.A. - I.F.N. Perioada de rambursare a creditelor bancare cu garantie guvernamentala si cu dobanda subventionata este de maximum 5 ani.
Atentie! De la prevederile legii sunt exceptate cladirile expertizate tehnic si incadrate in clasa I de risc seismic si pentru care proprietarii — persoane fizice si juridice — sunt obligati sa actioneze pentru proiectarea si executarea lucrarilor de interventie privind reducerea riscului seismic al cladirilor. De asemenea, legea nu se aplica si cladirilor reabilitate termic sau in curs de reabilitare la data intrarii in vigoare legii, blocurilor de locuinte inscrise in programe locale multianuale pentru executarea lucrarilor de reabilitare termica, in conditiile legislatiei in vigoare privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte sau cladirilor si ansamblurilor clasate sau in curs de clasare ca monumente istorice.
Comentarii articol (12)