Incepand cu data de 25 mai 2011, europenii vor beneficia de noi drepturi si servicii in materie de telefonie fixa si mobila si internet, statele membre avand obligatia de a transpune in legislatia nationala noile norme ale UE in domeniul telecomunicatiilor, destinate sa asigure cresterea competitivitatii sectorului telecomunicatiilor si imbunatatirea serviciilor pentru clienti, informeaza Comisia Europeana.
Astfel, consumatorii isi vor putea schimba operatorul de telecomunicatii intr-o singura zi, fara sa isi schimbe numarul de telefon, vor avea dreptul la mai multa claritate in ceea ce priveste serviciile oferite clientilor si vor beneficia de o mai buna protectie a datelor cu caracter personal inregistrate online.
Noile competente de supraveghere conferite Comisiei Europene si noile competente de reglementare acordate Organismului autoritatilor europene de reglementare in domeniul comunicatiilor electronice (OAREC) vor spori certitudinea in materie de reglementare si vor ajuta operatorii de telecomunicatii sa se dezvolte in cadrul unei piete unice paneuropene a telecomunicatiilor.
Comisia a colaborat indeaproape cu statele membre in vederea transpunerii rapide a acestor norme ale UE si va avea in vederea lansarea de proceduri in constatarea neindeplinirii obligatiilor impotriva statelor membre care nu le vor fi transpus la timp. Potrivit CE, consolidarea pietei unice a serviciilor de telecomunicatii reprezinta un obiectiv-cheie al Agendei digitale pentru Europa.
„Cetatenii si intreprinderile ar trebui sa profite la maximum de oportunitatile oferite de aceste noi norme pentru a obtine servicii mai competitive de telecomunicatii. Voi face tot posibilul pentru a-i ajuta in acest sens. Daca aceste drepturi nu pot fi exercitate in practica, voi lua impotriva statelor membre si a operatorilor de telecomunicatii masurile necesare pentru remedierea situatiei”, spune Neelie Kroes, vicepresedinta Comisiei Europene responsabila cu Agenda digitala.
Astfel, incepand de la 25 mai, noile norme ale UE ofera cetatenilor si intreprinderilor urmatoarele avantaje:
Niveluri ridicate de protectie a consumatorilor si o oferta mai variata:
- posibilitatea de schimba operatorul de telefonie fixa sau mobila intr-o singura zi lucratoare, fara a schimba numarul de telefon;
- durata maxima de 24 de luni pentru contractele initiale semnate cu clientii si obligatia operatorilor de a oferi contracte pe 12 luni. Acest lucru va permite clientilor sa treaca mai usor la un alt operator in cazul in care gasesc o oferta mai buna;
- informatii mai clare cu privire la serviciile la care este abonat clientul. Contractele incheiate cu consumatorii trebuie sa ofere informatii despre nivelurile minime de calitate a serviciilor. Concret, abonatii serviciilor de internet trebuie sa fie informati cu privire la tehnicile de gestionare a traficului si la impactul acestora asupra calitatii serviciilor, precum si la alte restrictii (precum limitarea latimii benzilor de frecvente, viteza de conectare disponibila, blocarea sau limitarea accesului la anumite servicii, cum ar fi telefonia prin internet (VoIP). De asemenea, contractele trebuie sa ofere informatii cu privire la despagubirile si rambursarile disponibile in caz de nerespectare a acestor niveluri minime.
O mai buna protectie a vietii private si mai multa siguranta online:
- o mai buna protectie impotriva incalcarii securitatii datelor cu caracter personal si impotriva „spam”-urilor (e-mail-uri nesolicitate), obligativitatea notificarii cazurilor de incalcare a securitatii datelor cu caracter personal;
- imbunatatirea informatiilor si a obligativitatea consimtamantului pentru stocarea sau accesarea informatiilor in dispozitivele utilizatorilor, cum ar fi cookies care nu au legatura cu serviciul accesat (a se vedea MEMO/11/320).
O reglementare mai coerenta la nivelul intregii UE:
- autoritatile nationale de reglementare vor dobandi o mai mare independenta si, in ultima instanta, fi autorizate sa impuna operatorilor de telecomunicatii cu o putere semnificativa de piata sa-si separe retelele de comunicatii de ramurile de servicii pentru a le garanta altor operatori un acces nediscriminatoriu (fara a fi necesara separarea proprietatii sau fara a se impune crearea unei societati separate);
- de asemenea, Comisiei, in cooperare cu Organismului autoritatilor europene de reglementare in domeniul comunicatiilor electronice (OAREC), i s-au acordat competente suplimentare de supraveghere a masurilor corective in domeniul concurentei pentru pietele telecomunicatiilor (asa-numita „procedura de la articolul 7”). Concret, in cazul in care considera ca un proiect de masura corectiva in domeniul concurentei elaborat de o autoritate nationala de reglementare ar crea o bariera in calea pietei unice a serviciilor de telecomunicatii, Comisia poate efectua o evaluare aprofundata si, in consultare cu OAREC, poate adresa autoritatii nationale de reglementare o recomandare privind modificarea sau retragerea masurii corective planificate. Autoritatile nationale de reglementare trebuie sa ia in considerare aceste recomandari intr-o cat mai mare masura.
Printre alte elemente noi din acest pachet se numara
un acces mai bun la serviciile de urgenta, inclusiv la 112, numarul european unic de urgenta.
Recomandarea Comisiei prin care se indica autoritatilor nationale de reglementare in domeniul telecomunicatiilor modul in care acestea trebuie sa reglementeze accesul competitiv al tertilor la retelele de fibra optica ultrarapide (cunoscute si sub denumirea de retele de „acces de generatie urmatoare”- NGA) a fost adoptata recent pe baza unor noi elemente din normele actualizate in domeniul telecomunicatiilor.
In prezent, Comisia urmareste indeaproape implementarea de catre statele membre a noilor norme in domeniul telecomunicatiilor si va face uz de toate competentele sale, consolidate recent de Tratatul de la Lisabona, pentru a asigura transpunerea integrala si la timp in legislatia nationala a normelor UE actualizate in domeniul telecomunicatiilor. Pentru a ajuta statele membre sa implementeze noile norme in domeniul telecomunicatiilor, Comisia a elaborat orientari privind diverse aspecte, precum cookies si serviciul universal.
Normele revizuite ale UE privind retelele si serviciile de telecomunicatii au fost adoptate oficial de Parlamentul European si de Consiliu spre sfarsitul anului 2009. Parlamentul si Consiliul au convenit ca aceste norme trebuie transpuse in legislatiile nationale ale celor 27 de state membre pana la 25 mai 2011.
Cele doua directive care vor intra in vigoare la
25 mai 2011, Directiva privind o mai buna legiferare si Directiva privind drepturile cetatenilor, modifica cinci directive ale UE aflate in vigoare (Directiva-cadru, Directiva privind accesul, Directiva privind autorizarea, Directiva privind serviciul universal si Directiva privind protectia vietii private in comunicatiile electronice). De asemenea, a fost adoptat un nou regulament de instituire a Organismului autoritatilor europene de reglementare in domeniul comunicatiilor electronice (OAREC), creat oficial la Riga in mai 2010.
Comentarii articol (6)