Implementarea unui sistem informatic integrat ºi compatibil cu sistemele celorlalte structuri ale administraþiei publice constituie una dintre mãsurile prevãzute în Strategia de Modernizare a Sistemului Administrativ în Domeniul Inspecþiei Muncii. Strategia a fost elaboratã în conformitate cu Hotãrârea Guvernului nr. 1007/2001 pentru aprobarea Strategiei Guvernului privind informatizarea administraþiei publice, precum ºi cu Hotãrârea Guvernului nr. 1440/2002 privind aprobarea Strategiei naþionale pentru promovarea noii economii ºi implementarea societãþii informaþionale.
Strategia de Modernizare a Sistemului Administrativ în domeniul Inspecþiei Muncii are menirea de a implementa sistemul „e-administratie”, în scopul extinderii serviciilor informatizate în cadrul structurilor ºi activitãþilor proprii, precum ºi al creºterii accesibilitãþii informaþiei de interes public. De asemenea, informatizarea activitãþii creeazã premizele realizãrii unei proceduri standard, simplificate, pentru activitatea „tip ghiºeu”.
Deoarece o mare parte din documentele gestionate de cãtre Inspecþia Muncii sunt depuse pe suport tradiþional de hârtie, conform legii, se impune elaborarea unui proiect de act normativ de modificare a prevederilor actuale, care sã permitã implementarea sistemului informatic ºi preluarea de la angajatori a unor documente în formã electronicã.
În acest sens, prin prezentul proiect de act normativ propunem modificarea ºi completarea Legii nr. 130/1999 privind unele mãsuri de protecþie a persoanelor încadrate în muncã, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, atât în ceea ce priveºte informatizarea sistemului de evidenþã a comisionului prevãzut de aceastã lege, cât ºi în ceea ce priveºte modernizarea sistemului de evidenþã a documentelor depuse de cãtre angajatori la inspectoratul teritorial de muncã în conformitate cu prevederile legii.
Pe de altã parte, adoptarea Codului Fiscal ºi a Codului de Procedurã Fiscalã, precum ºi modificãrile ulterioare ale acestora, au adus schimbãri majore în domeniul fiscal, ceea ce determinã adaptarea prevederilor legale existente la contextul noilor reglementãri.
Astfel, prin prezentul proiect de act normativ propunem ca dovezile de calculare a drepturilor salariale sã constituie titluri de creanþã prin care se stabileºte ºi se individualizeazã creanþa privind comisionul datorat. În acest mod nu va mai fi necesarã obþinerea unei hotãrâri judecãtoreºti ºi investirea acesteia cu titlu executoriu în vederea recuperãrii sumelor datorate, aceasta realizându-se direct de cãtre executorii judecãtoreºti pe baza dovezilor de calculare a drepturilor salariale care constituie titluri executorii la data la care creanþa este scadentã. Menþionãm cã, în prezent, executarea silitã a debitorilor se realizeazã potrivit legislaþiei dreptului comun, ceea ce conduce la scurgerea unui termen foarte mare pânã la recuperarea sumelor datorate.
O altã modificare are în vedere eliminarea obligaþiei angajatorilor de a depune la inspectoratul teritorial de muncã actele ce atestã plata lunarã a contribuþiei pentru asigurãrile sociale de stat ºi a contribuþiei la constituirea fondului pentru plata ajutorului de ºomaj. Aceastã modificarea reprezintã atât o mãsurã de debirocratizare, cât ºi o mãsurã de simplificare a documentelor legate de actul administrativ.
Pãstrarea ºi completarea carnetelor de muncã se realizeazã în prezent de cãtre inspectoratele teritoriale de muncã, precum ºi de cãtre angajatori pentru salariaþii acestora. Prin art. 10 alin. (1) din Legea nr. 130/1999 existã posibilitatea ca societãþi comerciale specializate sã fie acreditate în vederea pãstrãrii ºi completãrii carnetelor de muncã. Menþionãm cã pânã în prezent nu au fost acreditate societãþi comerciale pentru prestarea acestor activitãþi. Având în vedere cã pânã la data de 30 iunie 2007 carnetele de muncã ale salariaþilor vor fi eliberate salariaþilor, prin proiectul de modificare a Legii nr. 130/1999 propunem eliminarea posibilitãþii ca societãþi comerciale specializate sã fie acreditate în vederea pãstrãrii ºi completãrii carnetelor de muncã. Acest aspect va permite simplificarea formalitãþilor cu privire la eliberarea carnetelor de muncã.
Combaterea muncii fãrã forme legale reprezintã o prioritate a Guvernului, fiind cuprinsã în Programul de Guvernare pe perioada 2005-2008. În acest sens, pentru creºterea eficienþei acþiunilor de control care au ca obiectiv depistarea muncii fãrã forme legale ºi având în vedere specificitatea acestor controale, propunem ca în aceste cazuri sã fie instituitã o derogare de la prevederile Legii nr. 252/2003 privind registrul unic de control, în sensul ca acesta sã fie completat dupã efectuarea controlului.
De asemenea, pentru creºterea gradului de colectare a sumelor provenite din amenzile contravenþionale aplicate, care se fac venit la bugetul de stat, precum ºi pentru reducerea numãrul de plângeri contravenþionale înaintate instanþelor judecãtoreºti propunem introducerea posibilitãþii achitãrii de cãtre contravenienþi pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore a jumãtate din minimul amenzii contravenþionale prevãzut pentru fapta sãvârºitã. De menþionat cã, potrivit Ordonanþei Guvernului nr. 2/2001 aceastã precizare trebuie cuprinsã în mod expres în fiecare act normativ prin care sunt stabilite contravenþii.
Faþã de cele prezentate mai sus vã supunem spre aprobare proiectul de lege pentru modificarea Legii nr. 130/1999 privind unele mãsuri de protecþie a persoanelor încadrate în muncã, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
#PAGEBREAK#
Lege pentru modificarea ºi completarea Legii nr. 130/1999 privind unele mãsuri de protecþie a persoanelor încadrate în muncã, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare
Art. I. Legea nr. 130/1999 privind unele mãsuri de protecþie a persoanelor încadrate în muncã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 355 din 27 iulie 1999, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, se modificã ºi se completeazã, dupã cum urmeazã:
1. Alineatul (2) al articolului 9 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
„(2) Angajatorii sunt obligaþi sã depunã la inspectoratele teritoriale de muncã:
a) actele privind încheierea, executarea, suspendarea, modificarea ºi încetarea contractelor individuale de muncã, în termen de 5 zile de la perfectarea acestora;
b) lunar, dovezile de calculare a drepturilor salariale, pânã la data de 25 a lunii urmãtoare celei pentru care se face plata acestora.”
2. Articolul 10 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
„(1) La solicitarea unor angajatori care au posibilitatea de a pãstra ºi completa carnetele de muncã ale salariaþilor, inspectoratele teritoriale de muncã pot aproba ca aceste operaþiuni sã fie efectuate de cãtre aceºtia.
(2) Angajatorii prevãzuþi la alin. (1) au urmãtoarele obligaþii:
a) sã prezinte lunar la inspectoratul teritorial de muncã dovezile de calculare a drepturilor salariale, pânã la data de 25 a lunii urmãtoare celei pentru care se face plata acestora;
b) sã prezinte carnetele de muncã ale salariaþilor la inspectoratele teritoriale de muncã, la încetarea contractelor individuale de muncã ale acestora, în vederea certificãrii înscrierilor efectuate.”
3. Articolul 11 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
„(1) Contractele individuale de muncã, încheiate de cetãþenii români cu misiunile diplomatice ºi cu oficiile consulare strãine cu sediul în România, precum ºi cu reprezentanþele din România ale unor firme, asociaþii, fundaþii sau organizaþii cu sediul în strãinãtate, se înregistreazã la Inspectoratul Teritorial de Muncã Bucureºti.
(2) Carnetele de muncã se pãstreazã ºi se completeazã de Inspectoratul Teritorial de Muncã Bucureºti.”
4. Articolul 12 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
„(1) Pentru prestarea serviciilor prevãzute în prezenta lege inspectoratele teritoriale de muncã vor percepe un comision, stabilit dupã cum urmeazã:
a) 0,75% din fondul lunar de salarii, angajatorilor cãrora le pãstreazã ºi le completeazã carnetele de muncã;
b) 0,25% din fondul lunar de salarii, angajatorilor cãrora le presteazã serviciile prevãzute la art. 10, constând în verificarea ºi certificarea legalitãþii înregistrãrilor efectuate de cãtre aceºtia.
(2) Plata comisionului se va efectua pânã la data de 25 a lunii urmãtoare celei pentru care este datorat.
(3) Sumele reprezentând comisionul prevãzut la alin. (1) se pãstreazã la trezoreria statului ºi sunt purtãtoare de dobândã.
(4) Sumele reprezentând comisionul prevãzut la alin. (1) se gestioneazã de cãtre Inspecþia Muncii în regim extrabugetar. Sumele reþinute se utilizeazã potrivit destinaþiilor stabilite prin hotãrâre a Guvernului, iar soldul rãmas la finele anului se reporteazã în anul urmãtor cu aceeaºi destinaþie.”
5. Dupã articolul 12 se introduc douã noi articole, articolele 121 ºi 122 , care vor avea urmãtorul cuprins:
„Art. 121. (1) Dovezile de calculare a drepturilor salariale depuse la inspectoratele teritoriale de muncã în conformitate cu prevederile art. 9 alin. (2) lit. b) ºi art. 10 alin. (2) lit. a) constituie documente justificative în baza cãrora se calculeazã comisionul perceput de cãtre inspectoratele teritoriale de muncã potrivit art. 12 ºi se face înregistrarea acestuia în contabilitate.
(2) Angajatorii au obligaþia de a menþiona la finalul documentelor reprezentând dovezile de calculare a drepturilor salariale valoarea comisionului datorat inspectoratului teritorial de muncã.
(3) Dovezile de calculare a drepturilor salariale constituie titluri de creanþã prin care se stabileºte ºi se individualizeazã creanþa privind comisionul datorat inspectoratului teritorial de muncã. Dovezile de calculare a drepturilor salariale devin titluri de creanþã la data depunerii la inspectoratul teritorial de muncã.
(4) Titlul de creanþã prevãzut la alin. (2) devine titlu executoriu la data la care creanþa este scadentã, potrivit legii.
Art. 122. (1) Pentru debitele reprezentând comisionul neachitat ºi majorãrile de întârziere aferente, angajatorii prevãzuþi la art. 8 sunt obligaþi sã completeze pe proprie rãspundere ºi sã depunã Declaraþia-inventar cu debitele existente în vigoare la finele lunii anterioare depunerii acesteia, pe ani fiscali.
(2) Modelul Declaraþiei-inventar se aprobã prin ordin comun al Ministrului finanþelor publice ºi al Ministrului muncii, solidaritãþii sociale ºi familiei în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi. Ordinul se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Declaraþia inventar se depune în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a ordinului privind aprobarea modelului Declaraþiei-inventar, la inspectoratele teritoriale de muncã în a cãror razã teritorialã se aflã sediul sau, dupã caz, domiciliul angajatorilor. Declaraþia-inventar devine titlu de creanþã la data depunerii la inspectoratul teritorial de muncã.
(4) Termenele de prescripþie a dreptului de a cere executarea silitã a debitelor reprezentând comisionul datorat ºi a majorãrilor de întârziere aferente, cuprinse în Declaraþia inventar prevãzutã la alin. (1), se întrerup la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, dupã aceastã datã urmând sã curgã un nou termen de prescripþie.
#PAGEBREAK#
6. Articolul 13 se completeazã cu douã alineate, alineatele (3) ºi (4), care vor avea urmãtorul cuprins:
„(3) Împotriva proceselor verbale de control se poate face contestaþie, în condiþiile legii.
(4) În cazul controalelor efectuate pentru depistarea muncii fãrã forme legale, registrul unic de control instituit prin Legea nr. 252/2003, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 429 din 18 iunie 2003, se completeazã dupã efectuarea controlului.”
7. Articolul 14 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
„Art. 14 Nerespectarea de cãtre angajator a prevederilor art. 8, art. 9, art. 10 alin. (2) ºi ale art. 122 din prezenta lege constituie contravenþie ºi se sancþioneazã cu amendã de la 30.000.000 lei la 60.000.000 lei.”
8. Articolul 17 alin. (2) se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
„(2) Prevederile prezentei legi referitoare la contravenþii, se completeazã cu dispoziþiile Ordonanþei Guvernului nr. 2/2002 privind regimul juridic al contravenþiilor, aprobatã cu modificãri ºi completãri prin Legea nr. 180/2002.”
9. Articolul 17 se completeazã cu un nou alineat, alineatul (3), care va avea urmãtorul cuprins:
„(3) Contravenientul poate achita pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii sau comunicãrii procesului verbal, jumãtate din minimul amenzii contravenþionale corespunzãtoare faptei pentru care a fost sancþionat.”
10. Articolul 19 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
„Art. 19 Încãlcarea de cãtre angajator a prevederilor prezentei legi, constând în neîndeplinirea obligaþiilor referitoare la încadrarea în muncã a persoanelor, dupã constatarea acestora prin douã procese verbale de stabilire ºi sancþionare a contravenþiilor rãmase definitive, constituie infracþiune ºi se pedepseºte cu închisoare de la 6 luni la un an sau zile amendã.”
11. Articolul 22 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
„(1) Pentru neplata sumelor reprezentând comisionul prevãzut la art. 12 alin. (1), la termenul stabilit potrivit art. 12 alin. (2), se datoreazã dobânzi ºi penalitãþi de întârziere, potrivit prevederilor legale în materie de colectare a creanþelor fiscale.
(2) Pentru recuperarea sumelor reprezentând comisionul, dobânzile ºi penalitãþile de întârziere, neachitate la termenul stabilit potrivit art. 12 alin. (2), inspectoratele teritoriale de muncã apeleazã în condiþiile legii la executorii judecãtoreºti, care sunt competenþi sã aplice mãsurile asigurãtorii ºi sã efectueze procedura de executare silitã în conformitate cu prevederile legale în vigoare. Onorariul executorilor judecãtoreºti ºi cheltuielile efectuate de cãtre aceºtia se recupereazã de la debitori.”
12. Articolul 23 se modificã ºi va avea urmãtorul cuprins:
„Inspecþia Muncii poate utiliza sumele reprezentând comisionul prevãzut la art. 12 în condiþiile stabilite prin hotãrâre a Guvernului.”
Art. II - (1) Documentele prevãzute la art. 9 alin. (2) ºi art. 10 alin. (2) lit. a) pot fi depuse de cãtre angajatori la inspectoratul teritorial de muncã ºi în format digital, cu respectarea prevederilor legale referitoare la semnãtura electronicã.
(2) Procedura de transmitere în format digital a documentelor prevãzute la art. 9 alin. (2) ºi art. 10 alin. (2) lit. a) se aprobã prin decizia Inspectorului General de Stat din cadrul Inspecþiei Muncii ºi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. III - Legea nr. 130/1999 privind unele mãsuri de protecþie a persoanelor încadrate în muncã, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.
Art. IV Denumirea Ministerul Muncii ºi Solidaritãþii Sociale cuprinsã la art. 231 se înlocuieºte cu denumirea Ministerul Muncii, Solidaritãþii Sociale ºi Familiei.
Comentarii articol (0)